• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

خوردن زیاد موز چه ضرری دارد؟

  • کد خبر : 28638
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
خوردن زیاد موز چه ضرری دارد؟

به گزارش اخبار اقتصادی، موز با ارزش غذایی بالا یک ماده غذایی مغذی برای عملکرد بهتر بدن است اما باید مقدار مناسب مصرف را بدانیم. موز به دلیل داشتن کربوهیدرات بالا، کنترل قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت دشوار می کند.

امروزه مقالات علمی زیادی در مورد خواص موز منتشر شده است. موز یکی از میوه های پرطرفدار است که به دلیل طعم مطبوع و عطر فوق العاده ای که دارد در غذاهای مناطق مختلف دنیا چه به صورت خام و چه پخته استفاده می شود.

بدون شک همه ما موز را به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی می شناسیم، اما آیا می دانستید که مصرف زیاد این میوه می تواند برای سلامتی مضر باشد و در طول روز چه تعداد موز می توانید مصرف کنید؟

در مقاله زیر قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

مواد مغذی موجود در موز

موز خوشمزه است و خوردن آن آسان است، اما چیزی که باعث محبوبیت بیشتر آن می شود، ارزش غذایی عالی آن است.

یک موز تازه متوسط ​​(118 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 105

کربوهیدرات: 27 گرم

فیبر: 3 گرم

چربی: 0.3 گرم

پروتئین: 1 گرم

موز همچنین حاوی ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم، منگنز، منیزیم و ترکیبات مختلف گیاهی است که از استرس و التهاب جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، همه افراد باید حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند و افزودن موز به این برنامه غذایی راه خوبی برای حفظ سلامت کلی بدن است.

موز چربی و پروتئین کمی دارد.

بیشتر کالری موجود در موز از کربوهیدرات ها تامین می شود، در حالی که میزان چربی و پروتئین موجود در آن ناچیز است و کمتر از 8 درصد از کل کالری موجود در موز را تشکیل می دهد.

همانطور که می دانید پروتئین یکی از اجزای اساسی بدن است و برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی، ترمیم بافت، عضله سازی و سلامت استخوان ها ضروری است.

چربی همچنین برای تامین انرژی بدن ضروری است، به جذب مواد مغذی محلول در چربی کمک می کند و نقش مهمی در ترشح هورمون و سلامت مغز دارد.

از آنجایی که موز چربی و پروتئین کمی دارد، جزو میان وعده های مغذی محسوب نمی شود و اگر از این میوه به عنوان یک میان وعده معمولی استفاده می کنید، مصرف آن با منبعی از چربی ها و پروتئین های سالم مانند کره بادام زمینی، یک مشت توصیه می شود. آجیل، یا برای حفظ تعادل تغذیه ای در میان وعده ها، تخم مرغ آب پز بخورید.

مضرات مصرف زیاد موز

موز غذای سالمی است که می توان آن را تقریباً به هر رژیمی اضافه کرد، اما مضرات مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، از جمله موز، می تواند بیشتر از فواید آن باشد.

از جمله آسیب های احتمالی ناشی از مصرف زیاد موز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. موز غذای پرکالری نیست، اما اگر عادت به خوردن آن داشته باشید، می تواند کالری دریافتی روزانه شما را افزایش داده و وزن شما را افزایش دهد.

2. بیش از 90 درصد کالری موز از کربوهیدرات ها تامین می شود. تا زمانی که موز سبز و سبز است، منبع اصلی کربوهیدرات ها نشاسته است، اما با رسیدن میوه، نشاسته موجود در آن به قند تبدیل می شود، بنابراین بیشتر کالری موجود در یک موز رسیده از قند موجود در آن است. .

3. خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها، اگر با پروتئین کافی و چربی های سالم همراه نباشد، می تواند کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت دشوار کند.

4. از آنجایی که این میوه پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین D و آهن زیادی ندارد، مصرف بیش از حد آن در صورت عدم ترکیب با سایر غذاها می تواند باعث کمبود مواد مغذی در بدن شود.

روزی چند عدد موز بخوریم؟

تعادل و تنوع از ویژگی های یک رژیم غذایی سالم است.

بدن ما یک سیستم پیچیده است که برای عملکرد صحیح به انواع مواد مغذی نیاز دارد و بهترین راه برای اطمینان از تامین کامل مواد مغذی مورد نیاز بدن، گنجاندن گروه های مختلف غذایی در رژیم غذایی روزانه است.

نمی توان گفت که همه افراد می توانند فقط مقدار مشخصی موز در طول روز مصرف کنند، بلکه این مقدار به کالری و نیازهای تغذیه ای هر فرد بستگی دارد.

از نظر تئوری، هر فرد می‌تواند هر چقدر که می‌خواهد موز بخورد تا زمانی که کالری دریافتی‌اش بیش از حد نباشد، مواد مغذی دیگری نداشته باشد و سلامتی او به دلایل دیگر به خطر نیفتد.

به طور کلی گفته می شود که میانگین مصرف روزانه موز در افراد سالم معمولا 1 تا 3 عدد است و همچنین مصرف انواع میوه ها، سبزیجات، پروتئین های کم چرب و چربی های سالم توصیه می شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=28638

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.