به گزارش اخبار اقتصادی، دایره پتروشیمی در هفته منتهی به جمعه یازدهم شهریور با رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات مواجه شد. افزایش عرضه و افزایش سهمیه خرید متقاضیان در هفته اول ماه از عوامل اصلی این رونق بود. در این شرایط سیگنال های کلی حاکم بر بازار از احتمال تداوم رونق در رینگ پتروشیمی در هفته جاری حکایت دارد.

امکان تغییر نرخ ارز موتور رینگ پتروشیمی

روز شنبه یازدهم شهریورماه مصوبه هیات وزیران درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها ابلاغ شد. در بند سوم این سوال، سوال نزدیک به پایان استفاده از نرخ 28500 تومان برای تعیین قیمت پایه پتروشیمی و فرآورده های نفتی مطرح شد.

در بند سوم مصوبه هیات وزیران درباره تعیین و هدف نرخ خوراک پتروشیمی ها مقرر شده است: برای تنظیم بازار روغن موتور، شوینده، نوشابه و صنعت نساجی، قیمت پایه روغن پایه لوبکت)، آلکیل بنزن خطی، پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن در بورس کالا که بر اساس تصمیم کارگروهی متشکل از وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی از طریق تعدیل قیمت تعدیل می شود. خوراک دریافتی تولیدکنندگان این محصول.

در حالی که در این مصوبه بر کنترل بازار از طریق تعدیل نرخ مبادله تاکید شده است، نرخ استاندارد ارز برای تعیین نرخ پایه تمامی فرآورده های پتروشیمی و نفتی 28 هزار و 500 تومان تعیین شده و بنابراین پایه قیمت ها در پایین ترین سطح قرار دارد. برخی فعالان بازار استنباط کردند که این مصوبه مبنایی برای تغییر نرخ ارز استاندارد برای پتروشیمی ها به جز برخی گروه های کالایی خاص بوده است.

به این ترتیب امکان تغییر نرخ استاندارد ارز برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی می تواند موجب تحریک تقاضا در رینگ پتروشیمی طی هفته جاری شود.

بازگشت انتظارات تورمی، دومین حامی حلقه پلیمری

دلار در یک ماه اخیر در بازار آزاد بین 48 تا 49 هزار تومان در نوسان بوده است. از دست دادن کانال قیمتی 50 هزار تومانی عامل کاهش تقاضا و کاهش رقابت در حوزه پتروشیمی در محصولاتی بود که تقاضا بیش از عرضه است. در این شرایط از ساعات اولیه روز یکشنبه 21 شهریور ماه، نرخ ارز یک چرخش صعودی دیگر به خود گرفت و احتمال بازگشت به کانال 50 هزار تومانی مطرح شد. افزایش نرخ دلار در بازار آزاد عامل اصلی رونق رینگ پتروشیمی در هفته جاری خواهد بود.

افزایش تولید موتور سوم رینگ پتروشیمی

با شروع فصل گرما در کشور، صنایع با محدودیت هایی در تامین برق مواجه شدند. این محدودیت ها از اواسط ژوئیه تا اواسط اوت شدیدتر شد. اما با کاهش دمای هوا در کشور، از جمله محدودیت های برق در کشور، صنایع کشور کاهش یافته و در این شرایط، صنایع تکمیلی با رشد تولید، خرید خود را افزایش می دهند. به این ترتیب رینگ محصولات پتروشیمی با احتمال رشد تقاضا در هفته دوم شهریورماه مواجه است.

رشد حجم معاملات در بخش پلیمرها و مواد شیمیایی

واحدهای پلیمری در هفته گذشته منتهی به جمعه یازدهم شهریورماه بیش از 112 هزار تن محصول در بازار فیزیکی فروختند و بیش از 170 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد و در نهایت بیش از 99 هزار تن. تن از این محصولات در این بازار به فروش می رسید. این رقم نشان دهنده بیشترین حجم فروش این محصولات در این بازار پس از اواسط مردادماه بود.

همچنین در هفته پایانی منتهی به جمعه یازدهم شهریور ماه، شرکت های شیمیایی نیز 48 هزار و 400 تن محصول در رینگ پتروشیمی بورس کالا عرضه کردند. برای این محصول 48 هزار تن تقاضا ثبت شد و در نهایت فروش حدود 37 هزار تن محصول از این بازار محقق شد.