به گزارش اخبار اقتصادی، در چهارمین هفته مردادماه، ذوب‌خانه‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران تا سقف 120 هزار تن شمش فولاد فروختند. طی یک ماه گذشته تقاضا برای این محصول بالا بود و در نتیجه متقاضیان این محصول را با قیمت رقابتی به بازار عرضه کردند.

بررسی روند معاملات شمش فولاد در رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از آن است که در هفته چهارم مردادماه بیش از دو برابر حجم عرضه، تقاضای 250 هزار تنی شمش فولاد به ثبت رسیده است. اگرچه کمبود تقاضای مصرف کننده در بازار محصولات نهایی فولاد زمینه را برای رکود معاملات شمش فولاد در هفته های ابتدایی تابستان فراهم کرده بود. حذف نیاز به حفظ سهمیه Bhinyab باعث شد که حلقه شمش فولاد در ماه اوت رونق دو چندانی داشته باشد.

با وجود برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، سرانجام روز دوشنبه 2 مردادماه 98 هزار تن شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید که معادل 81.6 درصد از کل عرضه بود.

120 هزار تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته چهارم مردادماه با قیمت پایه از 18 هزار و 500 تا 19 هزار و 850 تومان به فروش رسید. رقابت برای سهم برخی از عرضه ها، میانگین قیمت فروش شمش فولاد را بالاتر از قیمت پایه قرار داد. به گونه ای که میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این بازار به 20200 تومان رسید.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون مبادله، متوسط ​​قیمت تمام شده شمش فولاد برای واحدهای نورد در 3 مردادماه 22 هزار تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ فروش شمش فولاد و هزینه حمل 500 تومان برای انتقال شمش فولاد به واحد لمینیت؛ هزینه تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به 25 هزار تومان می رسد.

در عین حال شمش فولاد در معاملات بورس کالا به 20 هزار تومان تبدیل می شود; دلیل ورود قیمت مقاطع بلند فولادی به کانال 25 هزار تومان است و در شرایط فعلی هیچ مشتری برای فولاد در بازار بیل تهران در محدوده قیمتی 24 هزار و 500 تومان وجود ندارد.