• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
0

صدور اولین فاکتور الکترونیکی از طریق شبکه بانکی

  • کد خبر : 38415
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
صدور اولین فاکتور الکترونیکی از طریق شبکه بانکی

بانک مرکزی در ادامه برنامه های خود برای توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و با هدف تسهیل تامین مالی شرکت های اقتصادی، “فاکتور تامین مالی زنجیره تامین الکترونیک” را از طریق بانک های تجارت و صادرات طراحی و اجرا کرد.

اخبار اقتصادی و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اعمال دستورالعمل‌های اجرایی استفاده از برج‌های الکترونیکی (که در بخشنامه شماره ۲ به شبکه بانک‌های کشور ابلاغ شد). 283962/00 از 1400) تلاش شده است و تامین سیستم و الزامات فناورانه و با همکاری بانک های ملی، بازرگانی و صادرات ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهره برداری بازرگانی انجام شده است. این ابزار در سوم اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید و دو بانک صادراتی در ایران اولین برات الکترونیکی را صادر کردند و تجارت صادر شد.

در چارچوب این ابزار، اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به منظور تامین سرمایه در گردش لازم برای فعالیت اقتصادی خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که برات الکترونیکی سندی است غیرچاپی که به درخواست صادرکننده بارنامه (بارنامه) یعنی خریدار به صورت نقدی یا حواله بانکی از طرف صادرکننده بارنامه صادر می شود. دارنده بارنامه ، یعنی فروشنده بر اساس اعتبار خریدار. سررسید این ابزار 1 تا 12 ماه است و بانک عامل به عنوان طلبکار متعهد می شود در سررسید مبلغ را بازپرداخت کند.

برخی از مزایای فاکتور الکترونیکی عبارتند از:
– انتقال ظرفیت در زنجیره فعالیت های اقتصادی.
– قابلیت صدور فیش الکترونیکی تا 200 فروش از شرکت خریدار در سال گذشته.
– معافیت از برنامه کنترل ترازنامه بانک مرکزی.
– امکان تخفیف توسط شبکه بانکی در صورتی که یک ربع از عمر قبض گذشته باشد یا دو بار در زنجیره چرخیده باشد.

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی، ظرفیت کافی برای تامین مالی سرمایه گذاری های اقتصادی در سراسر زنجیره فعالیت خود فراهم شده است. لازم به ذکر است، بر اساس بخشنامه 6 فروردین 1403 بانک مرکزی به شبکه بانکی، این احتمال پیش بینی شده است که شبکه بانکی در سال 1403 80 میلیارد تومان اسکناس الکترونیکی منتشر کند که در کنار سایر تامین مالی قابل استفاده است. ابزارهایی مانند پاداش و تسهیلات برای ایفای نقش موثر در دستیابی به اهداف شعار سال.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38415

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.