• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

معرفی بهترین دوره‌های مذاکره در ایران و دنیا

  • کد خبر : 36872
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
معرفی بهترین دوره‌های مذاکره در ایران و دنیا

مذاکره یا Negotiation یک گفتگوی استراتژی محور است که در آن دو طرف تلاش می‌کنند تا دغدغه‌های بین خود را به نحوی حل کنند که برای طرفین مذاکره کننده قابل قبول باشد. مذاکره کردن اصول و تکنیک‌های خاص خود را دارد و نمی‌توانید بدون آموزش و تمرین قبلی روی یک میز بنشینید و با طرف مقابل مذاکره کنید. مذاکره با مشاجره فرق می‌کند و در آن بین دو طرف نباید هیچ جدالی صورت بگیرید.

همه ما در طول روز مدام در حال مذاکره کردن با دوستان، خانواده، همکاران، همسر و .. هستیم، اگر شما اصول و فنون مذاکره کردن را بلد نباشید، قطعا چیزی عاید شما نخواهد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که مذاکره یک فن است و یادگیری آن نیاز به تمرین و شرکت در کلاس‌های مختلف دارد. در ادامه در خصوص مذاکره و دوره‌های مذاکره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در دوره های مذاکره چه مطالبی آموزش داده می‌شود؟

در دوره‌های مذاکره مطالب مختلفی آموزش داده می‌شود تا یک مذاکره کننده خوب را پرورش دهند. البته الزامی برای تدریس موارد ذکر شده در پایین وجود ندارد چرا که هر موسسه بسته به نظر مدرس ممکن است، سرفصل‌های متفاوتی آموزش دهد اما به‌طور معمول در دوره‌های مذاکره مطالب زیر آموزش داده می‌شود.

  1. در دوره‌های مذاکره، مهارت‌های ارتباطی مهمی مانند گوش دادن فعال، انتقال اطلاعات به صورت واضح و موثر، استفاده از زبان بدن، و برقراری ارتباط موثر با طرف مقابل آموزش داده می‌شوند.

  2. در این دوره‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های برنامه‌ریزی مذاکره مورد آموزش قرار می‌گیرند. این شامل تعیین اهداف مذاکره، برنامه‌ریزی جلسات، تعیین نقش‌ها و وظایف، و تدوین استراتژی‌های ارتباطی موثر است.

  3. در دوره‌های مذاکره، روش‌های شناسایی و تحلیل نیازها، اهداف، و محدودیت‌های طرف مقابل آموزش داده می‌شوند. این کمک می‌کند تا مذاکره‌ کننده بهتر بفهمد که چه انتظاراتی از طرف مقابل وجود دارد و چگونه بهترین راه برای دستیابی به توافق ممکن را پیدا کند.

  4. در دوره‌های مذاکره، راهبردهای مختلف مذاکره، مانند تحلیل آب و هوای مذاکره، ایجاد گزینه‌های بدیل، به دست آوردن تعهدات از طرف مقابل، استفاده از قدرت مذاکره و حل تعارض‌ها آموزش داده می‌شوند.

  5. دوره‌های مذاکره به مذاکره ‌کنندگان آموزش می‌دهند که چگونه با اختلافات و نظرات متضاد مقابله کنند و آنها را به توافق برسند. این شامل مهارت‌های حل تعارض، تسویه وساطت، و بهبود روابط است.

معرفی بهترین دوره‌های مذاکره در ایران و دنیا

در ایران و جهان، موسسات و آموزشگاه‌های بسیار زیادی وجود دارند که دوره‌های مذاکره با کیفیت برگزار می‌کنند. وجود تعداد زیاد موسسات و آموزشگاه‌های ارائه دهنده دوره‌های مذاکره، تعیین بهترین دوره‌های مذاکره در جهان و ایران را به کاری بسیار سخت و مشکل دشوار کرده است. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین دوره‌های مذاکره را معرفی می‌کنم.

بهترین دوره‌های مذاکره در دنیا

  1. دوره مذاکرات هاروارد Harvard Negotiation Program

این برنامه، توسط دانشکده حقوق هاروارد ارائه می‌شود و مشهورترین دوره‌های مذاکره در جهان است. این دوره‌ها بر اساس نظریه و شیوه مذاکره معروف “وین-وین” ساخته شده‌اند. این دوره به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود. این دوره مواردی مانند جلسات آموزشی، مطالعات موردی، نقد مذاکرات مختلف و .. را شامل می‌شود.

