به گزارش اخبار اقتصادی؛ رسوب بیش از 500 هزار تن برنج ایرانی در شمال کشور در حالی رخ داد که سال گذشته بازار با رشد عجیب قیمت برنج مواجه شد، رشدی که باعث شد شاهد افت سهم برنج ایرانی باشیم. در میزهای کشور برای رفع این مشکل در سال جاری و با توجه به شرایط، وزارت جهاد کشاورزی در کنار خرید برنج مازاد از کشاورزان، ممنوعیت واردات برنج را نیز اجرا کرد. در حال حاضر شاهد توقف ۶۵ هزار تن برنج در گمرکات کشور هستیم که تا پایان آبان ماه قابل ترخیص نیست. (طبق قانون، ترخیص برنج از شب 31 تیرماه تا پایان آبان ماه به منظور حمایت از تولید داخلی امکان پذیر نیست و در این شرایط، برنج اظهار شده به گمرک پس از این تاریخ مجاز نخواهد بود. تسویه حساب تا پایان آبان) این قانون در سال گذشته به منظور کنترل بازار اجرا نشد و باعث شد بازار با انباشت برنج داخلی مواجه شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیر کل غلات و خدمات بازرگانی استان مازندران، در راستای سیاست های دولت برای حمایت از کشاورزان و با گذشت یک هفته از آغاز خرید برنج در استان مازندران، 132 تن شیرودی برنج از شالیکاران مازندرانی خریداری شده و تاکنون قرارداد تحویل 6000 برنج است و 200 تن برنج پرمحصول با شالیکاران و اصناف استان منعقد شد.

مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به خرید انواع برنج پرمحصول در این طرح افزود: قیمت جدید خرید انواع برنج بر اساس حداکثر 8 درصد شکسته هر کیلوگرم برنج ندا 35 هزار و 300 تومان است. ، شیرودی 40 هزار و 500 تومان و فجر 46 هزار و 650 تومان در بسته های 10 کیلوگرمی تعیین شده است.