• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

روزانه 7.6 هکتار از اراضی کشاورزی تغییر می کند

  • کد خبر : 43721
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
روزانه 7.6 هکتار از اراضی کشاورزی تغییر می کند

اکوایران: سه دهه از اجرایی شدن قانون «حفظ کاربری اراضی کشاورزی» می گذرد. اما قانون نه تنها از رشد تغییرات کاربری غیرمجاز و غیر ضروری جلوگیری کرده است. در عوض، طبق اعلام اداره تحقیق و تفحص مجلس، حدود 7.6 هکتار از اراضی کشاورزی به صورت غیرمجاز اصلاح شد. یعنی فاجعه ای در زمین های کشاورزی ایران در حال شکل گیری است.

اخبار اقتصادی؛ در خرداد 1374 به منظور حفظ و تداوم بهره برداری از اراضی کشاورزی و باغات، قانونی به نام قانون جامع حفاظت از اراضی کشاورزی در 8 ماه و 7 تبصره به تصویب رسید. در اول نوامبر 2015 این قانون مجدداً اصلاح شد. در آن زمان 15 مقاله و 14 یادداشت نوشته شد. اکنون پس از گذشت حدود 17 سال، تعداد تغییرات کاربری غیرمجاز و غیرضروری نه تنها کاهش نیافته است، بلکه تقریباً روند صعودی را تجربه کرده است. طبق بررسی های انجام شده، روزانه حدود 7.6 هکتار از اراضی کشاورزی در دوره 1374 تا 1401 به صورت غیرقانونی تغییر می کرد، اما رقم واقعی بیشتر است. این آمار نشان از ناکارآمدی قوانین و مقررات به ویژه قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات در حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییرات غیرمجاز و غیرضروری در کاربری این اراضی دارد.

بر اساس آخرین تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، این گزارش حاکی از آن است که در حال حاضر تصمیم‌گیری در مورد زمین‌های کشاورزی توسط مراجع مختلف در حال اتخاذ است و در بسیاری از موارد، منافع ادارات و نهادها بر منافع ملی و امنیت غذایی پایدار برتری دارد. از جمله صدور مجوز دیوار کشی، احداث ساختمان و یا صدور گواهی بلامانع و صدور مجوز برای ارائه خدمات عمومی برای ساخت و ساز در مزارع کشاورزی توسط برخی بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها و شوراهای اسلامی شهر و شهر بدون نظر جهاد کشاورزی. شهر و بدون توجه به قوانین به طور دائم نقش مهمی در تسهیل و تشدید جریان تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی دارد.

همچنین قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و آیین نامه اجرایی آن علیرغم اصلاحات متعدد، همچنان دارای نقاط ضعف و خلأهای قانونی فراوانی است که از جمله آنها می توان به عدم شفافیت کافی در بررسی و تبلیغ نتایج اشاره کرد. درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی و در نتیجه فراهم شدن زمینه های سلیقه ای تصمیم گیری و اعمال نفوذ و رانت در تصمیم گیری ها. فقدان معیارهای اساسی و دقیق برای تشخیص نیاز به تغییر کاربری توسط کمیسیون. عدم پیش‌بینی سازوکار برای جلوگیری از قمار در بورس، احتکار زمین و احتکار ملک و نبود قوانین و مجازات‌های خاص برای افرادی که به صورت سازمان‌یافته مرتکب تخلفات کاربری اراضی می‌شوند.

بر اساس گزارش کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس؛ عدم تنظیم الحاق اراضی کشاورزی به محدوده شهرها و شهرکها و روستاها و فقدان قاعده صریح جهت توسعه روستاها و شهرها و شهرکها (متصل یا جدا) خارج از اراضی کشاورزی و باغها. این در حالی است که در قانون مصوب سال 1374 وزارت راه و شهرسازی به وضوح موظف شده بود تا حد امکان مسیرهای توسعه شهرها و شهرک های خارج از اراضی کشاورزی و باغات را طراحی و از اراضی غیرکشاورزی استفاده کند. . و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات به حداقل رساندن اراضی موجود در داخل شهرها، اما این تبصره در اصلاحیه سال 1384 حذف شد و متعاقباً از این نقطه خسارت زیادی به اراضی مذکور در داخل و اطراف شهر وارد شد. از بینایی

برخی دیگر از نقاط ضعف و خلأهای موجود در قانون حفاظت از اراضی کشاورزی و باغات را برشمرده است که از آن جمله می توان به مستثنی شدن زمین های کشاورزی در محدوده روستاها از شمول مقررات قانون حفاظت از اراضی کشاورزی و باغ ها اشاره کرد. عدم توجه ویژه به اراضی حاصلخیز برای تبدیل آنها به مناطق ویژه برای خودکفایی محصولات استراتژیک و نبود سازوکار برای جبران زیان کشاورزان.

همچنین تصویب مواد قانونی مغایر با حفظ کاربری اراضی کشاورزی به ویژه ماده (4) قانون تحریم استفاده کنندگان غیرمجاز از خدمات آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز در خصوص تصویب شعب عمومی. خدمات خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در اراضی کشاورزی و نیز آراء به اتفاق آراء 759 و 822 هیات عمومی دیوان عالی کشور مبنی بر تلقی جرم تغییر کاربری غیرمجاز به عنوان جرم فوری و درجه هفت. که مشمول محدودیت های سه ساله می شود از دیگر مواردی است که حفاظت از اراضی کشاورزی را با چالش مواجه کرده است.

عدم توجه حداکثری به حفاظت از اراضی حاصلخیز خصوصی و اراضی دولتی درجه 3 و 4 در زمان تخصیص زمین برای ساخت و ساز مسکن در شهرها و شهرک‌ها. تخصیص زمین برای ساخت شهرها و مناطق صنعتی و تخصیص زمین به خانواده های دارای سه فرزند یا بیشتر از دیگر چالش های قانونی زیربنای افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43721

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.