• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

دو برابر شدن وام سپرده مسکن در سال 1402.

  • کد خبر : 36307
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
دو برابر شدن وام سپرده مسکن در سال 1402.

به گزارش اخبار اقتصادی، بانک مرکزی در این مدت از مجموع 454 هزار و 601 متقاضی ارائه شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک های عملیاتی برای دریافت وام و سپرده مسکن مستاجران از منابع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن، وجود دارد. 393. 850 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 269 هزار میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی متقاضیان (60 هزار و 751 نفر) در صورت واجد شرایط بودن برای دریافت تسهیلات در حال ثبت نام هستند.

این گزارش حاکی از آن است که طی سال های 98 و 98 در مجموع 454 هزار و 358 متقاضی توانسته اند از محل منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا به مبلغ 138 میلیارد ریال تسهیلات کمک به سپرده مسکن دریافت کنند.

لازم به ذکر است، خدمات کمک ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط ارائه شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی که دارای قرارداد اجاره رسمی و یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات ملکی (با کد رهگیری) می باشند، پرداخت می شود.

بر این اساس متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداکثر 6 ماه قبل از ارسال درخواست با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه با کد رهگیری رسمی نسبت به ثبت نام اقدام کنند. گزینش اولیه متقاضیان احراز مالکیت منزل متقاضی در وزارت راه و شهرسازی انجام شد و واجدین شرایط اولیه پس از دریافت پیامک تایید، بانک و شعبه را انتخاب خواهند کرد.

بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی نیز موظف است عدم ارائه خدمات جاری در حوزه مسکن اعم از خدمات ساخت و ساز، خرید، نظافت و سپرده گذاری مسکن برای متقاضی و همسرش را در سامانه سمت بانک مرکزی اعلام کند. و در صورت مثبت بودن، قبل از پرداخت هزینه نصب، در صورت وجود این استعلام، متقاضی باید درخواست را در سامانه با ذکر دلیل رد کند.

لازم به ذکر است که متقاضی باید متاهل باشد و در صورت مجرد بودن متقاضی باید بالای 35 سال برای خانم ها و بالای 45 سال برای آقایان باشد. لذا متقاضیان پس از برگزاری آزمون در صورت واجد شرایط بودن از تسهیلات مذکور بهره مند خواهند شد.

گفتنی است به منظور تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران موضوع کمک به ودیعه مسکن در جلسه 31/3/1301 شورای پول و اعتبار مطرح و با اعطای تسهیلات کمکی ودیعه مسکن به آدرس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار حداکثر مدت بازپرداخت 5 ساله با سقف فردی به ترتیب 1000، 700 و 400 میلیون ریال در تهران، کلانشهر و سایر مناطق شهری و از محل منابع بانکی موضوع ماده 4) قانون رشد تولید مسکن (با سقف 400 میلیارد ریال در سال 1401) موافقت شد.

همچنین برای اثربخشی این تسهیلات با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار مورخ 28/09/1302 مقرر شد: سقف عمومی تسهیلات کمکی به سپرده‌های مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (4) ) قانون جهش تولید مسکن به مبلغ 800 میلیارد ریال و علاوه بر آن حداکثر انفرادی تسهیلات سپرده مسکن در شهر تهران از یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال و در مراکز استان ها از 700 میلیون ریال به یک افزایش یافت. میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهرها از 400 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال. همچنین صندوق سپرده مسکن روستاها که قبلاً تعریف نشده بود به مبلغ 400 میلیون ریال تشکیل شد.

لازم به ذکر است بخشنامه اعطای تسهیلات کمک سپرده مسکن به 20 بانک عامل ملت، ملی، مکسان، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری ، اختصاننوین، پست بانک ایران زمین و موسسه اعتباری ملل اعلام شد.

از این حیث، بانک مرکزی با همکاری وزارت راه و شهرسازی به منظور تسریع در اعطای تسهیلات مذکور و رفع شبهات بانک های دخیل در اعطای تسهیلات مذکور، پس از نظارت های مکرر. وزارت راه و شهرسازی و با تشکیل جلسات کارشناسی، دستورالعمل اجرای تسهیلات مذکور تهیه و به بانک های عامل ارائه شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36307

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.