• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

آیا سقوط آزاد دلار/«اثر پزشک» به پایان رسیده است؟

  • کد خبر : 41539
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
آیا سقوط آزاد دلار/«اثر پزشک» به پایان رسیده است؟

اکوایران: بازار ارز در رکود است قیمت دلار در آخرین روز هفته کاهش یافت و تحلیلگران معتقدند در این رکود اخبار مثبت می تواند باعث کاهش بیشتر قیمت در بازار ارز شود.

اصلاح قیمت در بازار ارز ادامه دارد و در آخرین روز هفته اصلاح قیمت در بازار ارز شتاب گرفت.

به طور معمول با فرا رسیدن ماه محرم، انتظار رکود در بازار ارز و طلا تشدید می شود و اگر اتفاق خاصی بر بازارها اثر نگذارد، رکود محتمل ترین سناریو برای بازارها است. با توجه به رکود بازار طلا در ایام عزاداری محرم و تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه، خبرگزاری تسنیم از تعطیلی بازار طلا در هفته آینده خبر داد.

بر اساس این خبر، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تعطیلی بازار طلای تهران به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان همچون سال های گذشته به مدت یک هفته خبر داد.

بر اساس این خبر، فروشگاه طلا و جواهر بازار تهران هفته آینده از شنبه 2 تیر تا پنجشنبه 7 تیرماه تعطیل است.

با توجه به بسته شدن بازار طلا در هفته آینده در ماه محرم، به نظر نمی رسد بازار ارز به افزایش هفته آینده فکر کند. اخبار منتشر شده از بازار ارز نیز می تواند باعث تضعیف قیمت در بازار ارز شود. اتفاقات منطقه یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در ایران بوده است، اما این روزها اخبار مربوط به آتش بس در غزه بیشتر بر سر زبان ها افتاده است.

مواردی که می تواند رکود بازار ارز را عمیق تر کند

رویترز گزارش داد که جان کربی، سخنگوی امنیت داخلی کاخ سفید به سی ان ان گفت که ایالات متحده محتاطانه به مذاکرات آتش بس در غزه خوش بین است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز اعلام کرده است که حماس نماینده خود و کل محور مقاومت است و لبنان هر آنچه را که در مذاکرات بپذیرد، می پذیرد.

البته او همچنان به ادعای گالان پاسخ داد. گالانت گفت توقف جنگ در غزه لزوماً منجر به توقف جنگ در لبنان نخواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد در صورت حمله اسرائیل به جنوب، این کشور با تمام توان از آن دفاع خواهد کرد.

در شرایطی که بازار ارز نیمه بسته و راکد است، آتش بس در غزه ممکن است باعث کاهش بیشتر قیمت ها در بازار ارز شود، اما در صورت تشدید جنگ در لبنان، این سناریو محتمل نخواهد بود.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که مذاکرات برای رفع تحریم ها از طریق مذاکرات غیرمستقیم از طریق عمان ادامه دارد. بازار ارز عمان و قطر را به‌عنوان واسطه‌هایی می‌شناسد که اغلب اخباری را که باعث کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شده است، واسطه می‌کنند.

امروز دلار تهران پیشتاز کاهش قیمت در بازار ارز است و زیر نرخ درهم در برابر دلار و تتر معامله می شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که در شرایط رکود کنونی، اخبار مثبت می تواند باعث کاهش قیمت دلار تا کانال 56 هزار تومانی شود.

افزایش ارزش اونس طلا در سراسر جهان مانع از کاهش قابل توجه قیمت در بازار طلا شده است. احتمال کاهش دو مرحله ای نرخ بهره در آمریکا در سال جاری به بیش از هفتاد درصد افزایش یافته است. چشم بازاری ها بالا رفت و سکه امامی همچنان حاضر نیست از مرز چهل میلیون تومان دست بکشد.

مسافران اربعین چه زمانی می توانند ارز خود را دریافت کنند؟

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: برای تامین مالی پروژه ها امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق پولی در بورس وجود دارد که بانک مرکزی آن را تضمین می کند.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که به هر یک از شرکت کنندگان در زیارت اربعین 200 هزار دینار با نرخ ارز ATS تعلق می گیرد. بر اساس دستورالعمل منتشر شده از سوی بانک مرکزی، فروش ارز در هفت بانک منتخب از 16 مرداد تا پایان 12 شهریورماه انجام می شود.

مردم می توانند ارز مورد نیاز خود را از بانک های ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه تهیه کنند.

صنایع درگیر در چالش تابستان

بازار سرمایه در این هفته عملکرد مثبتی داشت و در حالی که بازار ارز و طلا متحمل ضرر شدند، بازار سرمایه در این هفته سبز شد و سهامداران را به نفع خود دانست. البته در مقایسه روزهای معاملاتی بورس دو روز مثبت و سه روز منفی بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اثر دارو در بازار سرمایه به پایان رسیده و بازار در حال بررسی وضعیت است، اما باید منتظر ماند و دید آیا گروه و نمادی برای هدایت بازار سرمایه و رونق شاخص کل به وجود می آید یا خیر. به لطف اصلاح قیمت قابل توجه در بازار سرمایه، یک رهبر می تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.

گرمای هوا و افزایش مصرف برق خبری بود که در این هفته توجه ها را به خود جلب کرد، این موضوع باعث تعطیلی 14 استان امروز شد. این خبر توجه فعالان اقتصادی و بازار سرمایه را به خود جلب کرد زیرا حتی در صورت تعطیلی شرکت ها هزینه ثابتی متحمل می شوند و البته سود هم از دست می دهند. این امر سودآوری شرکت ها و پوشش هزینه ها را دشوار می کند.

در فصل زمستان و با سرما، صنایع درگیر چالش گاز هستند و اکنون با گرم شدن هوا، چالش تابستانی صنایع به دلیل قطعی برق بیشتر شده است. در بازارها، سرمایه گذاران روی آینده دارایی سرمایه گذاری می کنند و دارایی را با چشم انداز افزایشی خریداری می کنند. با قطع برق، سودآوری شرکت ها کاهش می یابد که در بازار سرمایه موضوع مطلوبی نیست.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41539

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.