• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

ژئوتکستایل چیست ؟ فروش و قیمت

  • کد خبر : 32771
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
ژئوتکستایل چیست ؟ فروش و قیمت

ژئوتکستایل (Geotextile) محصولی مانند موکت است که در گرماژهای متفاوتی تولید می‌شود و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد. در تولید این محصول از متریال‌هایی مانند پلی استر و پلی پروپیلن استفاده می‌شود و همین امر قابلیت آن را در برابر نفوذ آب بالا می‌برد. ژئوتکستایل در صنایعی مانند صنایع کشاورزی، راهسازی، عایق کاری، صنایع ساختمانی و احداث زمین‌های ورزشی به کار می‌رود و می‌تواند نقش موثری در رشد آن‌ها داشته باشد. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که قبل از خرید و فروش ژئوتکستایل باید اطلاعات خود را در مورد آن بالا ببرید و تسلط نسبی به مشخصات فنی آن داشته باشید. در ادامه، اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وظایف

در دهه های اخیر، ژئوتکستایل ها به طور گسترده ای در مهندسی ژئوتکنیک مورد استفاده قرار گرفته اند و تقاضای بازار جهانی به طور پیوسته در حال رشد است. ژئوتکستایل ها می توانند حداقل برای یکی از وظایف زیر در مهندسی ژئوتکنیک استفاده شوند:

جداسازی، فیلتراسیون، زهکشی، تقویت یا مسلح سازی، حفاظت.

ساختاری نمدی و شبکه‌ای

زمانی که به ژئوتکستایل پلی استر یا ژئوتکستایل پلی پروپیلن نگاه می‌کنید، محصولی مانند نمد در ذهن شما تداعی می‌شود که ساختار شبکه‌ای دارد. این مسئله باعث می‌شود زمانی که ژئوتکستایل روی زمین پهن می‌گردد، دارای قابلیت نفوذپذیری باشد. در نتیجه، آب روی سطح جمع نمی‌شود و سبب بروز مشکلات مختلف نمی‌شود. به‌طور مثال، زمانی که ژئوتکستایل پلی استر و پروپیلن در احداث زمین‌های ورزشی (مانند احداث زمین با چمن مصنوعی) به‌کار می‌رود، آب از روی سطح چمن به سطح زیرین منتقل می‌شود و سپس از لابه‌لای شبکه‌های درهم‌تنیده ژئوتکستایل خارج می‌شود و به راه‌آب‌های خروجی می‌رسد.

خواص شیمیایی

ژئوتکستایل‌ها در محیط‌های متنوعی در عملکرد نهایی خود استفاده می‌شوند و توجه به شیمی محیط در هنگام طراحی یا مهندسی ژئوتکستایل‌ها برای کاربردهایی از جمله دفن زباله‌های شهری و خطرناک، تقویت ژئوتکستایل در شیب‌ها و زیرلایه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگرچه مکانیسم های شیمیایی دخیل در تخریب الیاف پیچیده است، اما چهار عامل اصلی تخریب وجود دارد:
آلی، معدنی، نور خورشید و پیری.

پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی بسیار خنثی است و برای استفاده در خاک های قلیایی و اسیدی مناسب است.

از طرف دیگر پلی استر در خاک های قلیایی قدرت خود را از دست می دهد و نباید از آن استفاده کرد.

معرفی انواع ژئوتکستایل

لایه ژئوتکستایل پلی پروپیلن یا پلی استر انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم:

ژئوتکستایل بافته‌نشده

ژئوتکستایل بافته نشده به ورقه‌ای گفته می‌شود که ساختار شبکه‌ای درهم‌تنیده دارد و تقریباً مشابه به نمد به نظر می‌رسد. این ژئوتکستایل برای فیلتراسیون و جداسازی به کار برده می‌شود و با توجه به این مسئله که ساختار آن دارای پارچه‌های چندلایه است، به خوبی می‌تواند این کار را انجام دهد. از ژئوتکستایل بافته نشده معمولاً در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود و هدف بهبود ویژگی‌های خاک است. اگر خاک منطقه‌ای ضعیف باشد و ساختار مناسب را نداشته باشد، لایه های بافته نشده، بهتر پاسخگو هستند.

در این محصول، الیاف برش‌های کوتاهی دارند که به‌صورت توده‌ای درهم‌آمیخته شده‌اند. برای تولید این محصول از روش‌های متفاوتی ازجمله اتصال شیمیایی، حرارتی یا مکانیکی سوزنی‌ها (Needlepunch) استفاده می‌شود. گاهی نیز ترکیبی از روش‌ها به‌کار می‌رود تا یک محصول باکیفیت تولید شود. مقاومت بالا مهم‌ترین ویژگی است که در ژئوتکستایل های بافته نشده دیده می‌شود.

