به گزارش اخبار اقتصادی، هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو طی روزهای اول سپتامبر به 5.67 دلار کاهش یافت. این کالا در ساعات اولیه روز جمعه 8 سپتامبر به قیمت 5.7 دلار در هر بوشل فروخته شد و اگرچه مقداری از ضرر هفتگی خود را در 2 روز آخر هفته جبران کرد، گندم همچنان در پایین ترین سطح نرخ ماهانه 33 قرار دارد. یعنی بعد از چند روز گذشته در نوامبر 2020 مذاکره خواهد شد.

رشد عرضه گندم را ارزان‌تر کرد

افزایش عرضه، رفع هرگونه کمبود در بازار غلات و چشم‌انداز مثبت برای تداوم رشد عرضه غلات مهم‌ترین دلایل تغییر قابل توجه نرخ در بازار گندم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بود. به این ترتیب، در شرایط فعلی، گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو سود ماهانه منفی 12 درصدی را به ثبت رسانده و نرخ فروش این محصول در بازه زمانی سالانه 30 درصد کاهش داشته است. این تغییر قیمت نه تنها شامل این بود که گندم، ذرت، برنج، سویا، قهوه، چای و برخی دیگر از محصولات غذایی نیز با کاهش قیمت ماهانه و سالانه مواجه شدند، بلکه این کاهش قیمت در بازار گندم بسیار بیشتر بود. البته در حالی که قیمت محصولات غذایی مذکور در دوره سالانه کاهش یافته است، محصولاتی مانند تخم مرغ، شکر، انواع روغن و گوشت در دوره سالانه با افزایش قیمت مواجه هستند و این موضوع مانع از کاهش چشمگیر قیمت می شود. تورم در بخش مواد غذایی

کشورهای غربی با تمرکز بر فدرال رزرو طی یک سال و نیم گذشته به اجرای سیاست های انقباضی برای مهار تورم متوسل شده اند. اجرای این سیاست تأثیر قابل قبولی در کنترل تورم کالاها داشته است، اگرچه تأثیر این سیاست ها بر کاهش قیمت مواد غذایی در مقایسه با سایر بازارهای مواد اولیه مانند فلزات، نفت و غیره نسبتاً محدود بوده است. با این حال، کاهش تب تورمی در بازارهای جهانی، روند رو به رشد قیمت مواد غذایی را که طی سال گذشته ایجاد شده بود، معکوس کرد.

بهبود تولید در روسیه به فقرا کمک می کند

افزایش برداشت غلات و به ویژه گندم در روسیه و رشد عرضه جهانی این محصول نشان دهنده بیشترین کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی در سال جاری است. حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و ترس از کمبود عرضه غلات با توجه به سهم این دو کشور در تامین حدود 30 درصدی تقاضای گندم در بازار جهانی، مهمترین دلیل افزایش ناگهانی قیمت گندم بود. این محصول و البته سایر غلات در سال 2022. در عین حال، جنگ دسترسی به غلات ذخیره شده در اوکراین را با مشکل مواجه کرد که از رشد قیمت این محصولات حمایت کرد. سرانجام پس از چند ماه درگیری بین دو کشور، ایجاد یک کریدور تجاری امن برای حمل و نقل غلات اوکراینی پایه و اساس کاهش قیمت در بازار جهانی غلات را ایجاد کرد.

در این شرایط، WAOB (هیئت ارزیابی جهانی کشاورزی) از افزایش چشمگیر تولید گندم روسیه خبر داده است. بر اساس گزارش های اعلام شده، امسال حدود 85 میلیون تن گندم در روسیه تولید خواهد شد. همچنین صادرات گندم از این کشور به 48 میلیون تن خواهد رسید که بالاترین رکورد تاریخی است. در حالی که نگرانی های خشکسالی در سیبری باعث کاهش تولید گندم در روسیه شد، آب و هوای مناسب در سایر نقاط این کشور زمینه را برای رشد تولید در این کشور فراهم کرد. صادرات 48 میلیون تن گندم در سال بزرگترین صادرات این محصول در جهان است.

در همان زمان، انجمن جهانی کشاورزی پیش بینی می کند که مصرف جهانی گندم تا سال 2023 به میزان 3.4 میلیون تن کاهش یابد. این کاهش مصرف کشورهای اروپایی و چین به دلیل جایگزینی گندم به جای سایر غلات و افزایش مصرف غذاهای صنعتی خواهد بود.

عرضه گندم اوکراین محدود بود

اگرچه قیمت گندم به کمترین قیمت خود در 33 ماه گذشته بازگشته است، اما این محصول همچنان با قیمتی بالاتر از میانگین بلندمدت 10 ساله به فروش می رسد و همین موضوع باعث شده تا کشورهای فقیر و مردم آن با چالش مواجه شوند. ایمنی مواد غذایی در این شرایط، عدم تمدید قرارداد کریدور تجاری امن بین روسیه و اوکراین مانع از ادامه روند فعلی تغییر قیمت در بازار غلات شده است.

نیروهای روسی پس از تعلیق قرارداد برای اطمینان از ایمنی محموله های غلات و حمل آنها از دریای سیاه، به برخی از سیلوهای غلات اوکراین حمله کردند و به زیرساخت های بندر اودسا حمله کردند. با در نظر گرفتن سهم اوکراین از عرضه غلات جهان، این تصمیم باعث شد که بازار با کمبود غلات و کاهش قیمت مواجه شود.