• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

کاهش برنامه های «خانواده و زنان» در کنداکتور رادیو

  • کد خبر : 37320
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کاهش برنامه های «خانواده و زنان» در کنداکتور رادیو

اکوایران: در پاییز 1402 بیش از 64 درصد برنامه های رادیویی حول محور «خانواده و زنان» تولید می شد. تعداد برنامه های این حوزه نسبت به تابستان و پاییز سال قبل کاهش یافته است. از سوی دیگر کمترین درصد برنامه ها به موضوع «الکل» اختصاص دارد.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار هر فصل گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران منتشر می کند. نسخه پاییز 1402 این گزارش نشان می دهد که در این فصل بیشتر برنامه های تلویزیونی مربوط به «زن و خانواده» بوده است. تعداد برنامه های این حوزه نسبت به تابستان و پاییز سال قبل کمتر بود. محور دوم این سازمان «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» بوده است. آمار مربوط به تعداد برنامه های این حوزه در پاییز سال گذشته مشخص نیست اما آمار تابستانی نشان می دهد که تعداد برنامه های فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در پاییز امسال نسبت به فصل قبل کاهش یافته است.

در سوی دیگر این طیف، سه محور «مشروبات»، «طلاق» و «فساد» وجود دارد که نسبت کمتری نسبت به سایر محورهای برنامه صداو سیما به خود اختصاص داده است.

«خانواده و زنان»، زیر ذره بین صدا و سیما

بر اساس گزارش مرکز آمار، برنامه های تولید شده در صدا و سیما در 8 گروه طبقه بندی می شوند. این 8 گروه شامل «خانواده و زنان»، «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی»، «سیاست های رشد جمعیت»، «ازدواج»، «طلاق»، «مواد مخدر»، «مشروبات الکلی» و «فساد» است.

از میان این محورها، «خانواده و زن» 5 هزار و 671 برنامه را در زمینه صدا و سیما در پاییز امسال اختصاص داده است. با این اوصاف مشارکت این محور به 64.6 درصد از کل موضوعات تولید شده در صدا و سیما در پاییز امسال می رسد. این در حالی است که در تابستان امسال 6366 برنامه با این مضمون تولید شده است. در پاییز سال گذشته بیش از 8000 برنامه با این موضوع ساخته شد. بنابراین تعداد برنامه های تولید شده با موضوع خانواده و زن در پاییز 1402 نسبت به تابستان و پاییز 1401 کاهش یافته است.

دومین محور این شبکه در این فصل «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» بود که 11.5 درصد از کل برنامه های این موسسه را به خود اختصاص داد. تعداد مطالب تولید شده در این زمینه در پاییز امسال یک هزار و 9 محتوی بوده که نسبت به تابستان کاهش داشته است. آماری از تعداد این برنامه در پاییز سال گذشته برای مقایسه در دسترس نیست.

جالب اینجاست که علیرغم بحران جمعیتی کنونی ایران و اولویت موضوع جوانی جمعیت، کمتر از 10 درصد از برنامه های رادیویی پاییز امسال به «سیاست های رشد جمعیتی پویا و جوان جوان و رو به رشد» اختصاص یافته است.

حضور ضعیف آسیب های اجتماعی در صدا و سیما

در سوی دیگر طیف تحلیل شده، برنامه هایی با مضمون «مشروبات»، «طلاق»، «فساد» و «مواد مخدر» قرار دارند که کمترین مشارکت را در بین تمامی برنامه های اجتماعی صداوسیما دارند.

به عبارت دقیق تر، کمترین نسبت 0.5 درصد است که به مبحث «ارواح» تعلق دارد. حول و حوش این موضوع پاییز امسال 45 برنامه تولید شده است که تقریبا با آمار تابستان برابری می کند. البته در پاییز سال گذشته 51 برنامه در این زمینه انجام شد.

طلاق به عنوان دومین موضوع کم بحث 1.7 درصد سهم دارد. تعداد برنامه های این حوزه در پاییز امسال 149 برنامه است که نسبت به سال گذشته بیشتر است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37320

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.