به گزارش اخبار اقتصادی، نگاهی به روند حرکت قیمت دلار در بازار امروز چهارشنبه 21 مهرماه نشان می دهد که نوسانات نرخ دلار بسیار کاهش یافته و آرامش در معاملات دلار پابرجاست. تحقیقات نشان می دهد که قیمت دلار از هفته آخر شهریور ماه در محدوده 400 تومان باقی مانده است.

در واقع اسکناس آمریکا بین خط حمایت 49 هزار و 200 تومان و خط مقاومتی 49 هزار و 600 تومان در نوسان بوده است. برخی از معامله گران معتقدند که قیمت به دلیل سیگنال های سیاسی در این محدوده گیر کرده است. برخی از تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که برای ادامه مسیر باید از یکی از دو عدد فراتر رفت.

از سوی دیگر، هرات و دوبی نیز به سرنوشت تهران دچار شده اند و نرخ دلار و درهم نیز حمایت آنها از بازار فردوسی را کاهش داده است. هر برگ اسکناس آمریکا امروز در هرات 49 هزار و 500 تومان و نرخ حواله به درهم حدود 13 هزار و 600 تومان معامله شد.

به نظر می رسد بازار ارز تهران بار دیگر نسبت به مذاکرات و توافقات حساس شده و با نزدیک شدن به 18 اکتبر (26 مهر) گمانه زنی ها درباره مسائل هسته ای ایران و برجام افزایش یافته است.

روز شنبه 25 سپتامبر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد که ایران فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. این موضوع باعث شد برخی از تجار فکر کنند که تنش بین ایران و آژانس هنوز حل نشده است.

در پیشینه معاملات دوشنبه شب، خبری از الجزیره به بازار رسید مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا در راستای بهانه ای برای عدم بازگشت به توافق هسته ای، اعلام کرده که قصد بازگشت به این توافق را ندارد. به دلیل اینکه تهران مجوز فعالیت یک سری بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران را اعطا کرده است، لغو شده اند.

در همین راستا، امروز چهارشنبه 21 مهرماه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این خصوص گفت: بازرسانی را که تبعه چند کشور اروپایی هستند و معمولاً رفتارهای تندی علیه ایران دارند از فهرست حذف کرده‌ایم.

علاوه بر این، در اوایل اسفند 1401، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اورانیوم غنی شده تا 84 درصد در ایران را شناسایی کرده اند.

این موضوع دوباره در بین معامله گران فارکس داغ شده و مورد توجه معامله گران فارکس قرار گرفته است. همانطور که در خبرها آمده است، خبرنگار وال استریت ژورنال اخیرا ادعای جدیدی درباره مشکلات هسته ای ایران مطرح کرده است. این روزنامه آمریکایی اعلام کرد که یک بازرس روسی مدعی کشف اورانیوم غنی شده با خلوص 83.7 درصد شده است.

از بازار ارز و درهم که بگذریم، امروز در بازار طلا و ارز قیمت هر اونس طلا در سطح حمایتی 1822 دلار اعلام شد. در بازار داخلی ایران نیز قیمت طلای 18 عیار با کاهش نزدیک به 12 هزار تومانی نسبت به دو روز گذشته با 2 میلیون و 238 هزار و 700 تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی همچنان نزدیک به 27 میلیون تومان است. فعالان اقتصادی مدعی هستند در روزهای اخیر در حالی که بازار جهانی شاهد کاهش قیمت اونس طلا مانند دومینو بوده است، دلار یک پا دارد و در محدوده 49 هزار و 600 تومان ثابت مانده است. این موضوع باعث شده تا دلالان سکه بین قیمت طلا و دلار قرار بگیرند و بازار سکه با رکود همراه باشد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی مهمترین سقف حمایتی سکه امامی محدوده 27 میلیون و 100 هزار تومانی است.

در مجموع، برخی از معامله گران ادعا می کنند که احتمالا تا 5 مهرماه شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت ها نخواهند بود و بازار منتظر دهه سوم مهرماه و تاریخ انقضای تحریم اقلام موشکی ایران است تا ببیند آیا غربی ها از مکانیسم ماشه ای استفاده خواهند کرد یا خیر. تحریم های شورای امنیت را برگرداند آیا به ایران حمله خواهند کرد یا خیر؟