• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

تامین سیمان و فولاد.

  • کد خبر : 26922
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۱۵
تامین سیمان و فولاد.

ادعای نقش بورس کالا در قیمت مسکن با افزایش قیمت پروفیل فولاد و سیمان از طریق فروش در بورس کالا صحت ندارد و شفافیت حاکم بر معاملات این بخش نیز گویای این موضوع است. در شش ماهه نخست سال جاری تنها 24 درصد از انواع میلگرد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس معامله شد که با قیمت پایه یا با رقابت محدود معامله شد.

رکود حاکم بر معاملات این بخش باعث شده تا کارخانه های نورد به عرضه محصول با قیمت پایین بسنده کنند تا با حداقل فروش ادامه دهند. همچنین در مدت 6 ماه 93 درصد سیمان عرضه شده به بازار عرضه شده است. البته قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته است، اما این نرخ رشد به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید با توجه به شرایط تورمی کشور بوده و سود قابل توجهی برای فولاد نداشته است. و صنایع سیمان این در حالی است که قیمت تمام شده فولاد و سیمان در کل هزینه تولید واحدهای مسکونی محدود است و کاهش قیمت این محصولات نمی تواند تغییر قابل توجهی در قیمت تمام شده مسکن ایجاد کند.

بورس کالا مانع از تحقق وعده ساخت 4 میلیون خانه ملی نمی شود

شکست دولت سیزدهم در مهار تورم و وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن ارزان قیمت پس از گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، عده ای را به دنبال مقصر دانسته است. اما با این اقدامات نمی توانند از زیر بار مسئولیت در زمینه عدم پایبندی به وعده های داده شده دوری کنند. در مواجهه با این وضعیت، وزیر جوان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن ملی؛ گرانی مسکن و شکست طرح ساخت یک میلیون مسکن سالانه بر عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا تاثیر گذاشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مهرداد بذرپاش کنترل بازار مواد و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را برای کنترل و کاهش قیمت مسکن مهم می داند. می گوید: از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن گرانی مصالح ساختمانی است. این مهم در دستور کار جلسه هفته آینده شورای عالی مسکن قرار گرفته و با حضور رئیس جمهور در مورد آن بحث و تصمیم گیری می شود.

به این ترتیب سعی دارد با حذف این محصولات از بورس، تولید مسکن ارزان را تسهیل کند. اما این تصمیم انتقادات جدی دارد. کسانی که بر اساس تجربیات قبلی معتقدند با دستور کاهش قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد نمی توان قیمت این کالاها را در بازار آزاد مدیریت کرد، بنابراین نمی توان قیمت مسکن را در کشور کنترل کرد. . یا به دلیل اینکه قیمت مسکن مانند سایر دارایی ها تحت تاثیر تورم است و تا زمانی که تورم در کشور کنترل نشود، وعده ارزان شدن مسکن با طرح هایی مانند طرح ملی مسکن و مسکن مهر وعده ای پوچ است. موفقیت مورد انتظار را با هزینه های بسیار بالا به دست نمی آورد و ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، اما در میان مدت تاثیر نامطلوب تری بر صنایع آسیب دیده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مهرداد بذرپاش در سخنانی به اعطای زمین ارزان روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: برای تحقق وعده ساخت مسکن ملی، 500 هزار قطعه زمین در روستاها تا پایان سال در اختیار مردم قرار می گیرد. همچنین با توجه به مشارکت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد در قیمت تمام شده ساخت و ساز و نقش بورس کالا در قیمت، خروج عرضه این محصولات از بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی عرضه سیمان و موج‌دار در بورس کالا را عامل افزایش قیمت این محصولات و در نتیجه رشد قیمت مسکن می‌داند که در برخی موارد حتی کمتر از هزینه تولید مذاکره شده است. بنابراین نمی توان این مواد را بدون ضرر و زیان به تولیدکننده ارزان کرد. در شرایطی که سرعت عرضه و فروش مصالح ساختمانی مانند پروفیل بلند فولادی و سیمان در رینگ صنعتی بورسکالا حداقل سود را نصیب تولیدکنندگان می کند، عزم وزیر راه برای خرید این مصالح با قیمت پایین به تولیدکننده می رسد. و خارج از کشور حلقه صنعتی بورسکالا به معنای کاهش هزینه برای مصرف کننده نهایی است که از جیب تولید کننده خارج می شود. در واقع متولیان سیاست های دولت به جای حل چالش های اصلی اقتصاد یعنی تورم به دنبال پایین آوردن قیمت مسکن از جیب تولیدکننده هستند.

به گفته یکی از فعالان بازار، صحبت از مصرف 70 تا 100 کیلوگرم فولاد در ساخت هر متر مربع در سازه های بتنی و 150 کیلوگرم در سازه های فلزی است. با توجه به مصرف 25000 تومان فولاد و 85 کیلوگرم فولاد در سازه بتنی، هزینه فولاد برای ساخت یک متر مربع ساختمان 2 میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود. در ادامه این هزینه در سازه اسکلت فلزی به 3 میلیون و 750 هزار تومان می رسد. البته در سال های اخیر شاهد افزایش ساخت خانه های بتنی نسبت به خانه های اسکلت فلزی بوده ایم که مطابق با استانداردهای ساخت و ساز بر اساس استانداردهای زلزله است.

