• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در بازار

  • کد خبر : 20303
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در بازار

به گزارش اخبار اقتصادی، محمدرضا فرزین وی با اشاره به کاهش نرخ تورم در نشست همفکری منظم با اقتصاددانان گفت: از خرداد ماه روند کاهشی نرخ تورم آغاز شده و پیش بینی ها حکایت از کاهش نرخ تورم در این ماه نیز دارد. ضمن اینکه با تحقق نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال 30 درصدی، نرخ تورم سالانه نیز کاهش می یابد.

فرزین با تاکید بر اینکه کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی ثبات و آرامش را در بازارهای مختلف به ارمغان آورده است، گفت: با تداوم سیاست های پولی و ارزی فعلی، انتظار داریم تورم و نرخ ارز به کانال های پایین تری رانده شود.

وی تاکید کرد: پیرو سیاست های فعلی در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

کاهش قیمت مسکن در 15 منطقه تهران

فرزین گفت: گزارش های موجود حاکی از آن است که میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه های قبل کاهش چشمگیری داشته است و بررسی اطلاعات مناطق 22 گانه شهر تهران نیز نشان می دهد که قیمت مسکن در 15 منطقه کاهش یافته و متعاقباً تاثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور داشته است.

و افزود: این امر در کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش در این بازار است. این دستاورد ناشی از ثبات بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی است و انتظار داریم در کنار ثبات بازار طلا، مسکن و خودرو شاهد رونق در بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازی و رفع نیازهای داخلی مردم در این بازارها باشیم.

با هدف رشد نقدینگی 25 درصدی

فرزین در ادامه به بانک مرکزی برای رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: برای امسال نرخ رشد 25 درصدی نقدینگی در نظر گرفته شده است، البته باید توجه داشت که کاهش یکباره نقدینگی کار سختی است زیرا اقتصاد ایران بانک محور است و عمده تامین مالی توسط بانک ها انجام می شود.

وی افزود: در ماه های اخیر رشد نقدینگی به طور موثر کنترل شده است، اگر نرخ رشد نقدینگی را با توجه به شرایط اقتصادی کنترل کنیم، ثابت می ماند.

افزایش سقف انتشار اوراق گام در بازار سهام

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص حجم اوراق گام نیز گفت: امسال پیش بینی می شد حجم اوراق گام در فاز اول حدود 150 هزار میلیارد تومان باشد، اما به دلیل اینکه سقفی برای این ابزار در بورس تعیین شد و مشکلاتی را ایجاد کرد، با همکاری و تعامل بانک مرکزی و بورس، سقف انتشار اوراق به میزان قابل توجهی برای بانک ها برطرف شد.

فرزین در پاسخ به سوالی درباره تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی توسط بانک‌ها گفت: با توجه به نیاز نقدینگی دولت و بنگاه‌های اقتصادی، تامین مالی به شبکه بانکی تحمیل می‌شود، در حالی که انتظار این است که نظام تامین مالی به شکل‌های مختلف دیده شود و فشار بر سیستم بانکی در این زمینه به‌ویژه بانک‌های معوق و بانک‌هایی که ضعیف هستند، نتیجه دیگری جز کفایت سرمایه در ایجاد پول نخواهد داشت.

وی افزود: بر اساس گزارش ها در سال های اخیر سهم تامین مالی بانک ها به طور پیوسته در حال افزایش است که این رقم در سال 1400 به 80.6 درصد رسید، اما از سوی دیگر سهم بورس در حوزه تامین مالی به طور پیوسته رو به کاهش است، ضمن اینکه سهم سرمایه گذاری خارجی نیز رو به کاهش است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال 1401 مشارکت تامین مالی خارجی و بازار سرمایه در کل تامین مالی اقتصاد به ترتیب معادل 0.4 و 11.8 درصد بوده است. این در حالی است که سهم تامین مالی بازار سرمایه در سال های گذشته در سطح بالای 18 درصد بوده و پیش بینی می شود این سهم در این دو حوزه افزایش یابد.

فرزین با بیان اینکه با توجه به ظرفیت و توان نظام بانکی باید منتظر تامین مالی باشیم، گفت: در بسته سیاستی بانک مرکزی که برای دولت تدارک دیده شده، حوزه های مختلفی از جمله حوزه سرمایه گذاری خارجی در راستای تامین مالی دیده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امسال باید حداقل 10 میلیارد دلار تامین مالی خارجی جذب کنیم و به موازات آن حداقل 16 تا 17 درصد تامین مالی از طریق بورس انجام شود.

فرزین تاکید کرد: تمام تلاش بانک مرکزی در سال جاری این است که با هماهنگی نهادهای ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی، منابع جدید تامین مالی از سیستم غیربانکی شناسایی و برای مصارف دولتی و بنگاه های اقتصادی استفاده شود.

توسعه یک برنامه اصلاحی برای بانک های در حال نکول

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه اصلاح نظام بانکی در حوزه بد بانکی گفت: بانک های بد به دو دسته بانک های بد و بد احیا شده تقسیم می شوند.

فرزین با بیان اینکه مشکلات عدم تعادل بانک ها در کشور ناشی از عوامل مختلفی است، گفت: هر بانکی دلیل متفاوتی برای عدم تعادل دارد، به همین دلیل نمی توان با یک مدل بی تعادلی همه بانک ها را حل کرد، بر این اساس باید برای هر بانک با توجه به شرایط موجود آن بانک، برنامه اصلاحی تدوین و اجرا شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: موضوع اصلی باید این باشد که روند نارضایتی ها ادامه پیدا نکند و تنها به گذشته نگاه نکنیم بلکه به آینده نیز نگاه کنیم.

