• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
10

مسابقه مهیج حلقه پلیمری

  • کد خبر : 35526
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
مسابقه مهیج حلقه پلیمری

افزایش عرضه PP شیمیایی باعث کاهش رقابت در بخش محصولات پلیمری در هفته چهارم بهمن ماه شد. طبیعتاً محصولاتی که قیمت پایه آنها بر مبنای دلار 28500 تومان محاسبه می شود مانند بطری های پلی ترفتالات با رقابتی 100 درصدی به فروش می رسد. در این شرایط اصلاح نرخ ارز و شناسایی دلار حواله برای تعیین قیمت توسط سیاستگذار می تواند به آرامش بیشتر دایره پلیمری کمک کند.

اخبار اقتصادی، 84 درصد از عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته چهارم بهمن ماه منتهی به جمعه 27 ماه جاری معامله شد. صنایع پتروشیمی کشور در این مدت هفتگی بیش از ۱۱۶ هزار تن محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسانده است. برای این محصول 133 هزار و 965 تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 97 هزار و 655 تنی این محصول شد.

حجم فروش محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی نسبت به هفته قبل (هفته سوم بهمن) 5 هزار تن کاهش یافت. طبق معمول، انتظار می رود حجم معاملات روی حلقه پلیمری در هفته چهارم هر ماه کاهش یابد. سهمیه خرید صنایع تکمیلی به صورت ماهانه تعریف می شود، بنابراین سهمیه خرید مواد اولیه برای بخشی از صنایع تکمیلی در هفته های ابتدایی ماه تکمیل شده است که تاثیر کاهشی بر حجم خرید در رینگ محصولات پلیمری دارد.

خداحافظی با رقابت سخت

بررسی داده های معاملاتی محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حکایت از کاهش رقابت برای انواع محصولات در این بازار دارد. هنوز هم بزرگترین رقابت در این حلقه مربوط به بطری های پلی اتیلن ترفتالات است. با این حال، سطح رقابت برای محصولی مانند پلی پروپیلن شیمیایی در این دوره هفتگی 28 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در ماه های اخیر انواع پلی پروپیلن های شیمیایی با رقابت قیمتی قوی بیش از 100 درصد به بازار عرضه شده و سقف رقابت این محصول در هفته سوم بهمن ماه 46 درصد بوده است.

افزایش عرضه PP شیمیایی ادامه دارد

در هفته چهارم بهمن ماه بالغ بر 5113 تن پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. این رقم نسبت به حجم عرضه هفته قبل (هفته سوم بهمن ماه) 251 تن افزایش داشته است. این رقم نشان دهنده بیشترین حجم عرضه هفتگی این محصول پس از خرداد ماه سال جاری بود. رشد عرضه PP شیمیایی تاثیر زیادی در کاهش رقابت در این رینگ داشت. بخشی از این رشد حجم عرضه مربوط به ایجاد عرضه پیش سازها بود، به این ترتیب صنایع تکمیلی که با هدف تامین مواد اولیه در میان مدت وارد بازار شده بودند، این فرصت را پیدا کردند که به سمت خرید روی بیاورند. از پیش سازها، و این مسئله رقابت برای عرضه محصولات است.

تقاضای ثبت شده PP شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته چهارم بهمن ماه به 7.673 تن رسید و در نهایت 5.28 تن محصول در این بازار معامله شد.

رقابت قیمت در رینگ برای این محصول در طول هفته مورد بررسی بین صفر تا 28 درصد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35526

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.