در چنین شرایطی اگر دولت موفق به کاهش 10 درصدی قیمت فولاد شود، قیمت یک خانه 50 متری با اسکلت بتنی 10 میلیون و 150 هزار تومان کاهش می یابد و قیمت فولاد نیز 20 درصد کاهش می یابد. ٪. فولاد 20 میلیون و 300 هزار تومان هزینه ساخت این خانه را کاهش می دهد. این ارقام قابل مقایسه با قیمت تمام شده مسکن در کشور نیست و بنابراین تا کنترل تورم نمی توان انتظار کاهش چشمگیر قیمت ها با قیمت های دستوری را داشت.

قیمت بالای فولاد درست نیست

در شش ماهه نخست امسال بیش از 5 میلیون و 407 هزار تن میلگرد در رینگ صنعتی بورسکالا به فروش رسیده است. تقاضای ثبت شده برای این محصولات معادل 2 میلیون و 370 هزار تن بود و در نهایت یک میلیون و 301 هزار تن میلگرد از این بازار به فروش رسید. به این ترتیب می توان گفت در 6 ماهه نخست امسال 24 درصد از عرضه میلگرد در بورس کالا معامله شد و به دلیل محدودیت تقاضا، تمامی معاملات با قیمت پایه انجام شد. بنابراین رقابتی برای پروفیل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا وجود نداشته است که منجر به گرانی شود.

در عین حال با توجه به افت شدید مصرف و سرمایه که در بازار پروفیل های بلند فولادی حاکم است، برای فروش محصولات خود و ادامه تولید، آسیاب ها در حال حاضر محصولات خود را با قیمتی در رینگ صنعتی مواد اولیه عرضه می کنند. بورسی که حداقل سود را برای این تولیدکنندگان فراهم می کند. بنابراین شبهه گرانی پروفیل فولادی از بورس فیزیکی و تاثیر آن بر رشد قیمت مسکن با آمار معاملات رسمی این کالا سازگاری ندارد. البته قیمت فروش پروفیل بلند فولادی در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته است. اما این نرخ رشد به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید اجتناب ناپذیر است و در شرایطی که تورم عمومی هزینه تولید را گران می کند نمی توان انتظار کاهش قیمت کالاها را داشت.

در شرایطی که بازار پروفیل های فولادی به دلیل رکود در بخش ساختمان با رکود شدید مواجه است، تولیدکننده به دنبال فروش با حداقل سود است. در این شرایط خبری از گرانی در بازار نیست و کنترل تورم و کاهش قیمت تمام شده نهاده های انرژی تنها دلیل کاهش قیمت است.

حلقه سیمانی در آرامش

بررسی داده های معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورسکالا نشان می دهد که در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 34 میلیون تن سیمان عرضه شده است که تقاضای 41 میلیون و 800 هزار تنی و در نهایت 31 میلیون تن 600 هزار تن از این سیمان به فروش رسید. اغلب معاملات سیمان نیز در محدوده قیمت پایه انجام می شد، هرچند افزایش تقاضا برای محصولات برخی واحدهای خاص باعث رقابت قیمتی این محصولات شده است. در هر صورت در شش ماهه نخست سال جاری حدود 93 درصد سیمان عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده است.

خروج از بورس منجر به رانت می شود

مخالفت با خروج مواد فولادی از بازار فیزیکی بورس کالا به معنای عدم انتقاد از عملکرد بورس در عرضه و فروش گروه های مختلف کالایی نیست. در واقع شفافیت حاکم بر معاملات بورس به قدری مهم است که باید اولویت را حفظ این ساختار و رفع انتقاد از جهت گیری این بازار دانست. خروج از عرضه هر محصولی از رینگ شفاف بورس یک گام به عقب به نفع کسانی است که از نبود شفافیت سود می برند. شفافیت حاکم بر معاملات بورس کالا به حدی است که می توان انتقادات صریحی را به عملکرد این بازار وارد کرد و داده محور بودن نقد، امکان اصلاح را افزایش می دهد.

حذف انحصار و حذف رانت نتیجه عرضه سیمان در بورس است

مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست مدیران گروه توسعه ملی و شرکت های تابعه که با محوریت «تامین مالی و سرمایه گذاری» برگزار شد، اظهار داشت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد دارد. فرصت های تامین مالی در کشور سازمان بورس حاضر است از طریق بازار سرمایه ابزارهای عرضه را شکل دهد. گاهی اوقات تصمیمات از روی ناآگاهی گرفته می شود که برای بازار سرمایه مشکل ساز است. از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها که در نهایت اصلاح شد اما باعث ضرر سهامداران شد. بحث تعطیلی بورس در سه دهه اخیر همواره مطرح بوده و در روزهای اخیر بحث خروج سیمان و فولاد از بورس مطرح شده است اما این بحث ها راه به جایی نخواهد برد و فقط تاثیرگذار خواهد بود. این صنایع، سهامداران و کل بازار سرمایه در کوتاه مدت.

قبل از ورود سیمان به بورس، حدود 70 درصد سیمان کشور توسط نزدیک به 20 نفر معامله می شد، اما در حال حاضر هرکسی می تواند به راحتی هر مقدار سیمان را در بورس خریداری کند و انحصاری در این زمینه وجود ندارد. سیمان 0.5 درصد از کل هزینه ساخت و ساز را تشکیل می دهد و خروج سیمان از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن، مسیری اشتباه می دهد. زیرا این امر سیمان را برای مصرف کنندگان واقعی گران می کند. تلاش برای خروج محصولات از بازار سهام باعث ایجاد فوبیای سرمایه می شود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=26922

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.