• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

آشنایی با انواع پرتقال و خواص هر کدام

  • کد خبر : 21579
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
آشنایی با انواع پرتقال و خواص هر کدام

به گزارش اخبار اقتصادی، نارنجی یکی از محبوب ترین ها مرکبات در بازار سبزی کشور موجود است و مصرف مداوم آن نیز برای سلامتی مفید است. مصرف روزانه یک عدد پرتقال نیاز بدن به ویتامین C را به طور کامل برآورده می کند و به جذب بیشتر آهن کمک می کند.

علاوه بر این، خوردن پرتقال به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث بهبود هضم و بهبود بارداری و سلامتی به دلیل وجود اسید فولیک می شود. جنین همچنین کمک می کند.

فواید پرتقال چیست؟

یکی از رایج ترین و رایج ترین خواص میوه هایی که در چهار فصل سال در سبد غذایی خانوارهای ایرانی استفاده می شود، استفاده از خواص پرتقال است. اگرچه این میوه شگفت انگیز به دلیل همیشه سبز بودنش می تواند تا حدودی تکراری باشد، اما همیشه به دلیل طعم لذیذ و خواص پرتقالی منحصر به فردش مورد علاقه است.

دانشمندان بر این باورند که مصرف یک پرتقال در روز می تواند نقش بسیار پر رنگی در بهبود سلامت فیزیکی بدن داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم خواص پرتقال از سیر تا پیاز را بیان کنیم و در مورد تمام مواد مغذی موجود در آن صحبت کنیم.

نارانجو و ساختار شگفت انگیز آن:

پرتقال یکی از معروف ترین مرکبات جهان است که منشا آن چین یا هند است و ترکیبی از دو میوه است. نارنگی و هندوانه ها می دانند که دلیل محبوبیت آنها خواص بی نظیر پرتقال بوده است. بسیاری از مردم نمی دانند که پرتقال یک میوه مرکب است و رنگ نارنجی آن از نارنگی گرفته شده است. این درخت پرتقال در زمان بلوغ حدود ده متر ارتفاع دارد و برگ های آن در طول سال سبز است. گل های سفید و میوه های نارنجی آبدار دارد.

جالب است بدانید که استفاده از فواید پرتقال ابتدا از ایتالیا به اروپا رسید، جایی که گونه ایرانی (پرتقال ایرانی) برای اولین بار در قرن یازدهم از ایران گرفته شد و در ایتالیا کشت شد. اما به دلیل ترشی و تلخی آن چندان مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه کشور پرتغال نوع دیگری از این میوه را از هند گرفت و در سراسر غرب تکثیر و پخش کرد. جالب تر است بدانید که به همین دلیل است که نام این میوه نه تنها در فارسی، بلکه در یونانی، رومانیایی، ترکی، عربی، بلغاری، گرجی و گویش مردم به نام پرتغال نزدیک است. جنوب ایتالیا .

نکته جالب دیگر در مورد خواص پرتقال این است که ساختار سلولی شگفت انگیزی دارد. اگر دقت کرده باشید حتماً دیده اید که زیر غشای نازک آن خمیرهای شفاف کوچکی وجود دارد که به ترتیب خاصی به یکدیگر می چسبند. شاید کمتر کسی از این واقعیت آگاه باشد که هر پالپ این میوه یک سلول بسیار بزرگ است که حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. در واقع، هر پالپ پرتقال دارای یک واکوئل بسیار بزرگ است. در ادامه در مورد انواع پرتقال و خواص آن صحبت خواهیم کرد.

انواع پرتقال و خصوصیات آن:

در نقاط مختلف دنیا انواع مختلفی از پرتقال کشت می شود که همگی حاصل پیوند تازه و یا در نتیجه تغییرات ژنتیکی هستند. انواع خاصی از پرتقال نیز وجود دارد که از ترکیب این دو روش پدید آمده است.

