• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

پلیمرها در اوج معامله هستند

  • کد خبر : 31225
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
پلیمرها در اوج معامله هستند

افزایش تدریجی عرضه برخی از گریدهای محبوب پلیمرها منجر به کاهش رقابت قیمت در حلقه فیزیکی پلیمرها شد، اما همچنان برتری قابل توجه تقاضا نسبت به عرضه به این معنی است که این بازار بیش از 100 درصد رقابت را برای یک محصول خاص ثبت می کند. درجات.

اخبار اقتصادی، با وجود کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، دایره محصولات پلیمری همچنان رونق دارد. در هفته منتهی به جمعه 19 آذرماه، حدود 106 هزار تن انواع محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. در هفته های گذشته برخی محصولات مانند انواع پلی پروپیلن شیمیایی و پلی اتیلن ترفتالات با استقبال خوبی در این رینگ مواجه شدند اما اکثر گروه های دیگر محصولات پلیمری تقاضای معمول را داشتند. به این ترتیب زمانی که تقاضای 148 هزار تنی در این بازار به ثبت رسید، در نهایت 92 هزار و 500 تن محصول در این رینگ به فروش رسید. نسبت حجم معاملات به عرضه در دایره محصولات پلیمری در هفته منتهی به جمعه 19 آذرماه به 87 درصد رسید.

در دو هفته اخیر نرخ ارز در بازار آزاد به انتهای کانال قیمت 50 هزار تومانی سقوط کرده است. اگرچه نوسان نرخ ارز در بازار آزاد رفتار دلالان در بازارهای کالایی را به همراه دارد، اما این عقب نشینی در نوسان نرخ ارز بر رفتار معامله گران در دایره پتروشیمی تاثیری نداشته و رونق همچنان میهمان این بازار است.

قیمت پایه محصولات پلیمری اصلی بر اساس نرخ ارز بازار ارز محاسبه می شود. این نرخ در هفته اول آذرماه معادل 37 هزار و 900 تومان بود. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد در انتهای کانال قیمتی 50 هزار تومانی در نوسان است، تفاوت نرخ ارز در قیمت پایه محصولات پلیمری با نرخ ارز در بازار آزاد حدود 32 درصد است. این فاصله موتور محرکه خرید در رینگ های کالایی است و از رکود در این بازار جلوگیری می کند.

رقابت دوگانه در حلقه پلی پروپیلن شیمیایی

بررسی آمار معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا طی هفته اول آذرماه حاکی از آن است که در حالی که افزایش تدریجی عرضه منجر به کاهش رقابت قیمتی انواع پلی پروپیلن شیمیایی شده است. اما تقاضا برای کیفیت از یک تولید کننده خاص همچنان در حال افزایش است. پتروشیمی جم طی هفته اول آذرماه منتهی به جمعه دهم ماه جاری، 88 هزار تن پلی پروپیلن شیمیایی EP440L را وارد رینگ فیزیکی بورس کالا کرد. تقاضای ثبت شده برای این محصول به 418 هزار تن رسید و در نهایت تمامی محصولات عرضه شده با میانگین رقابت 118 درصدی به بازار عرضه شد. در حالی که سایر گریدهای پلی پروپیلن شیمیایی با رقابت قیمتی محدودتر از 20 تا 79 درصد به فروش می رسید که البته این میزان رقابت قیمتی نیز قابل توجه است. بخش قابل توجهی از این رقابت قیمتی را می توان با اشاره به اختلاف قیمت 32 درصدی بین نرخ ارز هنگام تعیین قیمت پایه و قیمت ارز در بازار آزاد توجیه کرد، اما رقابت بیشتر برای برخی گریدها به دلیل عدم تعادل بین عرضه و قیمت است. تقاضا و تا زمانی که این وضعیت بهبود نیابد ادامه خواهد داشت.

نرخ تاثیر ارز، رقابت در حلقه پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات ها از دیگر گروه های محصولی بودند که متقاضیان آن برای تصاحب سهمی از عرضه این محصولات با رقابت سخت بیش از 80 درصدی مواجه بودند. قیمت پایه این گروه از محصولات همچنان بر اساس نرخ ارز 28500 تومان تعیین می شود، اختلاف 75 درصدی نرخ مبادله ای در تعیین قیمت پایه این گروه از محصولات با نرخ ارز در بازار آزاد به میزان 75 درصد است. موتور رقابت در حلقه پلی اتیلن ترفتالات.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31225

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.