• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

بلک راک و جی پی مورگان، پیشگامان توکن سازی دارایی ها در وال استریت هستند

  • کد خبر : 45409
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
بلک راک و جی پی مورگان، پیشگامان توکن سازی دارایی ها در وال استریت هستند

اکوایران: بانک های وال استریت که زمانی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه را ارزیابی می کردند. آنها اکنون به سرعت در حال استفاده از فناوری بلاک چین هستند. با توکن کردن دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه، معاملات سریع‌تر و ارزان‌تر می‌شوند و دنیای مالی را متحول می‌کنند. آیا این انقلاب دیجیتال شکل جدیدی از سرمایه گذاری جهانی خواهد بود؟

اخبار اقتصادی، در طول بحران مالی 2008-2009، ارزهای دیجیتال برای ارائه جایگزینی برای بانک ها اختراع شدند. بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی وال استریت که در ابتدا به رویاهای متعصبان معروف به Cypherpunks می‌خندیدند، اکنون نه تنها در تجارت ارزهای دیجیتال هستند، بلکه شروع به پذیرش فناوری بلاک چین کرده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که این ممکن است به معنای زیر سوال بردن یکی از دلایل اصلی وجود این فناوری برای طرفداران ارزهای دیجیتال باشد، بانک ها بر روی سود مالی متمرکز شده اند و آنها را فرصتی برای کسب درآمد می دانند. آن‌ها جذب فناوری بلاک چین شده‌اند، که توانایی توکن‌سازی دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه دولتی را دارد و تراکنش‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند. منتقدان می گویند که شرکت های وال استریت این فناوری را تنها برای دریافت کمیسیون بیشتر پذیرفته اند. مشابه کاری که با وجوه قابل معامله در بورس انجام دادند.

چگونه دارایی های سنتی به توکن تبدیل می شوند؟

توکن‌سازی دارایی سنتی فرآیند تبدیل دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه، سهام، آثار هنری یا حتی سهام در ساختمان‌های اداری به توکن‌های دیجیتال در بلاک چین است. هر کسی که این نشانه را داشته باشد، مالک آن ملک محسوب می شود. مالکیت را می توان به راحتی و تقریباً بلافاصله از یک کیف پول دیجیتالی به دیگری منتقل کرد. این فرآیند به دارایی ها اجازه می دهد تا به بخش های کوچکتر تقسیم شوند که می تواند مالکیت را گسترش دهد و معاملات را تسهیل کند.

توکن سازی می تواند تاخیرهای تسویه حساب ناشی از استفاده از کارگزاران متعدد و ثبت آنها در سیستم های مختلف را از بین ببرد. با قرار دادن اطلاعات قراردادی، مانند شرایط مالکیت و انتقال، در بلاک چین، دارایی ها را می توان در لات های کوچکتر فروخت و خارج از ساعات بازار معامله کرد. توکن ها همچنین می توانند برنامه ریزی شوند تا تحت شرایط خاصی به طور خودکار کار کنند. به عنوان مثال، زمانی که کالا به خریدار تحویل داده می شود، به فروشنده منتقل می شود. دارایی های توکن شده می توانند افرادی را جذب کنند که ممکن است حساب کارگزاری نداشته باشند، اما علاقه مند به تجارت ارزهای دیجیتال هستند.

مک کینزی (مک کینزی، یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی) تخمین می زند که بازار توکن شده، به استثنای استیبل کوین ها، به دلیل استفاده از آن در صندوق های سرمایه گذاری مشترک، اوراق قرضه، وام، اوراق بهادار و صندوق های جایگزین می تواند تا سال 2030 به حدود 2 تریلیون دلار برسد. این رقم تقریباً به اندازه کل بازار ارزهای دیجیتال امروزی است.

ورود شرکت های مالی وال استریت به توکنیزاسیون

BlackRock Inc (بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان) اولین صندوق توکن شده خود را در ماه مارس راه اندازی کرد که اکنون بیش از 500 میلیون دلار ارزش دارد. این صندوق دارایی ها را به صورت نقد، اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده و قراردادهای بازخرید (نوعی وام کوتاه مدت) نگهداری می کند. بلک راک از بلاک چین عمومی اتریوم برای ثبت رکوردهای خود استفاده می کند.

کارگزاران FalconX (یک شرکت مالی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال) و Hidden Road (پلتفرمی برای تجارت دارایی های دیجیتال) پذیرش توکن BUIDL (یک توکن دیجیتالی که توسط BlackRock به عنوان وثیقه استفاده می شود) را آغاز کرده اند.

