به گزارش اخبار اقتصادی، امروز جمعی از فعالان صنایع غذایی با حضور در اتاق ایران به بررسی وضعیت تولید و تجارت صنایع غذایی در ایران پرداختند. ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در این جلسه نظارت بر موضوعات اصلی در حوزه صنایع غذایی را مورد تاکید قرار داد.

مسائلی که باعث شده صادرات در این بخش در سال های اخیر روند صعودی قابل قبولی نداشته باشد.

محسن امینی، نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در واکنش به رشد ناچیز صادرات صنایع غذایی از نظر ارزشی، گفت: پس از اجرای پیمان سپاری ارزی، موضوع تحقق ارزش صادرات. کالاها در نظر گرفته شد و پس از آن آمار صادرات از نظر ارزش کاهش یافت. در واقع این کاهش نشان دهنده کاهش واقعی میزان صادرات نیست، بلکه ناشی از افزایش ارزش کالاهای صادراتی است.

وی افزود: شبکه‌های توزیع و صادرات در کشور از یک سو صدور بخشنامه‌های متعدد و حتی متناقض در سال‌های اخیر و نبود کنسرسیوم‌های قدرتمند صادراتی و عواملی از این دست، مانع از رشد چشمگیر این صنعت شده است. شرکت ها از صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی صادرات دارند.

نیاز ساختار قوی

به گزارش اتاق ایران، حاضران برای تقویت سطح صادرات به ثبات قوانین و جلوگیری از تثبیت اجباری قیمت ها اشاره کردند و در عین حال پرهیز از ممنوعیت های ناگهانی صادرات انواع محصولات غذایی و اقدامات دقیق تر را پیشنهاد کردند. و اجرای بهتر مالیات بر ارزش افزوده. در واقع تعریف ساختار قانونی و مدون در فرآیند صادرات، لازمه پیشرفت و رشد است که مورد تاکید اعضا قرار گرفت.

نرخ توافقی جایگزین نرخ اجباری می شود

نکته دیگری که مورد توجه قرار گرفت، تاکید بر اعمال نرخ توافقی ارز برای ارز حاصل از صادرات بود. به گفته فعالان صنایع غذایی ایران، آنچه امروز می تواند به بهبود شرایط صادرات غیرنفتی کمک کند، تعیین نرخ توافقی ارز صادراتی و پرهیز از تعیین نرخ دستوری است.