به گزارش اخبار اقتصادی، چیزی تا پایان نیمه اول سال 1402 باقی نمانده و بورس تهران در سکوت سنگین کاهش ارزش تجاری خود فرو رفته است. در بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه نخست امسال و در فروردین ماه، میانگین ارزش معاملات روزانه حدود 9800 میلیارد تومان بوده و در اردیبهشت ماه این رقم به میانگین بیش از 10000 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم برای ماه های تابستان به 3.5 میلیارد تومان رسید که نشان دهنده افت شدید ارزش معاملات در ماه های اخیر است.

طی عملیات امروز ارزش معاملات انجام شده در بورس به ویژه معاملات نقدی حدود 4.6 میلیارد تومان و ارزش کل معاملات بیش از 6.9 میلیارد تومان بود. اما شاخص با افت 2300 واحدی همچنان تحت کنترل است! و از این محدوده، 2.1 میلیون واحد راضی نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه در خصوص مذاکرات تیم ایرانی خارج از سازمان ملل متحد، اظهار داشت: فرصت بسیار مناسبی برای جلسات و مناظره های مختلف است و رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

ایران راه دیپلماسی را در رابطه با دفاع از حقوق ملت طی می کند و فرصت ها را غنیمت شمرده و برای بازگشت همه طرف ها مذاکره خواهد کرد. توافق ما هیچ ملاحظات محدود کننده ای نداریم.

امکان مذاکره با واسطه ها وجود دارد. اما باید تاکید کرد که تلاش‌های ایران برای لغو تحریم‌ها محدود به این مسیر است مذاکرات برجام نخواهد بود.

رویترز همچنین مدعی شد که قطر به واشنگتن و تهران اعلام کرده است که وجوه ایران به ارزش 6 میلیارد دلار به بانک های دوحه منتقل شده است.

نکته جالب بازار امروز صف خرید نماد پرسپولیس بود که روز سه شنبه به مصاف النصر عربستان می رود و صف خرید این نماد در کنار آمدن کریستیانو رونالدو و یارانش قابل توجه بود.

اما نقشه بازار در نیم ساعت گذشته چرخشی منفی به خود گرفت. بانک ملت، شتران، پارس و عشایر شپنا نمادهایی بودند که امروز بر بازار اثر منفی گذاشتند و در نیم ساعت گذشته بازار را منفی کردند.

ارزش معاملات گروه خودرو، فلزات پایه و مواد شیمیایی نیز به ترتیب 290، 262 و 245 میلیارد تومان ثبت شد.

بررسی فنی شاخص کل سهام تهران:

در باره شاخص عمومی در واقع شاخص بورس در روزهای اخیر تغییرات چندانی را تجربه نکرده و از اوج کوتاه مدت قبلی خود یعنی 2 میلیون و 152 هزار واحد فراتر نرفته است. تمامی مفروضات فنی فوق در مورد بازار کاملاً سر جای خود قرار دارند و تنها بازار از محدوده نوسان کمتر از 2 میلیون واحد در چند ماه اخیر به محدوده 2.1 میلیون واحدی رسیده است. با شروع فصل پاییز بحث لایحه بودجه داغ می شود و بازار دوباره تحلیل می کند که دولت مردان قرار است برای سال 1403 چه برنامه ای را اجرا کند.