• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

سایه تاریک رکود بر اقتصاد و صنعت کشور

  • کد خبر : 25072
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
سایه تاریک رکود بر اقتصاد و صنعت کشور

بر اساس اطلاعاتی که در مردادماه توسط شامخ ارائه شد، اقتصاد و صنعت کشور در ماه گذشته دچار رکود شد و اقتصاد ایران عامل رکود بود.

به گزارش اخبار اقتصادی، رکود اقتصادی و صنعتی کشور را فرا گرفته است; این گزاره ای است که می توان از گزارش شامخ که هر ماه توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران منتشر می شود استنباط کرد. بر اساس این گزارش، در مردادماه، شاخص سفارش‌های جدید مشتریان در مردادماه به کمترین میزان در هفت ماه گذشته (به‌جز فروردین‌ماه) رسید، شاخص موجودی مواد اولیه برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و شاخص فروش. کالاها و خدمات برای دومین ماه متوالی کمتر از 50 بود. این امر نشان می دهد. در یک ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا و بعضاً عدم پرداخت مطالبات شرکت ها و عدم پرداخت وام و تسهیلات به تولیدکنندگان، نقدینگی و گردش پول بسیار محدود شده است. همچنین شرکت ها در تامین ارز با مشکلات شدیدی مواجه هستند و بانک ها ارز تخصیص نمی دهند و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در چند ماه گذشته باعث شده بسیاری از شرکت ها با کمبود مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز مواجه شوند. همچنین قطعی های مکرر برق آسیب زیادی به فرآیند تولید، مواد اولیه و دستگاه ها وارد کرده و باعث به تعویق افتادن فعالیت ها شده است. از سوی دیگر به دلیل مشکلات ارزی و قوانین غیر کارشناسی در خصوص واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز، امکان ترخیص مواد اولیه از گمرک وجود ندارد. همچنین فرآیند ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک با مبدا ارزی با چالش های زیادی مواجه است و بسیاری از شرکت های تولیدی که به کشورهای همسایه صادرات دارند و با توجه به اینکه صادرات آنها به صورت دلاری انجام نمی شود، به دلیل مشکلات موجود در آستانه تعطیلی قرار دارند. نحوه تسویه تعهدات ارزی و تعدیل نیرو داشته اند. در گزارش شماخ همچنین تاکید شده است که در صنایع شیمیایی به دلیل بسته شدن مرز عراق در اربعین، صادرات و فروش خارجی کاهش یافته است. از سوی دیگر شرکت ها بیشتر در تامین مواد اولیه خود و همچنین تامین قطعات و قطعات یدکی دستگاه ها از گمرک با مشکل مواجه هستند. ضمن اینکه عرضه آن از طریق بازار به دلیل تقلبی و بی کیفیت بودن بسیاری از قطعات موجود در بازار باعث آسیب و آسیب جدی به دستگاه ها می شود، انتظار تولیدکنندگان این است که گمرک برای تسهیل در کار اقدام کند. برای تولیدکنندگانی که نیاز به قطعات یدکی دارند و تجهیزات باید تعداد مشخصی سهمیه واردات را برای مصرف در خط تولید اختصاص دهند.

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده، در مرداد 1402، شاخص ترکیبی مدیران خرید (تعدیل فصلی) کل اقتصاد ایران برای چهارمین ماه متوالی روند نزولی داشت و به عدد 49.97 رسید که اندکی کمتر از تیرماه (50.63) است. ). پایین تر. این رقم کمترین ارزش هفت ماهه اخیر شماخی (به جز فروردین) است.

منبع اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25072

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.