در اکتبر 2023، بلک راک از شبکه وثیقه توکن شده جی پی مورگان برای تبدیل سهام یکی از وجوه بازار پول خود به توکن های دیجیتال و سپس انتقال آنها به عنوان وثیقه به Barclays Plc (بانک چند ملیتی مستقر در بریتانیا) استفاده کرد. معامله بین بلک راک و بارکلیز برای معامله مشتقات خارج از بورس (OTC) انجام شد. بانک ها می گویند این نوع ساختار به مشتریان اجازه می دهد از دارایی ها به عنوان وثیقه استفاده کنند و حتی به دارایی هایی که قبلا غیرقابل استفاده بودند دسترسی پیدا کنند.

فرانکلین تمپلتون (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری) در حال حاضر یک صندوق بازار پول توکن شده با حدود 435 میلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد.

بانک های بزرگی مانند JPMorgan Chase & Co (یکی از بزرگترین بانک های آمریکایی) و Goldman Sachs Group Inc. (بانک سرمایه گذاری چند ملیتی) در حال آزمایش یا ارائه خدمات بلاک چین خصوصی هستند.

Bank of New York Mellon Corp. (بانک و ارائه‌دهنده خدمات مالی آمریکایی) و State Street Corp (یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بانک‌های نگهبان در جهان) در حال حاضر خدمات مرتبط با توکن‌سازی را ارائه می‌دهند یا روی آن کار می‌کنند.

این روند چگونه آغاز شد؟

مخترع یا مخترعان بیت کوین، که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می شوند، سیستم مالی را متصور بودند که به واسطه های مورد اعتماد وابسته نبود. آنها معتقد بودند که این واسطه ها قابل اعتماد نیستند. در عوض، آنها از رمزنگاری و یک دفتر کل غیرمتمرکز به نام بلاک چین برای ثبت تراکنش‌ها و ارائه مدارک غیرقابل انکار مالکیت استفاده کردند. مروجین ارزهای دیجیتال ادعا کردند که این فناوری، امور مالی را دموکراتیک کرده و هزینه نگهداری و استفاده از پول را کاهش می دهد. از زمانی که بیت کوین در ژانویه 2009 راه اندازی شد، ناکاموتو کیست، موضوع گمانه زنی های زیادی بوده است.

واکنش ناظران مالی چیست؟

تنظیم‌کننده‌های بانکی ایالات متحده هنوز نوآوری‌هایی مانند توکن‌های سپرده را تأیید نکرده‌اند و نگران هستند که تسویه فوری ممکن است مشکلاتی مانند ازدحام مشتریان ایجاد کند، زیرا مشتریان می‌توانند از توکن‌های قابل برنامه‌ریزی برای برداشت خودکار وجوه از بانک‌ها استفاده کنند. اما رگولاتورها در سایر نقاط جهان، مانند سنگاپور، در حال همکاری با موسسات مالی هستند تا توکن‌سازی را در مواردی مانند پرداخت‌های فرامرزی آزمایش کنند. تا پایان سال 2024، کمیسیون معاملات آتی کالا (سازمان نظارتی ایالات متحده در زمینه معاملات آتی و مشتقات) که اعضای آن شامل شرکت هایی مانند Citadel (شرکت مدیریت سرمایه گذاری) و بلومبرگ LP (شرکت داده های مالی و رسانه ای) می شود. آنها توصیه هایی را به کمیته کامل در مورد چگونگی استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده برای نگهداری و انتقال وثیقه غیر پولی ارائه خواهند کرد. این پیشنهادها احتمالاً چارچوب قانونی و نظارتی را برای نحوه استفاده از بلاک چین برای وثیقه غیر پولی مطابق با الزامات وثیقه آژانس های مرتبط و سایر تنظیم کننده های ایالات متحده ایجاد می کند.

توکن‌سازی ممکن است برخی از شرکت‌ها مانند شرکت‌های کارگزاری را از روند تسهیل تراکنش‌های مالی محروم کند. علاوه بر این، تنظیم پروژه های توکن سازی بسیار مهم است. در بلاک چین، تنها یک رکورد برای هر دارایی وجود دارد و صاحب آن دارایی، شخصی است که آن را در اختیار دارد. بنابراین، اگر رمز به آدرس اشتباه ارسال شود یا به سرقت برود، ممکن است برای همیشه گم شود. به خصوص اگر از یک بلاک چین عمومی استفاده شود. به همین دلیل، بسیاری از بانک ها در حال توسعه یا استفاده از بلاک چین های خصوصی هستند. بانک نیویورک ملون امیدوار است به زودی تاییدیه تنظیم کننده ها را برای راه اندازی یک سرویس انتقال دیجیتال به عنوان یک نماینده مجاز برای انجام ثبت دارایی های دیجیتال دریافت کند. بلاک چین های خصوصی باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بانک ها بتوانند تراکنش های مهم بین بانکی را انجام دهند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های مالی، از جمله بانک ها، روی بلاک چین های چند مستاجر کار می کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45409

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.