به گزارش اخبار اقتصادی، متا، شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام متهم به انحراف افکار عمومی از خطرات استفاده از شبکه های اجتماعی و ایجاد بحران سلامت روان در میان نوجوانان شده است.

به گزارش بی بی سی، این ادعاها توسط چندین ایالت آمریکا در قالب یک دادخواست فدرال مطرح شده است. این ایالت ها بر این باورند که متا از ویژگی های اعتیادآور این برنامه ها برای معتاد کردن کاربران استفاده می کند و در عین حال خطرات پلتفرم های خود را پنهان می کند.

ایالت ها در این دادخواست گفتند که متا داده های مربوط به کودکان زیر 13 سال را جمع آوری کرده و تعهدات خود را طبق قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان نقض کرده است.

دادستان کل نیویورک که این شکایت را به همراه 33 دادستان دیگر امضا کرد، گفت: شرکت های رسانه های اجتماعی از جمله متا، یک بحران سلامت روان ملی ایجاد کرده اند و باید پاسخگو باشند.

9 ایالت دیگر نیز در دعاوی خود ادعاهای مشابهی را مطرح کرده اند.

متا و سایر شرکت های رسانه های اجتماعی با صدها شکایت در ایالات متحده از طرف خانواده ها، جوانان و مدارس به دلیل تأثیر این پلت فرم ها بر سلامت روان روبرو هستند. اما طرح دعوای ایالتی در زمینه مواد مخدر جدی ترین و بزرگترین اقدام در این زمینه در سال های اخیر محسوب می شود. ایالت های ایالات متحده به دنبال خسارات پولی و دستور توقف فعالیت های مضر مت آمفتامین هستند.

این شکایت در نتیجه شهادت یکی از افرادی که از فعالیت های متا در سال 2021 اطلاع داشت ایجاد شد. این شاهد در دادگاه اظهار داشت که شرکت متا از اثرات منفی محصولات خود بر روی کودکان مطلع بوده است.

از سوی دیگر، اگرچه ادعاهای مطرح شده را رد می کند، اما شرکت متا اعلام کرده است که اینستاگرام به بسیاری از نوجوانانی که روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند، کمک کرده است.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد گسترش فیس بوک با آسیب روانی مرتبط نیست. در عین حال، مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی می تواند اثرات مخربی بر سلامت روان نوجوانان و جوانان داشته باشد.

بر اساس این شکایت، ویژگی هایی مانند لایک و فیلتر در شبکه های اجتماعی متا باعث شده است که کاربران جوان این پلتفرم ها وارد وضعیت روانی منفی شوند. این حالت روحی باعث می شود که کاربران جوان به خصوص نوجوانان ساعات زیادی از روز را در شبکه های اجتماعی به نگرانی از ظاهر خود بگذرانند. در حالی که بیشتر این نقایص جسمی را نوجوانان خود می دانند، دیگران متوجه آن نمی شوند.