• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

بورس و دلار رقیب می‌شوند؟/ دلیل بدبینی به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

  • کد خبر : 38227
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
بورس و دلار رقیب می‌شوند؟/ دلیل بدبینی به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

اکوایران: روز گذشته ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشت و در صورت ادامه این روند، پیش بینی می شود قدرت معامله گران در بازار ارز تضعیف شود.

اولین جلسه معاملاتی بورس پس از پایان محدودیت دامنه نوسان هفته قبل، فوق العاده بود و بازار سرمایه نه تنها دیگر با هیجان فروش همراه نبود، بلکه تقاضای ایجاد شده در بازار سرمایه باعث افزایش شدید قیمت شد. شاخص کل بورس و شاخص کل از محدوده حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحد افزایش یافت. قبلاً در Ditban در مورد اهمیت محدوده پشتیبانی 2,200,000 و تأثیر آن بر رفتار معامله گران نوشته شده بود. بررسی رفتار بازار سرمایه در این سطح و فراز و نشیب هایی که در این سطح رخ می دهد موید اهمیت این سطح از شاخص کل است و قبلاً توضیح داده شد که شکست این محدوده حمایتی می تواند منجر به افزایش عرضه شود. .

پایان نگرانی از تنش های منطقه ای و بازگشت به حالت عادی دامنه نوسانات بازار سرمایه مهم ترین عاملی است که تقاضا را به بازار سرمایه بازگردانده است، هرچند تعدیل بند س تبصره 6 قانون بودجه نیز بی تاثیر نبوده است. بر بازدهی بازار سرمایه و افزایش استقبال از این بازار. زیرا در صورت تعدیل حداکثر سقف معاملاتی تعیین شده برای شرکت های سهامی و صندوق های قابل معامله، نگرانی معامله گران از کاهش نسبت قیمت به عملکرد خنثی شده و بازار سرمایه با افزایش استقبال مواجه خواهد شد.

در پاسخ به نگرانی های ناشی از تشدید درگیری ها در منطقه، خبر اصلاح بند ج قانون بودجه در رابطه با حداکثر سقف معافیت مالیاتی و خبر کاهش مابه التفاوت ارز نیما و آزاد از جمله این موارد بود. اخباری که بر افزایش استقبال روز گذشته بازار سرمایه تاثیر گذاشت.

اهمیت کاهش مابه التفاوت ارز نیما و آزاد در این است که باعث تشویق صادرات، افزایش درآمد صادراتی، افزایش سودآوری شرکت های صادراتی و کاهش تقاضا برای واردات می شود که این امر استقبال گروه های دلاری را در بازار سرمایه افزایش می دهد. تقاضا در گروه های فلزی و به نظر می رسد پالایشگاه مهمترین دلیلی که روز قبل انتظارات معامله گران بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد، شایعه افزایش نرخ نیما و افزایش نرخ دلار به دلیل تقاضای دلاری سهام بود. افزایش یافته بود.

دلار در بازار سهام ضرر کرد

در جریان بسته شدن بازار جهانی در روز گذشته، بازارهای فارکس و طلا فروختند و افزایش عرضه باعث شد تا حمایت 65000 تومانی در معاملات یک شبه تتر با شکست مواجه شود.

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشت و در صورت تداوم، پیش بینی می شود قدرت فعالان بازار ارز تضعیف شود، زیرا با توجه به عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها و تورم، رشد بازار سرمایه انتظارات تورمی را تشدید نمی کند و با توجه به اینکه رشد دلار و آرامش نسبی در تنش های منطقه ای می تواند در رقابت با بازار ارز نقدینگی را به سمت بازار سرمایه جذب کند.

آیا می توان پنجشنبه ها را به ضرر بورس و دلار تعطیل کرد؟

این روزها بحث تعطیلی پنجشنبه ها داغتر شده است که اعتراض فعالان اقتصادی و اتاق ایران را در پی داشته است. اگر روز دوم تعطیلات هفتگی به جای پنجشنبه، شنبه باشد، این رویکرد مشکلی برای فعالان اقتصادی ایجاد نمی کند، اما فعالان اقتصادی مخالف تعطیلی پنجشنبه ها هستند. از آنجایی که سایر کشورهای جهان در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و در بازارهای جهانی پنج روز کاری وجود دارد، در این شرایط اگر ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز تعطیل باشد، فعالان اقتصادی می توانند تنها در روزهای دوشنبه با بازارهای بین المللی تعامل داشته باشند. سه شنبه و چهارشنبه و انجام عملیات مالی. به عنوان مثال، اگر یک مذاکره اقتصادی موفق در پایان ساعات کاری روز چهارشنبه انجام شود، اولین اقدامات مالی برای کسب و کار به دوشنبه بعد موکول می شود. در چنین شرایطی ایران دو روز کمتر از سایر کشورهای جهان در بازارهای تجاری بین المللی حضور خواهد داشت که در این صورت روند مذاکرات اقتصادی و تجاری قبل از قرارداد طولانی تر می شود، بروکراسی در اقتصاد بین الملل افزایش می یابد. ، و دست رقبای اقتصادی برای رقابت. این کشور در شرایط تحریم و مانورهای اقتصادی، همان فعالیت های اقتصادی را با ایران تجارت می کند، در حالی که سایر کشورها به دنبال تسهیل تجارت بین المللی برای فعالان اقتصادی خود هستند.

از آنجایی که این اقدام تأثیر محدودکننده ای بر تعداد روزهای کاری فعالان اقتصادی در تعامل با اقتصاد جهانی دارد، در صورتی که بر میزان مبادلات و مبادلات فعالان اقتصادی در تجارت بین الملل تأثیر منفی داشته باشد، برای اقتصاد جهانی خوب نخواهد بود. بازار ارز و سرمایه

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38227

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.