فرزین در خصوص عدم تعادل بانک ها گفت: عدم تعادل بانک ها به دلیل نقدینگی یا عدم تعادل ترازنامه است. آنچه منجر به اضافه برداشت می شود ناشی از عدم تعادل نقدینگی بانک ها است و بانک ها را مجبور به استفاده از منابع بانک مرکزی برای ایفای تعهدات خود می کند و در نتیجه اضافه برداشت می شود، اما عدم تعادل ترازنامه در واقع این است که دارایی های بانک کمتر از بدهی ها و بدهی های آن است، هرچند بانک های کشور عموماً کمتر تحت تاثیر این نوع عدم تعادل قرار می گیرند.

فرزین در بخشی دیگر از سخنان خود به انواع بانک ها و کارکردهای متفاوت آنها در سطح جهانی پرداخت و گفت: در برخی نقاط دنیا بانک هایی هستند که فعالیت هلدینگ می کنند یا برعکس هلدینگ هایی هستند که فعالیت بانکی می کنند و اساساً بانک های شرقی با بانک های غربی تفاوت دارند و این تفاوت را نمی توان نقص تلقی کرد، بلکه اصل اساسی برنامه ریزی برای اصلاح نظام بانکی کشور باید بر اساس الزامات قانونی باشد.

معاون بانک مرکزی: تحلیل سیاست انقباضی صحیح نیست

ابوالحسنی معاون بانک مرکزی در این جلسه با بیان اینکه خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش عمومی در سه ماهه منتهی به خرداد 1402، 14.4 درصد بوده است، اظهار داشت: طبق آمار در پایان اسفند سال گذشته دولت حدود 458 میلیارد تومان نزد بانک مرکزی داشته است که البته در ماه های خرداد، خرداد و تیر برداشت از سپرده های خود داشته است. عملیات بازار آزاد که تاثیر بسزایی در افزایش ظرفیت اعتباری آن داشته است، به ویژه با توجه به ماموریتی که برای سال جاری توسط نظام بانکی تعریف شده است که کمک به رشد تولید است.

وی افزود: در واقع عملیات سیاست پولی با توجه به نیاز نقدینگی تعدیل شده و دولت از منابع پولی خود استفاده کرده و البته در نتیجه اجرای سیاست کنترل تراز، نسبت افزایش نقدینگی نیز کاهش یافته است، البته این به معنای سیاست انقباضی خالص نیست.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه برخی در تحلیل های خود بانک مرکزی را به اتخاذ سیاست صرفا انقباضی نسبت می دهند، گفت: این تحلیل ها درست نیست اما بانک مرکزی سیاست پولی فعالی را انجام داده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی: رشد چشمگیر اوراق گام در حوزه تامین مالی

در این جلسه شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل استفاده از اوراق پلکانی از پایان سال 1398 به شبکه بانکی برای تقویت جهت گیری اعتبار و افزایش نقدینگی، گفت: از سال 1398 تاکنون 63 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق ردیفی تامین مالی شده است. در سال 1401 با رشد فوق العاده به 51.6 میلیارد تومان رسید در حالی که در سه ماهه اول امسال 2.6 میلیارد تومان با اوراق گام تامین مالی شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که در مورد اوراق گام افتاده این است که در سال‌های اخیر با تنزیل زودهنگام اوراق در بازار سرمایه، اوراق به سرعت از زنجیره خارج شد، اما امسال تا حلقه دوم قابل تنزیل نیست و از رینگ دوم می‌توان اوراق را به میزان ۲۵ درصد از مبلغ هر متقاضی به بازار سرمایه منتقل کرد. همچنین سقف تعهد شرکت های متقاضی به 200 درصد از 120 درصد فروش رسیده و در زنجیره ادامه خواهد داشت.

همچنین در این نشست، اقتصاددانان مدعو به بررسی مسائل و پیشنهادات خود در حوزه استقلال بانک مرکزی، وام مشکوک الوصول، سپرده های کلان بانکی و تاثیر آن بر نرخ سود بانکی، نظارت بر استفاده از تسهیلات بانکی، توجه ویژه به تسهیلات بخش تولیدی و روش های نوین تامین مالی از طریق فاکتورسازی، نظارت بانکی و اصلاحات ساختاری پرداختند.

از جمله اقتصاددانان حاضر در این نشست می توان به دکتر داوود دانش جعفری، دکتر احمد مجتهدی، دکتر عباس عرب مزار، دکتر احمدرضا جلالی نائینی، دکتر مرتضی عزتی، دکتر وحید شقاقی شهری، دکتر ناصر خیابانی، دکتر شاپور محمدی، دکتر پیمان قربانی، دکتر حمزه عگیله بادی، دکتر پیمان قربانی، دکتر حمزه باهر، دکتر حماس باهر، دکتر جلالی نائینی اشاره کرد. معمارنژاد، دکتر محمدرضا فلاح، دکتر سعید میرزا محمدی، دکتر آلبرت بغزیان، دکتر مجید شاکری، دکتر عباس دادجوی توکلی و خانم مینو کیانی راد خاطرنشان کردند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=20303

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.