• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

هزینه استفاده نادرست از کولرگازی ساعتی 50 میلیارد تومان می شود.

  • کد خبر : 33533
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
هزینه استفاده نادرست از کولرگازی ساعتی 50 میلیارد تومان می شود.

اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، عموماً در ساعات اوج مصرف مصرف برق امسال تقاضای مصرف برق در کشور به بیش از 72 هزار مگاوات رسید که بر اساس تحقیقات دقیق، حدود 30 هزار مگاوات از این رقم به سیستم های سرمایشی از جمله کولرهای آبی و گازی اختصاص یافت.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در خصوص آمار و ارقام مربوط به انواع سیستم های برودتی و مصرف برق آنها به پاوان گفت: حدود 30 میلیون یخچال در کشور وجود دارد که 10 میلیون آن کولر گازی و گازی است. 20 میلیون کولر آبی هستند.

وی در خصوص مصرف برق این یخچال ها نیز توضیح داد: اگرچه تعداد یخچال های آبی کشور دو برابر یخچال های گازی است، اما مصرف برق آنها حدود 10 هزار مگاوات است که نیمی از مصرف برق یخچال های گازی مصرفی در طول سال است. ساعات اوج مصرف کشور

سخنگوی صنعت برق کشور با تاکید بر لزوم اصلاح رویه های اشتباه مربوط به استفاده نادرست از کولر گازی در کشور، خاطرنشان کرد: تقریبا 50 درصد کولرهای گازی (ریخته شده، ریخته شده از کانال ها و کولرها) در حالت عادی قرار دارند. وضعیت. و مناطق غیر گرمسیری که در این مناطق یافت می شود که با تعویض کولرهای آبی می توان خنکی مطلوب تری تولید کرد و مصرف برق را تا 5 برابر کاهش داد.

بر اساس این گزارش، کولرهای گازی که تعداد آنها در نقاط مختلف کشور 10 میلیون دستگاه برآورد می شود، به تنهایی حدود 20 هزار مگاوات برق مصرف می کنند که معادل 28 درصد کل برق مصرفی کشور است.

علاوه بر این که تعداد قابل توجهی از این واحدهای تهویه مطبوع فاقد استانداردهای لازم می باشند، بنابراین مصرف برق آنها بیشتر از حد معمول است، در عین حال با رعایت دمای آسایش (25-24 درجه سانتیگراد) امکان کاهش مصرف برق تا 25 درصد کاهش استفاده از کولرها و استفاده نامناسب از آنها در مناطق غیر گرمسیری که استفاده از این نوع کولرها به طور کلی ضرورتی ندارد، مصرف کشور را افزایش داده است. مصرف برق

به عبارت دیگر در مناطق غیر گرمسیری کشور که از نظر جغرافیایی شاهد آب و هوای خشک و گرم در فصل تابستان هستیم، بهترین گزینه برای خنک کردن محیط کولرهای آبی است که حدود 5 برابر کمتر از کولرهای آبی برق مصرف می کنند. گاز.

با این حال، رواج روزافزون استفاده از کولر گازی در مناطق عادی و غیر گرمسیری باعث شده است که فشار مضاعفی در روزهای اوج مصرف در سال های اخیر بر شبکه برق کشور وارد شود و میزان قابل توجهی از برق تولیدی در کشور بتواند به صنایع و سایر بخشهای مهم تزریق شود و اگر ارزش داشته باشد در جای نامناسب و نادرست مصرف شود.

علاوه بر مشکلات ذکر شده، این حادثه همچنین باعث می شود مصرف برق در مناطق غیر گرمسیری و عادی بسیار بیشتر از الگوی مصرف (افزایش 2.5 برابری) خانواده ها باشد که به افزایش پرداخت منجر می شود. هزینه آنها همچنین به مقدار برق مصرفی اشاره می کنند.

بر این اساس انتظار می رود با اتخاذ 3 اقدام یعنی رعایت دمای آسایش در کولرها، پرهیز از استفاده از این کولرها در مناطق غیر گرمسیری و حذف کولرهای فرسوده و غیراستاندارد از مدار، چیزی در فصل گرم سال حدود 10000 مگاوات می توان صرفه جویی کرد که معادل 14 درصد از کل برق تولیدی این روزها است.

اتفاق مهمی که از نظر اقتصادی نیز از هدر رفت میلیاردها تومان انرژی و سرمایه ملی جلوگیری می کند و تنها با صرفه جویی 10 هزار مگاوات در ساعت یعنی 50 میلیارد تومان، هدر رفت سرمایه های ملی.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33533

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.