به گزارش اخبار اقتصادی، آخرین هفته تیرماه در حالی به پایان رسید که استقبال متقاضیان از محصولات پلیمری و شیمیایی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ادامه داشت. این در حالی است که در 10 روز اخیر قیمت دلار در بازار آزاد وارد شیب نزولی شده و برخی فعالان بازار امیدوار بودند که کاهش نرخ ارز بتواند تب خرید رینگ کالا را کاهش دهد.

کاهش ارزش دلار مانع رقابت نشد

در هفته پایانی تیرماه سیگنال‌های رو به رشد حاکم بر تجاری‌سازی پتروشیمی‌ها قوی بود و به این ترتیب متقاضیان مواد پلیمری و شیمیایی حضور پررنگی در رینگ پتروشیمی داشتند، به‌طوری‌که رینگ فیزیکی پلیمرها همچنان در برخی محصولات مانند پلی‌پروپیلن شیمیایی، پلی‌پروپیلن منبسط شده نساجی و غیره با رقابت بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه بود.
وضعیت حلقه شیمیایی مشابه حلقه پلیمری بود و همچنان برای برخی محصولات مانند اسید نیتریک، گلیکول ها و … که عرضه کمتر از تقاضا است، رقابت بالایی وجود دارد. اگرچه دلار در 2 هفته گذشته در بازار آزاد نوسان داشته است. این در حالی است که همچنان بین نرخ استاندارد ارزی که برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی استفاده می شود و دلار در بازار آزاد فاصله 70 درصدی وجود دارد و این عامل محرک خرید در رینگ پتروشیمی به ویژه در محصولاتی است که عرضه کمتر از تقاضا است. در این شرایط، بازگشت قیمت محصولات پتروشیمی به مسیر رشد نرخ و احتمال ادامه این رویه در میان مدت نیز دلیل افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی است؛ در حالی که قیمت محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی همراه است. زیرا رشد قیمت این محصولات در بازار جهانی باعث افزایش قیمت پایه در بازار داخلی خواهد شد.

در هفته پایانی تیرماه حدود 130 هزار تن انواع محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالاهای اساسی به فروش رسید که از این میزان 115 هزار تن یعنی 89 درصد عرضه به فروش رسید. این در حالی است که طی هفته پایانی تیرماه 115 هزار تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا معامله شد و میانگین هفتگی فروش این محصول در این بازار در سال گذشته 83 هزار تن بود به این ترتیب امسال رینگ پلیمری نسبت به سال قبل از رونق دو چندانی برخوردار است.

همچنین طی هفته پایانی تیرماه در حالی 31 هزار و 800 تن انواع محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالاهای اساسی به فروش رسید. بیش از 90 درصد این محصول معادل 28 هزار و 700 مورد معامله قرار گرفت که البته از میانگین حجم فروش هفتگی محصولات شیمیایی در سال گذشته یعنی 33 هزار تن کمتر بود. این کاهش حجم معاملات هفتگی مواد شیمیایی نسبت به میانگین هفتگی فروش سالانه ناشی از کاهش عرضه بوده است. طبق معمول، در هفته‌های پایانی ماه، حجم عرضه هفتگی کاهش می‌یابد، زیرا شرکت‌های تولیدکننده سهمیه عرضه ماهانه خود را در هفته‌های ابتدایی سال تامین کرده‌اند.

قیمت های پایه به افزایش خود ادامه دادند

دفتر توسعه صنایع تکمیلی فرآورده های پتروشیمی قیمت پایه فروش محصولات شیمیایی و پلیمری در بازار فیزیکی بورس محصولات را در روز گذشته 10 مرداد طی هفته آینده از دوشنبه 11 مرداد لغایت یکشنبه 17 مردادماه اعلام کرد. افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با تمرکز بر بازارهای آسیا، اقیانوسیه و خلیج فارس دلیل اصلی افزایش قیمت پایه بود. در حالی که در ماه های اخیر نرخ ارز مرجع برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در کانال قیمتی 28 هزار تومان تعیین شده است. نوسانات قیمت این محصولات در بازارهای جهانی تنها سیگنالی است که قیمت های پایه داخلی را هدایت می کند. این سیگنال نیز در هفته های اخیر به مسیر رشد بازگشته و به این ترتیب این سیگنال به پشتوانه ای برای قیمت های پایه تبدیل شده است.

از 29 محصول پلیمری که قیمت پایه آنها توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد؛ نرخ 19 محصول افزایش، قیمت 5 محصول حفظ و نرخ 5 محصول افزایش یافت.

همچنین از 20 محصول شیمیایی که قیمت پایه آنها از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد، قیمت 15 محصول افزایش، قیمت 4 محصول حفظ و یک محصول کاهش یافت.

بازگشت اقبال به معاملات جهانی پتروشیمی

در شرایط فعلی، فعالان بازار جهانی به دنبال ترسیم چشم انداز عرضه و تقاضا برای محصولات اساسی در نیمه دوم سال جاری هستند. اگرچه سیاست های انقباضی اعمال شده توسط فدرال رزرو جهان را در آستانه رکود اقتصادی قرار داده است. چینی ها هنوز فرصت اعمال محرک های بیشتر برای بازگرداندن اقتصاد کشور به مسیر رشد در نیمه دوم سال جاری را دارند و این موضوع ممکن است کالاها را در نیمه دوم سال جاری تحریک کند.

نفتا در روز جمعه 20 جولای با نرخ 566 دلار در هر بشکه فروخته شد. با وجود انتشار اخباری مبنی بر افزایش تولید نفت شیل آمریکا و همچنین کاهش رشد اقتصاد جهانی طی روزهای نخست هفته گذشته، قیمت نفتا در روز 17 جولای به محدوده 533 دلار در هر تن کاهش یافت. احتمال رشد تقاضا با حمایت بازارهای آسیایی باعث شد روند تجاری نفتا در روزهای پایانی هفته افزایش یابد و این محصول به 566 دلار در هر تن برسد. البته بازده هفتگی این محصول منفی 1.45 درصد باقی ماند. با این حال، انتظار می رود بازار در میان مدت و بلندمدت متعادل شود. زیرا اکثر برآوردها از رشد اجتناب ناپذیر تقاضا در صنعت پتروشیمی خبر می دهند.