• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
2

ایلان ماسک، از آفریقای جنوبی تا رویای تسخیر فضا

  • کد خبر : 40941
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
ایلان ماسک، از آفریقای جنوبی تا رویای تسخیر فضا

اکوایران: 28 ژوئن تا 8 جولای سالروز تولد ایلان ماسک، کارآفرین و تاجر بلندپرواز آمریکایی است. در این پرتره نگاهی داریم به سفری که او انجام داده است. از کودکی در آفریقای جنوبی تا تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد جهان.

ایلان ماسک، نامی که بی شک بارها در فضای مجازی و رسانه ها از حوزه های مختلف شنیده اید.

داستان زندگی ایلان ماسک در آفریقای جنوبی آغاز می شود. او در شهر پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی، در 28 ژوئن 1971 به دنیا آمد. اولین سال های زندگی ایلان ماسک در آفریقای جنوبی به همراه برادرش کیمبال و خواهرش تاسکا سپری شد. پدر و مادرش زمانی که او تنها 10 سال داشت از هم جدا شدند و ایلان در 17 سالگی به کانادا مهاجرت کرد. مهاجرتی که اولین گام های او برای رسیدن به موفقیت فعلی را رقم زد.

ایلان ماسک تحصیلات خود را در دانشگاه کوئینز انتاریو کانادا آغاز کرد و پس از یک سال در سال 1990 به ایالات متحده مهاجرت کرد و در سال 1992 وارد دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا شد. ایلان ماسک در آنجا اقتصاد و فیزیک خواند.

در دهه 1990، در اوج بحران اقتصادی، ماسک تصمیم گرفت تحصیلات آکادمیک را رها کند. او پس از گذراندن چندین دوره کارآموزی در سیلیکون ولی، قطب فناوری ایالات متحده، وارد فضای تجاری صنعت نوظهور اینترنت شد.

نقطه شروع رویا

در سال 1995، ماسک به همراه برادرش کیمبال Zip2 را تأسیس کرد. شرکتی که راهنمای سفر و نقشه های آنلاین را برای نشریات آنلاین ارائه می کرد. در سال 1999، Compaq زیپ 2 را به قیمت 341 میلیون دلار خریداری کرد و این معامله باعث درآمد 22 میلیون دلاری ماسک شد.

در سال 1999، پس از تجربه موفق Zip 2، ماسک با سرمایه 10 میلیون دلاری خود یک شرکت بانکداری و انتقال پول آنلاین به نام X.com (X.com) راه اندازی کرد. یک سال بعد با ادغام X.com و استارت آپ فین تک Confinity، پی پال تشکیل شد و او مدیرعامل آن شد.

الون_ماسک_02

در سال 2002، eBay، یکی از بزرگترین خدمات تجارت آنلاین، PayPal را در معامله ای به ارزش 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. درآمد ایلان ماسک از این فروش 165 میلیون دلار برآورد شده است. البته ماسک در سال 2017 دامنه X.com را از PayPal خریداری کرد که اکنون به آدرس وب سایت شبکه اجتماعی X تبدیل شده است.

ورود به دنیای خودروهای برقی

ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران، مدیرعامل و معمار محصولات تسلا موتورز است که در سال 2003 تاسیس شد. این شرکت به تولید انبوه خودروهای برقی مقرون به صرفه اختصاص دارد. ماسک با سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری و وام گرفتن 40 میلیون دلار دیگر در سال 2008، تسلا را از ورشکستگی نجات داد و مدیرعامل آن شد.

این خودروساز با پشت سر گذاشتن جنرال موتورز به با ارزش ترین خودروساز آمریکایی در سال 2017 تبدیل شد.

اولین سدان الکتریکی تسلا مدل S بود. در سال 2013، این خودرو توسط مجله Motor Trend به عنوان خودروی سال انتخاب شد. تسلا “Model X” سومین خودروی شرکت تسلا است که 12 سال پیش تاسیس شد. درهای عقب این خودرو که مانند دو بال باز می شوند، یکی از جالب ترین ویژگی های مدل X است.

