• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

صاحبان چک های گمشده خوانده اند

  • کد خبر : 18774
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
صاحبان چک های گمشده خوانده اند

در صورتی که چک صیادی شما به هر دلیلی مفقود شود، صادرکننده باید ابتدا چک را کتباً مفقود شده و پس از شکایت به مراکز قضایی ظرف مدت یک هفته گواهی را به بانک ارائه کند.

چک به عنوان وسیله پرداخت در معاملات بسیار مهم است. در اردیبهشت ماه 1402 حدود 7 میلیون و 700 هزار فقره چک به ارزش حدود 4 میلیون و 814 هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 19.1 درصد و از نظر مبلغ 46.6 درصد افزایش نشان می دهد.

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از چک در بازارهای تجاری، در صورت مفقود یا مفقود شدن چک افراد، باید مفقود شدن چک خود را بدون تاخیر به بانک اعلام کنند. پس از طرح شکایت، ارائه گواهی شکایت مفقودی چک به بانک الزامی است و در صورت محرز شدن مفقودی چک در دادگاه، می توانید چک مفقودی را باطل کنید.

برای وصول چک مفقود چهار مرحله باید طی شود. همانطور که در بالا ذکر شد، صادرکننده، گیرنده یا نماینده قانونی چک باید مفقود شدن چک را کتباً به بانک اطلاع دهد.

پس از دریافت درخواست، بانک نیز موظف است هویت فرستنده را احراز کند و پس از احراز هویت اقدامات لازم را انجام دهد. با احراز هویت فرستنده، بانک از پرداخت مبلغ چک خودداری می کند و در صورت ارائه چک به بانک، بانک گواهی عدم پرداخت با ذکر دلیل صادر می کند.

در مرحله بعد فرد باید ظرف یک هفته عدم چک را به مرجع قضایی که می تواند دادسرا یا شورای حل اختلاف باشد گزارش دهد. مرجع ذیصلاح گواهی مفقودی چک صادر می کند.

پس از صدور گواهی مفقودی چک باید بلافاصله گواهی شکایت به بانک ارائه شود. در صورت عدم تسلیم گواهی شکایت ظرف یک هفته، بانک باید مبلغ چک را از حساب صادرکننده به دارنده چک پرداخت کند.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=18774

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.