• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه

  • کد خبر : 38675
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه

به گزارش اخبار اقتصادی از خوزستان؛ محمد صبائیان گفت: این کار مشترک با گروه های فیزیک، شیمی و ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت های کلیدی مرکز لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما در غرب کشور از سال 1398 آغاز به کار کرد. این مرکز تحقیقاتی در زمینه لیزرهای پالس کوتاه و فوق کوتاه یعنی لیزرهای نانوثانیه و فمتوثانیه انجام می دهد.

وی ادامه داد: لیزرها در بخش های مختلف از جمله صنایع، کشاورزی، پزشکی، دارویی و … کاربردهای فراوان و متنوعی دارند. پلاسما در شیمی و زیست شناسی نیز کاربرد دارد.

مدیر مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز از کار بر روی تصویربرداری فراطیفی در صنایع غذایی خبر داد و گفت: یکی از مهمترین کاربردهای لیزر و اپتیک در پزشکی، دندانپزشکی، زیست شناسی است. و کشاورزی و پژوهشگران و دانشجویان این مرکز نیز در این بخش ها فعالیت می کنند.

وی با اشاره به پروژه های جدید تحقیقاتی در این مرکز گفت: برخی از کارهای تحقیقاتی در این مرکز با فناوری بسیار بالا انجام می شود، به عنوان مثال محققان مرکز اهواز در حال انجام تحقیقات در زمینه درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیزر مادون قرمز هستند. . این کار مشترک با گروه های فیزیک، شیمی و ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است و در مرحله تحقیقاتی است.

صبائیان گفت: از پلاسما در پلیمر برای تولید غشاهای پالایشگاهی نیز استفاده می شود. از این غشاء در تصفیه خانه های آب استفاده می شود. این پروژه نیز در مرحله تحقیقاتی است.

وی افزود: دستگاه و سامانه لیدار نیز در مرکز شهر اهواز طراحی شد. این سیستم ذرات گرد و غبار را با استفاده از لیزرهای پالس کوتاه تشخیص می دهد. این سیستم به دقت وجود ذرات گرد و غبار را در هوا تشخیص می دهد.

مدیر مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تحقیقات مختلفی در گروه فیزیک اتمی و مولکولی در حال انجام است که عموماً در سطح بالا و در مرحله نظری است. این بخش برهمکنش لیزرها، اتم ها و مولکول ها را بررسی کرده است. در پروژه دیگری از لیزر برای تسریع جوانه زنی بذر استفاده شد.

وی بیان کرد: طراحی و ساخت حسگرهای گاز با استفاده از لیزر از دیگر فعالیت های موفق پژوهشگاه اهواز بود که خوشبختانه به ثمر نشست. این طرح در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت. در این طرح از لیزر برای تشخیص وجود گاز استفاده شده است. این طیف سنج که یک دستگاه طیف سنج است و برای اندازه گیری تغییرات یک مشخصه فیزیکی در یک محدوده استفاده می شود، برای یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است.

صبائیان گفت: همچنین مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما اهواز با مراکز علمی مهم و معتبری همچون بنیاد ملی علوم ایران، ستاد ملی کوانتوم و اپتیک و ستاد ملی نانو ارتباط علمی و پژوهشی دارد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38675

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.