775BECDC-A708-4E9B-B825-F2136C254835_cx0_cy9_cw0_w1200_r1

جاه طلبی ایلان ماسک در فضا

جاه طلبی های ایلان ماسک در سال 2002 فراتر از سطح زمین بود. او اسپیس ایکس را با سرمایه 100 میلیون دلاری تأسیس کرد و با جاه طلبی خود آرزوی سفر به فضا را دنبال کرد. برنامه اصلی این شرکت در حال حاضر مهاجرت انسان و تصرف مریخ با قیمت مناسب است.

ایلان ماسک در سال 2008 موفق شد اعتماد ناسا را ​​به خود جلب کند و قراردادی را با ناسا امضا کرد که بر اساس آن اسپیس ایکس وظیفه انتقال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده گرفت.

در سال 2012 اسپیس ایکس توانست موشک فالکون 9 را با 1000 پوند (حدود نیم تن) محموله به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد. SpaceX اولین شرکت خصوصی بود که این کار را انجام داد.

الون_ماسک_09
لحظه پرتاب موشک فالکون 9 توسط اسپیس ایکس

کاربر پروتستانی که توییتر را خرید

در سال 2009، ایلان ماسک به شبکه اجتماعی توییتر پیوست. ایلان ماسک همواره با سیاست‌های خاص توییتر در زمینه آزادی بیان مخالف بوده است. در اوایل آوریل 2022، ماسک اعلام کرد که 9 درصد از سهام توییتر را خریداری کرده است. مدتی بعد او اعلام کرد که قصد دارد تمام سهام توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کند و در اکتبر 2022 مالک توییتر شد. ایلان ماسک در سال 2023 نام و آدرس توییتر خود را به X تغییر داد.

مدت کوتاهی پس از خرید، برخی از مدیران ارشد توییتر اخراج شدند. بررسی سیاست‌های محتوایی این شبکه اجتماعی نیز آغاز شد، برخی از کاربرانی که قبلاً رد شده و محدود شده بودند – مانند ترامپ – توانستند به آن بازگردند.

آیا ایلان ماسک مشاور سیاسی ترامپ خواهد شد؟

قدم های ایلان ماسک را در دنیای سیاست هم می توان دید. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات 2016 آمریکا برخی از نام های معروف این حوزه را به عنوان مشاور انتخاب کرد که از جمله آنها ایلان ماسک بود.

ایلان ماسک در پاسخ به انتقادات درباره همکاری با ترامپ گفت: هدف من تسریع روند گذار جهان به سمت انرژی پایدار و تمدن چند سیاره ای بشری برای افزایش اشتغال و ساختن آینده ای بهتر برای همه است. [و در این راستا از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنم]”

اما در نهایت، زمانی که ترامپ توافقنامه محیط زیست پاریس را کنار گذاشت، ماسک به همکاری با دولت ترامپ پایان داد.

روزنامه وال استریت ژورنال در 9 ژوئن به نقل از افراد سرشناس گزارش داد که دونالد ترامپ، ایلان ماسک میلیاردر را به عنوان مشاور سیاسی در صورت به دست آوردن مجدد ریاست کاخ سفید در انتخابات نوامبر انتخاب خواهد کرد.

از اوج ثروت در سال 2021 تا اعطای عنوان ثروتمندترین مرد جهان در سال 2024

در سال 2021، ایلان ماسک با پشت سر گذاشتن جف بزوس، همزمان با افزایش چشمگیر قیمت سهام شرکت تسلا، به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شد. در همان سال، او توسط مجله تایم به عنوان شخصیت سال انتخاب شد. اما خرید X (توئیتر سابق) گران بود. این خرید پس از مدت کوتاهی باعث کاهش قابل توجه ارزش آن شد و تاثیر منفی بر موقعیت و ثروت ماسک ایجاد کرد.

در اولین هفته های زمستان 2024، ایلان ماسک عنوان ثروتمندترین مرد جهان را به برنارد آرنو، تاجر برجسته فرانسوی سپرد. دارایی خالص آرنو و ماسک هر کدام کمی بیش از 200 میلیارد دلار است و شکاف بین آنها همیشه کم بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40941

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.