پرتقال ها را می توان از نظر زودرسی، متوسط ​​و دیررس طبقه بندی کرد و یا در دسته ای دیگر به دو دسته با ناف و بدون ناف تقسیم کرد. بدون شک نام بردن انواع پرتقال به حوصله شما و ابعاد این مقاله وارد نمی شود، اما در اینجا قصد داریم تعدادی از انواع معروف آن و ویژگی های هر کدام را با شما در میان بگذاریم:

خواص پرتقال واشنگتن (ناف واشنگتن):

این یک پرتقال ناف است که از جهش ژنتیکی شاخه ای از پرتقال منتخب ایجاد شده و مادر همه پرتقال های ناف محسوب می شود. بسیار بزرگ، گوشتی، بدون دانه و خوشمزه است.

فواید پرتقال خونی (مورو):

یک پرتقال آبدار و خوشمزه با پوست نازک نارنجی تیره که در داخل کاملا قرمز است و هر چه پرتقال رسیده تر، داخل آن قرمزتر باشد. از نظر خواص پرتقال، تفاوت چندانی با پرتقال های دیگر ندارد، اما میزان ویتامین C آن کمی بیشتر از سایر انواع پرتقال است.

ویژگی های پرتقال تامپسون (ناف تامپسون):

پرتقال ناول در ایران بزرگ و پرطرفدار است که کمی کوچکتر و مخروطی‌تر از پرتقال واشنگتن است و گوشتی، آبدار و خوشمزه است.

خواص پرتقال والنسیا:

این پرتقال متوسط، سفت، بدون دانه و بسیار آبدار است. اگرچه این پرتقال از آمریکا به ایران آمده است، اما منشا آن والنسیا اسپانیا است.

فواید پرتقال تابستانی (والنسیای قدیمی):

این یک نوع پرتقال والنسیا با ویژگی های ظاهری یکسان است که همزمان با سایر ارقام گل می دهد. اما میوه آن در اواخر خرداد می رسد و به همین دلیل به آن نارنج تابستانی نیز می گویند.

خواص پرتقال بومی سیاوراز:

یکی از ارقام محلی شمال ایران است که در غرب مازندران و شرق گیلان بسیار فراوان است و در سال های اخیر بیش از مصرف معمولی غذا در آبغوره و کارخانه ها برای آب میوه گیری استفاده می شود.

ارزش غذایی خواص پرتقال متوسط:

قبل از صحبت در مورد خواص پرتقال، لازم است ارزش غذایی اصلی پرتقال را بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن راحتتر در مورد ارزش غذایی آن صحبت کنیم. یک پرتقال متوسط ​​دارای ارزش غذایی زیر است:

60 کالری انرژی

بدون چربی و سدیم

3 گرم فیبر گیاهی

1 گرم پروتئین

12 گرم شکر

14 میکروگرم ویتامین A

70 میلی گرم ویتامین C

40 میلی گرم کلسیم

237 میلی گرم پتاسیم

4 گرم کربوهیدرات

با وجود تمام مواد ذکر شده، پرتقال حاوی مقادیری ویتامین B و اسید فولیک نیز می باشد که در ادامه در مورد خواص هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد.

از خواص پرتقال می توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتامین سی فوق الذکر:

هر واحد پرتقال حدود 110 درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین می کند به عبارت دیگر، دریافت فواید پرتقال در روز می تواند تمام نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند. از جمله فواید پرتقال که ناشی از ویتامین C است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به جذب بیشتر آهن و مبارزه با کم خونی کمک می کند.

از سلول ها در برابر آسیب محافظت کنید.

تقویت کلاژن پوست و بهبود عملکرد ترمیم پوست.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن.

پیشگیری از پیشرفت دژنراسیون ماکولا (AMD)

کاهش سطح هورمون کورتیزول

کنترل فشار خون بالا

ضد التهاب

تقویت عملکرد قلب.

