• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
4

بعد از انتخابات شاخص ها بهتر بودند یا کوچکتر؟

  • کد خبر : 41232
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
بعد از انتخابات شاخص ها بهتر بودند یا کوچکتر؟

اکوایران در این گزارش به دنبال بررسی رفتار شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن پس از انتخابات است.

اخبار اقتصادی، بازار سرمایه از 24 اردیبهشت ماه وارد روند اصلاحی شد و از آن زمان تاکنون نتوانسته سقف قیمت تجربه شده در آن تاریخ را لمس کند. تغییر نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی و حواشی ایجاد شده توسط این خبر از دلایلی بود که بازار سرمایه را به کمای اصلاحی فرو برد، شرکت های خودروسازی مشمول قانون ورشکستگی شدند، تفاوت نرخ نیمه دلار و دلار آزاد رشد کردند و گزارش ها ضعیف تر از حد انتظار شرکت ها بود. این وضعیت بدتر شد.

در آینده ریسک های منطقه ای وضعیت بورس تهران را پیچیده کرد و رکود بازار سرمایه ادامه یافت. سرانجام شهادت سیدابراهیم رئیسی سیزدهمین رئیس جمهور کشور در سانحه بالگرد کشور را وارد دوره طولانی گذار انتخاباتی کرد. تکلیف سهامداران با مدیر بعدی اقتصاد ایران بلاتکلیف بود و برای کنترل تلاطم، حد دامنه نوسان تعیین شد اما روند نزولی شاخص کل تا ابتدای هفته جاری ادامه داشت.

بازار سرمایه با توجه به اتفاقات رخ داده، رکود طولانی مدتی را تجربه کرد و اکنون سهامداران امیدوارند که اعلام پیروزی رئیس جمهور آینده بتواند ورق را در بازار سرمایه و پس از مدت ها بازار سرمایه که دچار مشکل شده است، ورق بزند. از رکود و تورم مازاد، سبز خواهد شد.

اکو ایران هفته گذشته به تحلیل رفتار شاخص کل بورس و دلار یک هفته و یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات گذشته پرداخت. اکوایران در این گزارش به دنبال بررسی رفتار شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن پس از انتخابات است.

تفاوت بین شاخص کل و وزن مساوی.

هنگام بررسی رفتار بازار سرمایه، عملکرد شاخص کل اغلب به نمادهای بزرگ تعمیم می‌یابد که به اصطلاح شاخص‌ها می‌گویند و شاخص کل هم وزن، نماینده بهتری از کل بازار به‌ویژه بازارهای کوچک و بزرگ در نظر گرفته می‌شود. . کسب و کارهای متوسط

اغلب رفتار و عملکرد این دو شاخص با یکدیگر مقایسه می شود. زیرا گاهی این دو شاخص در جهت مخالف هم حرکت می کنند. هنگام بررسی شاخص کل هم وزن، وزن و تأثیر شرکت ها در محاسبه شاخص برابر است.

شاخص کل هم وزن از سال 1392 محاسبه شده است به همین دلیل در چنین شرایطی تنها می توان رفتار شاخص کل هم وزن را در دو دوره انتخاباتی بررسی کرد و آن را با شاخص کل بورس مقایسه کرد.

1400 و ورود شهید رئیسی به پاستور

هشتم خرداد ساعت 14 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشور شد.

در آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات، شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 147 هزار واحد قرار گرفت. پس از انتخابات و انتصاب رئیس جمهور بعدی ایران، شاخص کل بورس سبز شد و رشد پنج درصدی را در دوره هفتگی به ثبت رساند.

از سوی دیگر، شاخص هم وزن در آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات در محدوده 370 هزار واحد قرار داشت. تحلیل اکو ایران نشان می دهد که شاخص کل هم وزن در هفته پس از انتخابات 1.6 درصد بازدهی داشته است.

یک ماه پس از انتخابات بازدهی شاخص کل بورس به 12 درصد رسید اما شاخص کل هم وزن رشد 8.4 درصدی را به ثبت رساند.

بررسی داده ها و نمودارهای بازار سرمایه نشان می دهد که پس از انتصاب رئیس جمهور بعدی در سال 1400، بازار سرمایه روند افزایشی را در پیش گرفت که تا اوایل شهریور ادامه داشت. در این شرایط شاخص کل بورس قله بالاتری را لمس کرد و رکورد زد اما نتوانست آن را حفظ کند و اکنون زیر محدوده ای است که شاخص کل بورس تا قبل از انتخابات ساعت 14 قرار داشت.

همچنین مقایسه رفتار شاخص کل و هم وزن نشان می‌دهد که شاخص کل هم وزن در دوره هفتگی، ماهانه و در پایان موج صعودی ضعیف‌تر از شاخص کل بورس عمل کرده است. و شاخص کل بورس رشد بهتری را ثبت کرد.

تحقیقات اکوایران نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در دوره‌هایی که نامزدهای ریاست‌جمهوری تغییر کرده‌اند، مانند سال‌های 1392 و 1400، روند صعودی داشته است، اما در دوره‌هایی که روسای دولت‌ها ثابت مانده‌اند، مانند سال‌های 2008 و 2016، شاخص کل بورس بعد از انتخابات تغییر مسیر نداده است.

در انتخابات دوازدهم، روحانی کلید دولت ماند.

در سال 1396 حسن روحانی در پاستور برگزار شد. پس از پیروزی وی، شاخص کل بورس رشد یک درصدی را به ثبت رساند، اما پس از یک ماه، سهامداران نسبت به تاریخ شروع دومین دوره ریاست جمهوری وی، زیان 2.7 درصدی را تجربه کردند. در اوایل شهریور ماه همان سال، شاخص کل بورس نسبت به روز اول پس از انتخابات 3.4 درصد افزایش داشت.

شاخص کل هم وزن تنها بازدهی 0.6 درصدی را در هفته پس از انتخابات ثبت کرد. در یک ماه شاخص کل هم وزن 3.3 درصد کاهش را به ثبت رساند و در نهایت در هفته اول شهریورماه شاخص کل هم وزن 2.8 درصد افزایش یافت.

آنچه مشخص است این است که تحلیل رفتار شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن نشان می دهد که در روزهای پس از انتخابات، شاخص کل بورس عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل هم وزن داشته و رشد بیشتری را به ثبت رسانده و زیان کمتری را متحمل شده است. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41232

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.