  1. دوره مذاکره کمبریج (Cambridge Negotiation Institute)

این برنامه توسط دانشگاه کمبریج در انگلستان ارائه می‌شود و به عنوان یکی از بهترین دوره‌های مذاکره جهان شناخته می‌شود. آموزش مذاکره در قالب کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی ارائه می‌شود.

  1. دوره مذاکره و همکاری کلمبیا (Columbia Negotiation and Collaboration Program)

قطعا در لیست بهترین دوره‌های مذاکره در دنیا، نام برنامه مذاکره و همکاری کلمبیا جایگاه ویژه‌ایی خواهد داشت. این برنامه توسط دانشکده کسب و کار کلمبیا در ایالات متحده ارائه می‌شود. آموزش‌ها درباره مذاکره استراتژیک، مذاکره در سازمان‌ها، و همکاری تیمی است.

بهترین دوره‌های مذاکره در ایران

در ایران هم دوره‌های مذاکره بسیار زیادی برگزار می‌کند که شما با شرکت در آن‌ها می‌توانید به یک مذاکره کننده حرفه‌ای تبدیل شوید. در ادامه به برخی از بهترین دوره‌های مذاکره در ایران اشاره شده است.

  1. دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار:

قطعا یکی از بهترین دوره‌های آموزشی مذاکره در ایران دوره آموزش اصول و فنون مذاکره است که توسط آکادمی بازار برگزار می‌کند. این دوره توسط استاد احمد محمدی آموزش داده می‌شود و در آن سرفصل‌های مختلفی آموزش داده می‌شود. از جمله مهمترین سرفصل‌هایی که در این دوره آموزش داده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع مذاکره

  • استراتژهای انجام مذاکره

  • زبان بدن و فنون مذاکره

  • آشنایی با تله و دام‌های مذاکراتی

  • بایدها و نبایدهایی که در طول مذاکره شما باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • آداب و روش‌های انجام یک مذاکره حرفه‌ای

  • تشخیص یک مذاکره حرفه‌ای از مذاکره غیر حرفه‌ای

  • و ..

به‌طور کلی اگر بخواهیم در خصوص این دوره صحبت کنیم باید بگوییم که دوره آموزش و اصول فنون مذاکره یکی از کامل‌ترین دوره‌های آموزش مذاکره است که شما می‌توانید در ایران پیدا کنید. این دوره 16 ساعته به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. این دوره برای کارمندانی که در واحد فروش و بازاریابی، کارمندانی که در واحد بازرگانی مشغول به کار هستند و .. بسیار مناسب است.

  1. دوره مذاکره مکتب خونه:

مکتب خونه یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین سایت‌های آموزش آنلاین است. دوره‌ های مذاکره آن با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی متنوع به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای انجام مذاکرات موفقانه و اثربخش را کسب کنند.

  1. سایت متمم:

سایت متمم یکی از پربیننده‌ترین منابع آموزشی در زمینه مذاکره و مهارت‌های ارتباطی است که به هدف ارتقاء توانمندی‌های افراد در این حوزه متمرکز است. مقالات مذاکره ای این سایت شامل مباحثی از جمله مهارت‌های مذاکره، ارتباطات بین فردی، راهبردهای مذاکره، مدیریت اختلافات و به دست آوردن توافقات است.

سخن پایانی:

در این مقاله در خصوص بهترین دوره‌های مذاکره در ایران و دنیا صحبت کردیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، مذاکره یک هنر است و تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای نیاز به تمرین و آموزش دارد. اگر جز آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید که دانش مذاکره در موفقیت یک شخص تاثیری ندارد یا اعتقادی به مذاکره برای انجام کارهای خود ندارید به هیچ عنوان در یک دوره مذاکره ثبت نام نکنید چرا که پول خود را دور انداخته‌اید؛ تا به مذاکره باور نداشته‌اید به هیچ عنوان در دوره‌های مذاکره شرکت نکنید.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36872

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.