• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

انویدیا S&P 500 را به رکورد جدیدی رساند

  • کد خبر : 40639
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
انویدیا S&P 500 را به رکورد جدیدی رساند

اکوایران: رشد 3.51 درصدی سهام انویدیا در روز گذشته باعث شد تا شاخص S&P 500 امسال با افزایش 0.3 درصدی رکورد جدیدی را به ثبت برساند. شاخص های نزدک و داو جونز نیز با افزایش مواجه شدند.

اخبار اقتصادی، انویدیا روز گذشته به دلیل تقاضای زیاد برای تراشه های هوش مصنوعی خود، با ارزش ترین شرکت سهامی آمریکا تبدیل شد. سهام این شرکت در روز سه شنبه به رشد خود ادامه داد و به S&P 500 کمک کرد تا در سال جاری به سی امین رکورد بسته شود.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، تراشه های انویدیا به موتور هوش مصنوعی تبدیل شده اند. ابزارهای ضروری برای ایجاد سیستم های پیچیده هوش مصنوعی که به دلیل توانایی خود در ایجاد متن، تصویر و صدا توجه عمومی را به خود جلب کرده اند.

سهام انویدیا در سال گذشته بهترین عملکرد را در S&P 500 داشت و ارزش آن در 12 ماه گذشته سه برابر شده است. انویدیا در این ماه سهام خود را 10 به 1 تقسیم کرد تا قیمت سهام خود را کاهش دهد و سرمایه گذاران را در دسترس تر قرار دهد.

بسیاری از معامله گران تصمیمات خود را در یک جلسه معاملاتی ضعیف قبل از بسته شدن بازارهای سهام و اوراق قرضه ایالات متحده در روز چهارشنبه به تعویق انداختند. با این حال، بخش فناوری اطلاعات S&P 500 هشتمین افزایش متوالی خود را به ثبت رساند که طولانی‌ترین دوره رشد خود از نوامبر تاکنون است.

معاملات هوش مصنوعی به S&P 500 کمک کرد تا 0.3 درصد رشد کند. پس از نوسان بین سود و زیان اندک در طول روز، نزدک کامپوزیت رشد کرد و داوجونز صنعتی میانگین 51 واحد افزایش یافت.

تولد دوباره خاطرات سیسکو با انویدیا

آخرین باری که یک سازنده زیرساخت‌های کامپیوتری به با ارزش‌ترین شرکت در بازار سهام ایالات متحده تبدیل شد، در مارس 2000 بود، زمانی که شرکت تجهیزات شبکه سیسکو در اوج رونق دات‌کام به این جایگاه رسید.

سیسکو اما بر موج انقلابی متفاوت سوار بود. اینترنت و محصولات آن به آن صنعت نوپا دامن زد. سیسکو نیز مانند انویدیا از مایکروسافت پیشی گرفت و به با ارزش ترین شرکت در بازار سهام تبدیل شد.

جان چمبرز، که در آن زمان مدیرعامل سیسکو بود، معتقد است که بین این دو رویداد شباهت هایی وجود دارد، اما انقلاب هوش مصنوعی با انقلاب های قبلی مانند اینترنت و رایانش ابری متفاوت است. او که اکنون یک سرمایه گذار خطرپذیر است، روی هوش مصنوعی در امنیت سایبری و سایر زمینه ها شرط بندی کرده است.

انویدیا، 31 ساله، با ارزش ترین شرکت در بازار سهام این سه شنبه شد. سهام آن به 135.58 دلار بسته شد و ارزش شرکت 3.335 میلیارد دلار بود که بالاتر از ارزش بازار 3.317 میلیارد دلاری مایکروسافت بود.

این اولین بار است که شرکتی غیر از مایکروسافت یا اپل عنوان ارزشمندترین شرکت را از فوریه 2019 به دست می آورد، زمانی که آمازون برای مدت کوتاهی در صدر فهرست قرار گرفت.

مبارزه بین غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، متا و آمازون برای رهبری توسعه هوش مصنوعی، آنها را وارد جنون خرید کرده و درآمد انویدیا را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است. درآمد این شرکت در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر 26 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل سه برابر شده است.

تردید در بین سرمایه گذاران

جریان سیری ناپذیر پول به سمت هوش مصنوعی سرمایه گذاران را به این فکر واداشته است که آیا این رونق بی وقفه ادامه خواهد داشت یا خیر. از زمان شروع رونق، حدود 50 میلیارد دلار در تراشه های Nvidia سرمایه گذاری شده است. این در حالی است که شرکت های جدید تولید کننده هوش مصنوعی تنها 3 میلیارد دلار فروش داشته اند.

به گفته یکی از تحلیلگران، این بدان معناست که مشکلات واقعی وجود دارد که باید حل شوند.

یک اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس همچنین معتقد است که حباب هوش مصنوعی احتمالا به حفظ رشد سهام ایالات متحده طی یک سال و نیم آینده کمک می کند، اگرچه در نهایت می ترکد و بازار ایالات متحده دوره ای از عملکرد ضعیف را تجربه می کند.

انویدیا و مدیر عامل آن، جن سون هوانگ، علیرغم چالش‌هایی که در اطرافشان وجود دارد، هیچ نشانه‌ای از نگرانی نشان نمی‌دهند. هوانگ اوایل این ماه در تایوان بود و جزئیاتی در مورد نسل بعدی تراشه‌های هوش مصنوعی که انتظار می‌رود در سال 2026 وارد بازار شوند، فاش کرد.

بازارها در هفته های اخیر بسیار آرام بوده اند. از آنجایی که سرمایه گذاران به تجزیه و تحلیل داده ها در مورد چگونگی رشد اقتصاد ایالات متحده ادامه می دهند، تورم به آرامی در حال تعدیل است و نرخ های بهره بالا باقی می مانند. گزارش‌های جدید سیگنال‌های متفاوتی را در روز سه‌شنبه ارائه کردند، زیرا فروش خرده‌فروشی در ماه می کمتر از حد انتظار افزایش یافت و تولید کارخانه شتاب گرفت.

فدرال رزرو هفته گذشته اعلام کرد که فشارهای قیمتی به تدریج کاهش می یابد و کاهش نرخ بهره را در اواخر امسال پیش بینی کرد. با این حال، برخی، از جمله سوزان کالینز، رئیس فدرال رزرو بوستون، در نشست عمومی روز سه شنبه خواستار احتیاط شدند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40639

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.