• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

چرا عرضه سیمان افزایش یافت؟

  • کد خبر : 34467
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
چرا عرضه سیمان افزایش یافت؟

افزایش قیمت پایه سیمان متناسب با تورم در سال جاری، تمایل صنایع را برای تولید بیشتر محصولات و عرضه آنها در رینگ فیزیکی بورس کالا افزایش داده است و این مشکل در رشد 27 درصدی خود را نشان داده است. حجم عرضه در دوره سالانه در شرایطی که قیمت پایه این محصول 37.46 درصد افزایش یافته است.

اخبار اقتصادی، عرضه پرقدرت سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در اواسط زمستان ادامه یافت. به این ترتیب در هفته اول بهمن ماه در مجموع یک میلیون و 563 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که طی هفته اول بهمن ماه سال گذشته (اول تا هفتم بهمن ماه 1401) بالغ بر یک میلیون و 226 هزار تن سیمان در این بازار به فروش رسید، به این ترتیب میزان عرضه 27 درصد افزایش یافت. ، 5 درصد در دوره سالانه

78 درصد از پیشنهادات مذاکره شد.

متقاضیان سیمان طی هفته اول بهمن ماه امسال یک میلیون و 579 هزار تن تقاضا در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ثبت کردند. در عین حال یک میلیون و 563 هزار تن سیمان در این بازار به فروش رسید که میزان عرضه و تقاضا نسبتاً متناسب بود. در نهایت یک میلیون و 221 هزار تن سیمان از این بازار به فروش رسید. به این ترتیب نسبت حجم معاملات به عرضه در هفته پایانی رینگ سیمانی به 78 درصد رسید.

افزایش نرخ ها بر حجم عرضه افزوده شد

قیمت پایه سیمان به ازای هر کیلوگرم 621 تومان و به سیمان فله نوع 325-1 مربوط می شود. این در حالی است که حداکثر قیمت سیمان در این هفته 2 هزار و 515 تومان در هر کیلوگرم بوده و به محصول 20 کیلوگرمی سیمان سفید اشاره دارد.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته قیمت پایه عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا 453 تومان بود، اما پیش از این انواع سیمان به صورت عمده و حتی کیسه های 50 کیلوگرمی به این بازار ارسال می شد. با این نرخ همچنین در آن زمان (هفته اول بهمن ماه 1401) حداکثر قیمت پایه برای عرضه سیمان 1715 تومان بود. به این ترتیب قیمت پایه 37 درصد و قیمت پایه 46 درصد افزایش یافت. اگرچه این افزایش قیمت های پایه متناسب با افزایش تورم است، اما به نظر می رسد همین افزایش قیمت های پایه متناسب با تورم، تمایل واحدهای سیمانی را برای افزایش حجم عرضه افزایش داده است. به این ترتیب در هفته اول بهمن ماه سال جاری حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران 27 درصد افزایش یافت.

رقابت برای واحدهای خاص

بررسی داده های حلقه سیمانی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته اول بهمن ماه سال جاری حاکی از آن است که اکثر محصولات با قیمت پایه به فروش رسیده اند. اما برتری تقاضا بر عرضه محصولات برخی واحدهای تولیدی مانند سیمان چابهار، مندشتی، اصفهان و فشم حاکی از آن است که فروش محصولات این واحدها دارای رقابت قیمتی متوسط ​​بین 30 تا 53 درصد است. هزینه بالای حمل و نقل سیمان باعث می شود متقاضیان ترجیح دهند از واحد تولیدی در منطقه مورد نظر با رقابت قیمتی خرید کنند تا اینکه کالای ارزان تری را در فاصله بیشتری خریداری کنند. همین موضوع نیز دلیل پراکندگی واحدهای سیمانی در کشور است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34467

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.