روش دیگری نیز برای تولید این محصول به‌کار می‌رود که به آن پرس حرارتی می‌گویند و محصولی که با استفاده از این تکنیک تولید می‌شود، معمولاً در بازار به‌عنوان فیلتر خاک شناخته می‌شود و خواص مکانیکی قوی دارد. از این محصول برای پروژه‌های حساس مانند روف‌گاردن (که آب نباید به ساختمان نفوذ کند) استفاده می‌شود. در این صورت، آب به‌جای نفوذ به سطح زیرین برای خروجی از سطح به سمت راه‌آب‌ها هدایت می‌شود.

ژئوتکستایل بافته‌شده

لایه ژئو بافته‌شده از درهم تنیدگی نخ ها در زوایای قائم تولید می‌شود و از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند. این محصول تحت فرآیند نساجی تولید می‌شود که تقریباً مشابه به روش تولید پارچه است. نوع بافته‌شده دارای مقاومت دو محوری است و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم است. به همین دلیل، بهترین محل‌ها برای کاربرد آن، راه‌ها، شیب‌ها، دیوارها و فونداسیون‌ها هستند.

آشنایی با خصوصیات ژئوتکستایل ها

نمدهای ژئوتکس‌ خصوصیات متفاوتی دارند و همین خصوصیات باعث شده است که به‌عنوان یک متریال اصلی در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه، این خصوصیات را معرفی می‌کنیم:

مقاومت کششی بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمد های مصنوعی مقاومت کششی بالا است. این محصول دارای مقاومت کششی یکسان در عرض و طول هستند و در نتیجه می‌توانند سطح یکدستی را به وجود بیاورند.

طول عمر مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ژئوتکستایل ها را به یک محصول مهم در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است، طول عمر بالا است. البته باید بدانید ژئوتکستایل ها با توجه به روش ساخت، دارای طول عمر متفاوتی هستند. این محصولات به‌طور متوسط 15 تا 20 سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود که در هزینه‌های پروژه به میزان زیادی صرفه‌جویی شود و دیگر شما نیاز نخواهید داشت که دائما آن‌ها را تعویض کنید. در برخی از موارد، ژئوتکستایل ها 30 سال نیز طول عمر دارند.

مقاومت در برابر پوسیدگی

همان‌طور که متوجه شده‌اید، ژئوتکستایل ها روی زمین پهن می‌شوند و در مجاورت با زمین قرار دارند. به همین دلیل، این سؤال مطرح می‌شود که آیا ممکن است این محصولات پوسیده شوند؟ بهتر است بدانید نوع متریال و روش تولید باعث می‌شوند که این محصولات، مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی داشته باشند و به‌زودی خراب نمی‌شوند یا از بین نمی‌روند. البته باید بدانید نوع ژئوتکستایل در مقاومت آن در برابر پوسیدگی اثر می‌گذارد. به‌طور مثال، مقاومت نوع بافته نشده در مقایسه با محصولات دیگر در برابر پوسیدگی بیشتر است. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از خرید به خصوصیات محیط توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کاربردها:

  • به عنوان زیر سازی ورق های ژئوممبران
  • ساخت استخر ژئوممبران
  • زهکشی روف گاردن یا بام سبز
  • زهکشی در گودهای ساختمانی
  • دور لوله زهکش
  • مسلح سازی خاک در فونداسیون ها
  • زیر سازی جاده
  • تغمیر جاده آسفالت
  • فیلتر هوا
  • حفظ رطوبت خاک
  • جلوگیری از رشد علف های هرز
  • پوشش روی محصولات کشاورزی
  • محافظت از خطوط لوله انتقال نفت و گاز و آب

قیمت ژئوتکستایل تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

یکی از سؤالاتی که دائما پرسیده می‌شود در این زمینه است که قیمت ژئوتکستایل تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد. بهتر است بدانید موارد متعددی می‌توانند بر قیمت این محصول اثر بگذارند. متریال به کار برده‌ شده در تولید این محصول، می‌تواند قیمت را تغییر دهد. بی‌شک، هر چقدر از متریال‌‌های قوی‌تر در ساخت این محصولات استفاده شود، به همان اندازه قیمت آن‌ها بالاتر می‌رود. همچنین، روش تولید نیز می‌تواند بر قیمت اثر بگذارد. برای خرید این محصول، شما باید ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید و سپس قیمت را از تولید کننده ژئوتکستایل استعلام کنید.

برای خرید و فروش ژئوتکستایل به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ژئوتکستایل در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که متوجه شده‌اید ژئوتکستایل ساختاری مشابه به نمد دارد که در پروژه‌های کشاورزی، عمرانی و ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر به دنبال مرکز معتبری برای خرید این محصول هستید، می‌توانید به وبسایت شرکت عایق کار مراجعه کنید. این شرکت به‌عنوان تولید کننده ژئوتکستایل‌های پلی ‌استر و پلی پروپیلن فعالیت دارد و تمامی محصولات را به‌صورت تخصصی تولید می‌کند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. تمامی محصولات این فروشگاه بسیار باکیفیت هستند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما در پروژه‌های مختلف باشند.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32771

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.