• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

پلیمرها گرانتر شدند

  • کد خبر : 36351
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
پلیمرها گرانتر شدند

نرخ حواله ارزی به آرامی اما پیوسته گران می شود، در عین حال تشدید تنش در خاورمیانه باعث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید پلیمرها و مواد شیمیایی شده است. در این شرایط بیشتر گران ترین پتروشیمی ها به رینگ فیزیکی بورس کالا فرستاده شد. در حالی که قیمت‌های اصلی توسط سیگنال‌های بنیادی پشتیبانی می‌شوند، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند رقابت قیمت را در حلقه فیزیکی این محصولات تقویت کند.

اخبار اقتصادی، اعلام شد که قیمت پایه پلیمرها و مواد شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از روز دوشنبه 23 اسفند تا یکشنبه 20 ماه جاری افزایش می یابد و بنابراین روند افزایشی در قیمت پایه محصولات پتروشیمی نیز در هفته دوم اسفندماه ادامه داشت. حمایت از سیگنال های بنیادی یعنی نرخ ارز و قیمت جهانی عامل این رشد نرخ های پایه بود.

ارزی که از رشد نرخ پتروشیمی حمایت می کند

نرخ ارز در بازار ارز به عنوان یکی از سیگنال های اساسی تعیین کننده قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته جاری با 0.5 درصد افزایش به 39 هزار و 864 تومان رسید. به این ترتیب قیمت پایه تمامی محصولاتی که این نرخ ارز استاندارد تعیین قیمت پایه آنهاست، در هفته جاری 0.5 درصد توسط سیگنال پولی حمایت شد.

این در حالی است که نرخ ارز برای تعیین قیمت بطری های پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن بدون تغییر 28 هزار و 500 تومان باقی ماند، بنابراین نوسان جهانی قیمت این محصولات تنها سیگنالی بود که قیمت های پایه را هدایت می کرد.

حلقه فیزیکی به رشد خود ادامه می دهد

در حالی که نرخ ارز در بازار ارز در کانال 39 هزار و 800 تومان در نوسان است، نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 59 هزار و 500 تومان رسیده است، فاصله 50 درصدی نرخ حواله با نرخ ارز در بازار آزاد موتور محرکه حلقه است فیزیک پلیمرها و مواد شیمیایی هفته آینده مشخص می شود. در این شرایط نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و خرید مواد اولیه و انبارداری در این زمان با هدف دور شدن از انتظارات تورمی می تواند به معنای رونق مضاعف رینگ فیزیکی باشد.

این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز مورد استفاده برای تعیین قیمت پایه برخی محصولات پلیمری مانند بطری های پلی اتیلن ترفتالات دارای شکاف 100 درصدی است و دلیل آن عدم تعادل عرضه و تقاضای بازار برای این محصولات است. رقابت قوی، قیمت این محصولات تا 100٪ است.

شکستن سقف نفتا

نفتا به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات پلیمری با رشد هفتگی 4.2 درصدی به 687 دلار و 86 سنت در هر تن رسید. این رقم بالاترین نرخ فروش پس از آخرین روزهای سپتامبر 2023 یعنی 5 ماه گذشته بود. افزایش نرخ نفتا به قیمت بالای پنج ماهه از رشد قیمت پایه در حلقه پلیمری حمایت کرد.

تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه نگرانی ها در مورد عرضه نفت و فرآورده های آن را افزایش داده و زمینه را برای رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی فراهم کرده است. در این شرایط، افزایش قیمت نفتا از رشد قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی حمایت کرده و سیگنال افزایشی را برای قیمت پایه این محصولات در رینگ داخلی به ارمغان آورده است. در این شرایط، حملات اوکراین به پالایشگاه های روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان را نیز تحت تأثیر قرار داد و باعث کاهش حدود 30 درصدی در کل صادرات شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36351

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.