به گزارش اخبار اقتصادی، دلار نه عقب نشینی کرده و نه اراده ای برای پیشرفت دارد. این عبارت وصف معامله گران این روزها است. بازار ارز است. قیمت دلار بعد از اربعین یعنی از 24 شهریور وارد کانال 49 هزار تومان شد و بین 49 هزار و 200 تومان و 49 هزار و 600 تومان قرار گرفت.

یک بار به دلیل تبادل زندانی از پایین خارج شد و دوباره به همان منطقه بازگشت. معامله گران این روزها عمدتاً به دنبال این هستند تا روند انس را ببینند. طلای جهانی چگونه می توانند بر اساس آن موقعیت، موقعیت های داخلی طلا و سکه را بگیرند؟ با توجه به سقوط انس در هفته گذشته و کاهش طلا و ذوب ارزها، اکثر معامله گران فکر می کردند که انس سقوط کرده است و دولت آمریکا تعطیل می شود و این روند بازمی گردد. اما دولت ایالات متحده نه تعطیل شد و نه افزایشی در روز دوشنبه رخ داد. معامله گران می گویند که با این استدلال نادرست، اکثر فعالان بازار روز دوشنبه با مارجین تماس گرفتند.

روز دوشنبه قیمت دلار در هرات مانند دو روز گذشته با قیمت 49 هزار و 450 تومان به 49 هزار و 580 تومان افزایش یافت و سپس به 49 هزار و 350 تومان کاهش یافت. در معاملات شبانه قیمت بین 49400 تا 500 تومان بود. قیمت سکه دوشنبه با 50 هزار تومان افزایش نسبت به دیروز در سطح قیمت 27 میلیون و 250 هزار تومان آغاز شد و تا 27 میلیون و 150 هزار تومان کاهش یافت.

تاثیر اونس بر بازار داخلی

اما انس و دلار چه تاثیری بر طلای ملی دارند؟ معامله گران معتقدند که اثربخشی طلا و سکه 70 درصد دلار و 30 درصد اونس است. آنها معتقدند که در بیشتر مواقع اثر دلار 100 درصد است. بنابراین در ابتدای معاملات سکه اگرچه افت داشت اما با توجه به پیشروی دلار هرات در مرز مقاومت، ارز از خط دلار عبور کرد. اما بعد از دلار ناامید شد و شروع به کاهش کرد.

علاوه بر روندها و قیمت ها و معامله گرانی که بازارها را بررسی می کردند، اخبار را نیز زیر نظر داشتند. تجار دوشنبه ها با ناصر کنعانی تماس می گیرند.

از روز گذشته فعالان بازار منتظر بودند تا ببینند سخنگوی وزارت امور خارجه به شایعات FATF و مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا چه پاسخی خواهد داد. ناصر کنعانی در نیمه اول جلسه روز دوشنبه درباره تصویب FATF گفت: در حال حاضر اطلاعی ندارم. سخنگوی وزارت امور خارجه از تلاش‌های عمان برای کمک به همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق استقبال کرد و گفت: ما مذاکره مستقیمی با آمریکا نداشته‌ایم و برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا وجود ندارد.

نور نیوز، یکی از رسانه های نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که جنگ طلبان موضوع نفوذ ایران در آمریکا را مطرح کرده اند، زیرا فکر می کنند پس از توافق مبادله اسرا، امکان دستیابی به ایران وجود دارد. توافق در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها افزایش یافته است، بنابراین می‌خواهند همزمان با ایجاد فضا برای دموکرات‌ها در انتخابات آینده، از سوء استفاده جلوگیری کنند و از گشایش احتمالی در موضوع لغو تحریم‌ها جلوگیری کنند.

اولین نکته بازار این است که حاملان بازار از این خبر سوء استفاده کردند و مدعی شدند نورنیوز گفته است که احتمال توافق در مذاکرات برای رفع تحریم ها افزایش یافته است. معامله گران نیز به بحث اخبار نورنیوز پرداختند و مدعی شدند که دقیقا برعکس این خبر در دوره روحانی اتفاق افتاده است.

تحلیلگران فنی معتقدند بازار کاملا در دست بازارساز است و دلار به سمت مقاومت حرکت می کند، مداخله ارزی داریم. تکنسین های سکه معتقدند قیمت سکه هنوز نتوانسته خط روند نزولی را بشکند و این نشان می دهد که همچنان ادامه دارد. بازار سکه می تواند به سمت زمین حرکت کند. آنها می گویند پس از پایین آمدن روند مشخص می شود و اکثریت بازار معتقدند طبق تصمیم اتحادیه اروپا در 26 اکتبر روند صعودی از پایین شکل می گیرد.