به گزارش اخبار اقتصادی، ایران ماشین و سایپا در مجموع پنج میلیارد تومان در سه ماهه نخست امسال حقوق پرداخت کرده است. اشتراک گذاری ایران خودرو از حقوق پرداختی نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان است و سهم بزرگترین خودروساز کشور یعنی سایپا بیش از یک هزار میلیارد تومان است.

اگر دستمزدهای سه ماهه را بر تعداد کارکنان شاغل در دو تا از بزرگترین خودروسازان کشور تقسیم کنیم، متوجه می شویم که به طور متوسط ​​دستمزدهای فرد به کارمندان در این سال پرداخت می شود. ایران خودرو و سایپا پرداخت شده است.

میانگین حقوق ماهانه در ایران ماشین ( پرسنل تولیدی و غیر تولیدی ) حدود 61 میلیون و 500 هزار تومان است. شرکت های خودروسازی ایران در مجموع نزدیک به 21700 کارگر دارند. تعداد پرسنل حاضر در خطوط تولید این خودروساز بیش از 12950 نفر می باشد. نسبت پرسنل غیرتولیدی یا دفتری و دفتری در این خودروساز حدود 8750 نفر است.

اما برویم سراغ حقوق هایی که در خودروسازی سایپا پرداخت می شود. سایپا در مجموع حدود 9000 کارگر دارد که حدود 6300 کارگر تولیدی و حدود 2750 کارگر در بخش های اداری هستند. این خودروساز بر اساس حقوق پرداختی حدود یک میلیارد تومان طی سه ماه از سوی مدیران خودروسازی سایپا و تعداد کارگران خطوط تولید و بخش اداری شرکت ویژه جاده نارنجی، به طور میانگین 37 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت می کند. هر ماه.

البته فراموش نکنیم که حقوق ماهانه ذکر شده متوسط ​​است و قطعا فاصله قابل توجهی بین حقوق مدیران خودروسازان و پرسنل شاغل در خطوط تولید وجود دارد.

با توجه به چالش های مالی فراوان پیش روی دو خودروساز بزرگ کشور، به نظر می رسد دستمزد یکی از دلایل این مشکل باشد. البته خودروسازان به دلیل نگرانی سیاستگذاران از پیامدهای اجتماعی، اجازه تعدیل نیروی کار و تنظیم تعداد نیروی کار با جریان تولید را ندارند. مدیران خودروسازان برای حل چالش های مالی خود باید به فکر پرداخت های سربار خود باشند، زیرا این پرداخت ها در صدر فهرست هزینه های سربار در صورت های مالی منتشر شده قرار دارند.