یکی دیگر از خواص پرتقال فیبر است:

3 گرم فیبر موجود در هر وعده پرتقال متوسط ​​از سلامت روده حمایت می کند و در کاهش التهاب روده که می تواند منجر به بیماری روده بزرگ شود، موثر است. علاوه بر این، وجود فیبر در پرتقال باعث کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از انسداد رگ های خونی در طولانی مدت می شود.

یکی از خواص پرتقال که فیبر فراوان آن را به ارمغان می آورد، تسریع در بهبود زخم ها به ویژه زخم های گوارشی داخلی مانند زخم معده و روده است. علاوه بر این فیبر پرتقال روند جذب قند را در بدن کند می کند که این مزیت ویژه ای برای بیماران دیابتی است.

از دیگر فواید پرتقال می توان به کلسیم اشاره کرد:

یک پرتقال متوسط ​​حدود 6 درصد از نیاز روزانه ما به کلسیم را تامین می کند و می تواند منبع نسبتا خوبی برای جذب کلسیم باشد. وجود کلسیم به همراه ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می کند و همچنین باعث تقویت اسکلت بدن، تنظیم ضربان قلب و بهبود هضم می شود.

کلسیم یکی از اصلی ترین مواد تقویت کننده استخوان است به همین دلیل مصرف آن به ویژه برای کودکان و نوجوانان توصیه می شود. این ماده معدنی مفید می تواند ملین را تقویت کرده و با کاهش التهاب اعصاب به تقویت اعصاب کمک کند. علاوه بر این، کلسیم یکی از اصلی ترین مواد موثر در انعقاد خون است و این می تواند به خواص پرتقال نیز بیفزاید.

ویتامین B یکی دیگر از خواص پرتقال است:

مقادیری تیامین (ویتامین B1) و اسید فولیک (ویتامین B9) در پرتقال وجود دارد. این مواد از مهم ترین ویتامین های گروه B هستند که فواید زیادی برای بدن دارند. به عنوان مثال، تیامین که بیشتر به عنوان ویتامین B1 شناخته می شود، برای افزایش متابولیسم بدن، محافظت از بینایی، تقویت سیستم عصبی، تقویت قلب، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از اسپاسم عضلانی بسیار مفید است.

همچنین اسید فولیک موجود در خواص پرتقال که به ویتامین B9 معروف است می‌تواند برای سنتز و بازسازی DNA، تقسیم سلولی، بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید باشد. نقایص مادرزادی و کاهش عوارض بارداری.

شکر در خواص پرتقال چیست و چه فوایدی دارد؟

هر نوع شکر ساختار خاص خود را دارد و بسته به این ساختار می تواند برای بدن مفید یا مضر باشد. بنابراین وقتی در مورد 12 گرم شکر در یک پرتقال متوسط ​​صحبت می کنیم، نمی توان آن را با شکر موجود در یک آب نبات مقایسه کرد! قند 100% طبیعی موجود در پرتقال ساکارز است که به طور طبیعی مورد نیاز بدن است و آنزیم تجزیه آن در بدن اکثر مردم جهان وجود دارد. بنابراین مصرف پرتقال با وجود قند طبیعی می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

از آنجایی که دیابت به یک مشکل جهانی تبدیل شده است، مردم به اشتباه سعی می کنند غذاهای بدون قند یا کم قند مصرف کنند. اما این نیز اشتباه است; زیرا تمام انرژی روزانه بدن ما از کربوهیدرات هایی تامین می شود که در طول روز و شب مصرف می کنیم.

کمبود برخی از انواع قند می تواند مشکل دیگری برای بدن باشد و به کلیه ها، کبد و سایر اندام های داخلی فشار وارد کند. البته توصیه می شود که بیماران دیابتی بدون مشورت پزشک هیچ غذایی نخورید و فقط به توصیه های پزشک خود در این مورد گوش دهید.

منبع: رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=21579

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.