اکو ایران: 17 سال پیش در چنین روزی دقیقاً در 24 تیرماه 1385 انقلابی در عرصه دیجیتال به راه افتاد. پلت فرم میکروبلاگینگ توییتر که زاییده فکر بنیانگذاران آن بود، به صورت عمومی راه اندازی شد. از آن زمان، توییتر به یکی از بزرگترین پلتفرم های رسانه اجتماعی با میلیون ها کاربر فعال تبدیل شده است.

هنگامی که نام بنیانگذاران توییتر ذکر می شود، نام سه نفر به نام های جک دورسی، ایوان ویلیامز و بیز استون عمدتاً به عنوان بنیانگذاران آن ذکر می شود. اما یک نفر در این میان فراموش شده است. نه برای همه، مخصوصا برای دوستانش!

اگر قبلاً در صفحه توییتر هستید شیشه نوح (Noah Glass) برو، بیوگرافی او با اشاره به نقش او به عنوان بنیانگذار توییتر می گوید: “من این کار را شروع کردم”. او 47 هزار دنبال کننده در پلتفرم خودساخته اش دارد. اما چرا او آنطور که باید شناخته نشده است و در بسیاری از روایت ها از تاریخ توییتر پاک شده است؟

سرمایه گذاران و کارمندان اولیه توییتر بارها از نوح یا نوح گلس به عنوان بنیانگذار واقعی توییتر یاد کرده اند. اگرچه جک دورسی این ایده را مطرح کرد، اما هیچکس به اندازه نوح به این پروژه علاقه مند نبود. همچنین ایوان و بیز چندان مشتاق این پروژه نبودند.

گلس چشم انداز اصلی توییتر را ترسیم کرد و این ایده را به جلو برد. او تمام انرژی و زمان خود را در توییتر ریخت. با رشد ایده توییتر، اختلافات بین ایوان و نوئه شروع شد. این شرکت به دو گروه توییتر و صوتی تقسیم شد. همچنین گزارش هایی وجود دارد که نوح می خواست پروژه توییتر را از Audio جدا کند و مدیرعامل شود. او احساس می کرد که ایوان دیگر او را در شرکت نمی خواهد. نوح نگرانی های خود را با جک دورسی در میان گذاشت و فکر می کرد که می توان به او اعتماد کرد. دورسی طوری رفتار کرد که انگار با نوح همدردی می کرد. با این حال، در واقع این دورسی بود که به نوح خیانت کرد. او می خواست که نوح اخراج شود و تهدید کرد که اگر این کار را نکند شرکت را ترک خواهد کرد. دورسی همچنین نام نوح را از همه جا حذف کرد، هیچ اعتباری به او نداد و در نهایت، دورسی نام نوح را از تاریخچه توییتر خود حذف کرد.

ایوان احساس کرد که با یک ایده رو به رشد روبرو است که از کنترل خارج می شود، بنابراین در سال 2006 نوح را از توییتر اخراج کرد. این حرکت همه را شوکه کرد، زیرا همه می دانستند و تقریباً مطمئن بودند که توییتر بدون نوح وجود نخواهد داشت. خروج نوح باعث شد که او با کمبود نقدینگی و حتی اندکی سهام مواجه شود. وقتی توییتر عمومی شد، دورسی و ایوانز میلیون‌ها دلار درآمد داشتند. با این حال، نوح تنها پنی از این پروژه دریافت کرد.

گلس این خیانت را اینگونه توصیف می کند: «احساس می کردم دوستانم، شرکتم و اطرافیانم به من خیانت کرده اند. آن هم در شرایطی که در سخت ترین شرایط با آنها کار کرده بود تا چیز جدیدی خلق کند. من کمی غافل گیر شده بودم.”

امروز نوح گلس با خانواده اش در سانفرانسیسکو زندگی می کند. او در حال حاضر روی «پروژه‌هایی کار می‌کند که اگر تکمیل شوند، می‌توانند ابتکار عمل بزرگی باشند».

امروز سالگرد راه اندازی رسمی توییتر است. پلتفرمی محبوب و تنها که در ماه های اخیر بدشانس نبوده است. از تغییر مالکیت و خرید «الون ماسک» تا تغییر مدیرعامل و حاشیه‌هایی که ماسک شخصاً برای این شبکه اجتماعی ایجاد کرد و در نهایت ظهور رقیب اخیرش «تریدز»؛ ترادزی که گام های اولیه را برای جذب مخاطب بسیار قوی برداشته است و همین امر باعث شده برخی افراد بگویند ترادزی از توییتر خارج خواهد شد. با این حال، بسیاری بر این باورند که میراث نوح زنده خواهد ماند.

نوح اخیرا گفت: برای تیم توییتر آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم آنها در ادامه توسعه این ابزار مهم ارتباطی موفق باشند.”