• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
1

کمای انتخاباتی در بازارها/ چرا برخی نگران شدند؟

  • کد خبر : 41045
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
کمای انتخاباتی در بازارها/ چرا برخی نگران شدند؟

اکوایران: کمای انتخاباتی در بازارها ادامه دارد. با گسترش انتخابات به دور دوم، برزخ بازارها ادامه یافت. عدم اطمینان نسبت به رهبری اجرایی کشور در آینده یک خطر مداوم برای فضای اقتصادی کشور است و بازارهای مختلف واکنش متفاوتی به این ریسک نشان دادند.

اخبار اقتصادی، بازار سرمایه اولین بازار رسمی بود که در دو مرحله به انتخابات واکنش نشان داد و قرمز شد.
بازار سرمایه مدت ها بود که تحت تاثیر محدودیت دامنه نوسانات قرار گرفته بود و با حذف سقف دامنه نوسان و ادامه انتخابات بازار سرمایه، کمرنگ شد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا در حال حاضر بازار سرمایه در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آیا صاحبان سرمایه هنوز درک نمی کنند که دولت بعدی بازار ثانویه را چگونه می بیند؟ آیا صرفاً بازار اولیه برای تأمین مالی مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه سایر بازارها به کما می روند یا بازار ثانویه جزء مهمی از دماسنج اقتصادی کشور در سیاست های اقتصادی دولت خواهد بود؟ نگاه دولت آینده به قیمت دلاری شرکت های صادرکننده چگونه خواهد بود؟ قیمت ها چگونه ساخته خواهد شد؟ و اگر شرکتی از منظر قیمت گذاری متحمل ضرر شود، چگونه از خود حمایت می کند؟ با دو شرکت ایرانی خودرو و سایپا که نماد زیان شرکت ها و سهامداران به دلیل قیمت های دستوری هستند، در دولت آینده چه اتفاقی می افتد؟ سرنوشت بازار کالا چه خواهد شد؟ آیا ریسکی برای بورس کالا وجود خواهد داشت و خطر دخالت دولت بعدی در این بازار چقدر خواهد بود؟

همه اینها مواردی است که بازار سرمایه را در گرداب بلاتکلیفی فرو برده و در برزخ سردرگمی گرفتار کرده است. بازار سرمایه در زیر بهمن ابهام زیاد رنگ پریده است.

خروج پول از بازار سرمایه به رکورد رسید

امروز ارزش معاملات خرد در بورس و صندوق های طلا افزایش یافته اما ارزش معاملات در صندوق های با درآمد ثابت به کمترین میزان از 28 اردیبهشت ماه رسیده است. چندی پیش، خروج از صندوق های اوراق بهادار به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسید و این روزها ورودی به صندوق های اوراق قرضه ضعیف شده است که در صورت ادامه این روند در صندوق های اوراق قرضه، نشان دهنده تضعیف انتظارات مغلوب است. در این روز، برداشت پول واقعی از بازار سهام به بالاترین حد خود از 25 آوریل رسید.

دلار، اهرم فشار برای نامزدها

ریسک‌ها در بازار ارز برخلاف جهت‌گیری بازار سرمایه عمل می‌کنند. یک روز قبل از آن اعلام شد که ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد و هنوز مشخص نیست رئیس جمهور بعدی ایران چه کسی خواهد بود.

یک جناح از افزایش نرخ ارز در دولت نزدیک به دولت رقیب برای جلب آرا و سوء استفاده از شکست طرف مقابل استفاده می کند و جناح دیگر نرخ ارز را با دولت رقیب پیش بینی و هشدار می دهد. این در حالی است که صحبت از احتمال پیروزی ترامپ در مناظره های انتخاباتی به گوش می رسد و بازگشت او دوباره به عنوان یک ریسک برای بازار ارز مطرح شده است. اما آنچه مشخص است این است که بازار ارز دستکاری انتخاباتی را احساس کرده و اعلام آن باعث افزایش بازار ارز در دوران گذار انتخاباتی شده است.

اسارت کاهش یافت

تتر باعث افزایش قیمت در معاملات یک شبه شد و بقیه بازار امروز را دنبال کرد، اما در زمان نگارش این مقاله، تتر زیر دلار تهران معامله می شود.

حباب درهم در محدوده منطقی 130 تومان و حباب ارز امامی با کاهش یک درصدی به 20 درصد رسیده است.

از نظر فنی سکه امامی مقاومت مهم 42 میلیون و 200 هزار تومانی را شکسته است اما عقب نشینی نسبت به مقاومت شکسته دور از انتظار نیست.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41045

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.