• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

نسبت اندک کسب و کارهای جدید از وام های دولتی/سخت ترین راه برای کارآفرینان برای دریافت وام

  • کد خبر : 34988
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
نسبت اندک کسب و کارهای جدید از وام های دولتی/سخت ترین راه برای کارآفرینان برای دریافت وام

اکو ایران: دولت در سال های اخیر به منظور رونق تولید، تسهیلاتی را برای اعطای وام کم بهره به کارآفرینان برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. اما آیا این مکانیسم واقعا برای کارآفرینان کار می کند؟ استارت آپ ها در این زمینه با چه چالش هایی روبرو هستند؟

اخبار اقتصادی، در دهه اخیر رشد تولید و اشتغالزایی تحت عناوین مختلف نقش برجسته ای در شعارهای سال داشته است. بنابراین واژه تولید 6 سال متوالی در شعارهای سال حضور داشته و گاه به صورت غیرمستقیم مانند عنوان سال 97 با شعار حمایت از محصولات ایرانی مطرح شده است.

با توجه به این تاکید و اهمیت موضوع می توان گفت در این سال ها متولیان سیاست های کلان اقتصاد ایران به دنبال ارتقای فضای کسب و کار بوده اند و در سال های اخیر در این راستا تسهیلات مختلفی برای دانش شرکت های مستقر و استارت آپ ها

به عنوان مثال در مردادماه امسال صندوق نوآوری بسته حمایتی از رشد تولید محصولات دانش بنیان را با شعار «1000 شرکت، 1000 محصول، 1.000.000 میلیون ریال رشد فروش» منتشر کرد.

این فراخوان که اولین فراخوان این برنامه محسوب می‌شود، به «حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» با ارائه تسهیلات و ضمانت‌هایی با شرایط ویژه اختصاص دارد.

این برنامه از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند که مجموع فروش آنها (اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) طبق اظهارنامه مالیاتی 1401 بیش از یک میلیارد تومان باشد. این حمایت ها تنها به شرکت هایی تعلق می گیرد که برنامه منسجمی برای افزایش فروش محصولات دانش بنیان خود در سال 1402 داشته باشند و یا قصد دارند صادرات رسمی این دسته از محصولات را در سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان 30 درصد افزایش دهند.

آمارها نشان می دهد بانک مرکزی طی هفت ماهه امسال بیش از 128 میلیارد تومان اعتبار بانکی در قالب 12 هزار و 441 فقره وام به دو هزار و 172 شرکت دانش بنیان پرداخت کرده است. اما آیا این تسهیلات به راحتی در اختیار همه استارت آپ ها قرار می گیرد؟

اخبار مرتبط

دانش بنیانیس 128 وام دریافت کرد/ نقش برجسته بانک های غیردولتی در خدمات پرداخت

اکوایران: بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان از ابتدای امسال تا پایان مهرماه امسال 128 فقره وام بانکی دریافت کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73 درصد افزایش داشته است.

مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار و مدیر Isminar، مشاور کسب و کار و مشاور استارت آپ ها، درباره چالش های دریافت وام برای استارت آپ ها می گوید، استارت آپ ها برای تامین مالی خود به دنبال وام با دو هدف هستند، یکی جذب سرمایه و دیگری جذب سرمایه. وام و تبدیل آن به اعمال. اما مشکلی که در ایران وجود دارد این است که این وام ها عمدتاً به اشخاص حقوقی با ضمانت های مختلف پرداخت می شود و این در حالی است که استارت آپ ها در ابتدای فعالیتشان قانونی نیستند.

به گفته وی، این وام ها به همه تعلق نمی گیرد و استارتاپ ها باید برنامه داشته باشند، پذیرش آن طرح سخت است زیرا شرایط خاصی دارد. اگر نتوانند وثیقه مورد نیاز را ارائه کنند، شانس دریافت وام کاهش می یابد.

همچنین شایان ذکر است میزان وام هایی که شرکت های دانش بنیان بدون این شرایط خاص می توانند دریافت کنند، در برخی از انواع وام ها بسته به تعداد بیمه شدگان متفاوت است. اما طبق گفته های «مدیر ایسیمینار» در شرایط استاندارد برای استارت آپ ها به چند صد میلیون تومان می رسد و نمی تواند کمک چندانی به رشد کسب و کارهای جدید بکند.

فقط برای گرفتن وام نقشه راه را تغییر دهید

اوهنجانیانیان می گوید: استارت آپ ها برای دریافت وام چالش های متعددی دارند، یکی اینکه برای همه تیم ها امکان دسترسی وجود ندارد و شرایط اخذ آن سخت است و دوم اینکه حجم ریالی کم و زمان دریافت وام است. . طولانی است به طور کلی در ایران شرایط اخذ وام یک استارتاپ سخت است و جذاب نیست مگر اینکه تعداد خریدها زیاد باشد.

وی در گفت و گو با اکوایران اظهار داشت: این طرح های تشویقی با هدف توسعه و ایجاد اشتغال، استارتاپ را در مراحل اولیه فعالیت خود با چالش های مختلفی مواجه می کند و مجبور به اجرای طرحی می شود که در نقشه راه آنها نبوده است. و برای اخذ وام باید انجام شود. با فعالیت شما مطابقت دارد.

وقتی رابطه جای قاعده را بگیرد

این تاجر با اشاره به اینکه مسیر دریافت وام توسط استارت آپ ها فرسایشی است، می گوید: حجم وام های بلاعوض بسیار کم است و شرایطی وجود ندارد که آن را مقرون به صرفه کند و استارت آپ ها دائماً در استرس ناتوانی در پرداخت بدهی خود هستند. . . . استارت آپ ها باید خلاق یا دانش بنیان باشند و مشمول شرایط وام دهی برای استارت آپ ها سخت است و وقتی رابطه جایگزین مقررات شود، این شرایط سخت تر می شود و استارت آپ ها مشمول شرایط وام دهی می شوند.

مشاور و منتور استارت آپ در پایان تصحیح کرد: در اینجا استارتاپ یعنی تیم جوانی که روابط، تجربه کاری و گردش مالی بالایی ندارد و می خواهد با کمک وام تامین مالی کند، اما شرکت هایی هستند که با اجاره چند نفر، تامین مالی می کنند. میلیاردها وام می گیرند. مثلاً استارتاپ ما که یک مجموعه خصوصی است، ربطی به دولت ندارد. طی چهار پنج سال گذشته چندین بار توانسته یک میلیارد تومان وام بگیرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34988

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.