• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

کاهش نسبت اجاره نشینان در شهرها/نسبت اجاره نشینان در روستاها چقدر است؟

  • کد خبر : 44793
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کاهش نسبت اجاره نشینان در شهرها/نسبت اجاره نشینان در روستاها چقدر است؟

اکوایران: آمار توزیع درآمد در سال 1402 نشان می دهد در شهرها درصد خانوارهایی که خانه «اجاره ای» دارند بیشتر از روستاها است.

اخبار اقتصادی، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در مرداد ماه امسال متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 88.5 میلیون تومان بوده است. این رقم نسبت به مرداد ماه سال قبل 16 درصد افزایش داشته است. تورم یکباره اجاره بها در پایتخت طبق آمار بانک مرکزی به 45.5 درصد رسیده و زندگی با اجاره بها را برای پایتخت نشینان سخت کرده است.

این ارقام مربوط به شهر تهران است، اما از آنجایی که معمولا اثرات قیمت مسکن در پایتخت با فواصل زمانی به شهرهای دیگر سرایت می کند، می تواند نشان دهنده فضای کلی حاکم بر بازار املاک کشور باشد. با ادامه این وضعیت قیمتی در بازار املاک، «مالکیت» خانه در شهرها دشوارتر از شهرها به نظر می رسد. آماری که اخیرا توسط مرکز آمار منتشر شده است می تواند این تفاوت شهر و روستا را نشان دهد.

درصد اجاره در شهرها پنج برابر بیشتر از شهرهاست

بر اساس داده های مرکز آمار، سال گذشته 68.9 درصد از خانوارهای شهری خانه ای را که در آن زندگی می کردند، «مالک» می کردند. این در حالی است که در روستاها 9/88 درصد خانوارها در خانه خود زندگی می کنند. بنابراین تفاوت معناداری در این زمینه بین مناطق روستایی و شهری وجود دارد. به همین ترتیب در سال گذشته 23.14 درصد خانوارهای شهری خانه خود را اجاره کرده اند در حالی که درصد خانوارهای روستایی تنها 4.4 درصد است.

البته مقایسه این ارقام با سال های گذشته نیز نشان می دهد که حداقل تا سال 97 همین نسبت باقی مانده و در مجموع نسبت خانوارهای صاحب خانه در روستاها بیشتر از شهرها بوده است. به عنوان مثال، در سال 1376 نسبت خانوارهای «خانه دار» در شهرها 64 درصد و در روستاها 85 درصد بوده است. در آن سال نسبت «اجاره» در شهرها 26 درصد و در روستاها 9/4 درصد بود.

به نظر می رسد این افزایش نسبت مسکن «مالکی» و «اجاره ای» در خانوارهای شهری و روستایی از سال 1376 تا 1402 ناشی از کاهش نسبت خانوارهایی است که اشغال مسکن آنها در گروه «سایر» قرار دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44793

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.