• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

فرزین: قیمت دلار حتما به قیمت قبلی باز می گردد

  • کد خبر : 35006
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
فرزین: قیمت دلار حتما به قیمت قبلی باز می گردد

محمدرضا فرزین در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی اظهار داشت: سال گذشته نوسانات شدیدی در نرخ ارز داشتیم و بر این اساس سیاست هایی را تعیین کردیم و با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی. و … به ثبات نرخ ارز رسیدیم.

وی پس از بیان اینکه اکثر نیازهای ارزی کشور در این مرکز تامین می شود، اظهار داشت: تاکنون معادل 59 میلیارد دلار ارز برای تامین نیازهای ارزی اختصاص یافته که 60 درصد بیشتر از میانگین قبلی است. 4 سال و 10 درصد بیشتر از میانگین عرضه ارز در سال قبل.

وی با تاکید بر اینکه با منابعی که در اختیار داشتیم، ارز را با مدیریت مناسب تامین کردیم، گفت: در مورد نرخ ارز نیز سعی می کنیم آن را در محدوده ثابت نگه داریم. همان طور که گفتم نرخ ارز که به دلیل مسائل سیاسی دچار نوسان شد، روند کاهشی را آغاز کرده و قطعا به قیمت قبلی بازخواهد گشت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سال گذشته نوسانات شدیدی در نرخ ارز داشتیم اما تلاش شد تا آن را تثبیت کنیم و مرکز مبادلات هم اکنون پاسخگوی اکثر نیازهای کشور است.

وی افزود: نرخ ارز را در بازار غیر رسمی در محدوده مشخصی حفظ کردیم اما در هفته های اخیر به دلایل سیاسی نرخ آن افزایش یافت.

فرزین گفت: با کاهش تنش های سیاسی، نرخ ارز کاهش یافته و امیدواریم روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد و قطعا به قیمت قبلی بازگردد. در 12 ماهه منتهی به دی ماه امسال، نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد رسید و رشد نقدینگی و پایه پولی محدود شد.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست های پولی طبیعی است که وقتی نقدینگی را متوقف می کنیم، برخی واحدهای تولیدی در ابتدا برای تامین نقدینگی دچار مشکل می شوند، اما چاره ای جز اعمال این محدودیت برای بانک ها نداشتیم. این سیاست تا به امروز موفق بوده است.»

59 میلیارد دلار در مرکز مبادلات ارز و طلا تحویل شد

وی گفت: تا امروز 59 میلیارد دلار برای تامین نیاز ارزی کشور به این مرکز کمک شده است که 60 درصد بیشتر از میانگین 4 سال گذشته و 10 درصد بیشتر از میانگین سال قبل است. . .

بازار ارز به زودی در مرکز مبادلات افتتاح می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخلاف برخی مواردی که مطرح می شود، بیشترین ارز پتروشیمی و فولاد در صرافی ها عرضه می شود. بازار ارز به زودی افتتاح می شود و حداقل یک ماه عرضه می شود و به تدریج دوره آن بیشتر می شود.

سال آینده ارز بیشتری برای تولید مصرف می شود.

فرزین افزود: با احتساب ذخایر ارزی کافی کشور، در سال آینده ارز بیشتری برای تولید مصرف می شود.

این مسئول تصریح کرد: در 9 ماهه امسال بیش از 87.7 درصد واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بوده و ارز تامین شده است.

فرزین با بیان اینکه بار تامین مالی در کشور بر دوش سیستم بانکی است، تصریح کرد: 90 درصد تامین مالی در کشور توسط سیستم بانکی انجام می شود و اگر بانک بیش از ظرفیت خود تامین مالی کند آثار تورمی به همراه خواهد داشت.

فرزین تصریح کرد: در این راستا مجوز گواهی سپرده ویژه و تقسیم 280 حمت بین واحدهای مختلف داده شده است.

روی بیان کرد: فروش اوراق گواهی سپرده سیاستی با هدف هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

اصلاحات اساسی در بانک ها انجام می دهیم.

فرزین گفت: باید اصلاحات اساسی در نظام بانکی انجام دهیم و ممکن است هزینه بر باشد اما تا زمانی که این اصلاحات انجام نشود نمی توانیم در مسیر ثابتی قرار بگیریم.

یک موسسه مالی به زودی منحل می شود

وی گفت: امسال دو موسسه مالی منحل شده و به زودی موسسه دیگری را منحل می کنیم، سال آینده 8 بانک اصلاح می شود و هر موسسه و بانکی که اصلاح نشود منحل می شود.

فرزین افزود: نارضایتی در این 8 بانک باید کاهش یابد. اگرچه بخشی از نارضایتی بانک ها به دلیل نارضایتی اقتصاد و نارضایتی دولت برای متعادل کردن مسیر تورم در کشور است.

وی گفت: سیاست قابل پیش بینی شدن نرخ ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی است و این مرکز اصلی ترین نهاد بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

*نرخ ارز کانال ها نرخ ارز کشور نیست

وی در پاسخ به سوالات فعالان بخش خصوصی گفت: قیمت ارز که در کانال ها مطرح می شود، نرخ ارز کشور نیست و مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی نداریم.

فرزین با بیان اینکه ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی از روش های مختلفی تامین می شود، اظهار داشت: یکی از این روش ها صادرات در مقابل واردات است. بازرگانان می توانند با یکدیگر توافق کنند و ارز مورد نیاز خود را تحویل دهند.

و افزود: نرخ ارز صادرکنندگان محصولات خشک بالاتر از نرخ ATS توسط بانک مرکزی خریداری می شود.

* خبرهای خوبی برای بازار سرمایه داریم

وی همچنین اعلام کرد که به زودی خبرهای خوبی برای بازار سرمایه خواهیم داشت.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35006

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.