• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1402 به 25.6 درصد کاهش یافت.

  • کد خبر : 37224
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1402 به 25.6 درصد کاهش یافت.

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از ایسنا، جعفر مهدی زاده – مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در برنامه ویژه خبری با موضوع تورم و چشم انداز نقدینگی در سال جدید به تشریح برنامه های بانک مرکزی برای کنترل تورم ضمن حمایت از بخش مولد اقتصاد کشور و غیرتورمی پرداخت. تامین مالی بنگاه های اقتصادی و سیاست کنترلی برخی از ترازنامه ها. بانک ها پرداخت می کنند.

با کنترل عوامل تورم به سمت ثبات اقتصادی پیش می رویم

مخصوصا مهدی زاده عوامل تورم و گفت: به طور کلی عواملی که باعث تورم و تورم افزایش در سه دسته کلی از عوامل طرف عرضه که باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها می شود، به ویژه از طریق افزایش هزینه های تولید، مانند شوک های نرخ ارز و افزایش دستمزد. عامل دیگر عوامل سمت تقاضا است که متغیری مهم و تاثیرگذار در سمت تقاضا است. رشد نقدینگی و انتظارات تورمی را می توان به عنوان سومین عامل تورمی نام برد.

مدیرکل اقتصادی از اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته به کنترل تورم وی بیان کرد: بانک مرکزی با توجه به هر یک از این عوامل در سال 1402 برنامه ای را دنبال کرد. در زمینه تورم طرف عرضه یا فشار هزینه، بانک مرکزی با پیروی از سیاست تثبیت اقتصادی از اواخر سال 1401 و تداوم آن در سال 1402، ثبات را به بازارها بازگرداند.

مهدی زاده در خصوص برنامه تثبیت اقتصادی اظهار کرد: بخشی از سیاست تثبیت اقتصادی تثبیت نرخ ارز در محدوده مشخص و قابل پیش بینی بود که در مرکز معاملات ارز و طلا پیگیری و اجرا شد. همچنین در حوزه مدیریت تقاضا و کنترل رشد نقدینگی در بانک مرکزی، سیاست کنترل رشد ترازنامه‌های برخی بانک‌ها و برخورد با بانک‌های معوق و اصلاح آن‌ها دنبال و اجرا شد.

مدیرکل اقتصاد درباره برنامه های بانک مرکزی برای مهار تورم و کنترل انتظارات تورمی نیز گفت: کنترل انتظارات تورمی، کنترل رشد نقدینگی و نوسانات بازار پیش نیازهای کنترل تورم محسوب می شود و برای این منظور، برنامه اصلی بانک مرکزی برای کنترل است. تورم. سال گذشته در قالب کنترل رشد نقدینگی، کنترل بازار ارز و تامین مالی غیرتورمی تولید پیگیری شد.

وی هدف گذاری بانک مرکزی برای تورم در سال جاری را کنترل تورم نقطه به نقطه در کانال 20 درصد عنوان کرد و گفت: هدف ما برای تورم نقطه به نقطه در کانال 20 درصد است. در حال حاضر تورم نقطه به نقطه در کانال 30 درصد است و در صورت عدم بروز عوامل غیراقتصادی یا شوک های سیاسی پیش بینی نشده می توان به هدف 20 درصدی کانال دست یافت.

مهدی زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل انتظارات تورمی نیز گفت: بانک مرکزی با اعلام سیاست ها و برنامه های مشخص و ادامه ارتباط با فعالان اقتصادی، شفاف سازی در حوزه کاری خود به انتظارات تورمی پاسخ خواهد داد. اقدامات سایر نهادها مانند دیپلماسی و بهبود روابط در کشورهای منطقه و افزایش سطح تجارت خارجی نیز تأثیر خود را در کاهش انتظارات تورمی نشان خواهد داد.

هدف رشد نقدینگی در سال 1403: 23 درصد به اضافه 2 درصد مثبت و منفی

مهدی زاده در خصوص کنترل رشد نقدینگی در سال 1402 گفت: در سال 1400 رشد نقدینگی 39.9 درصد بوده است. در سال 1401 هدف و رشد نقدینگی 30 درصدی با هدف کاهش 10 درصدی رشد نقدینگی محقق شد. رشد نقدینگی 31.1 درصدی در پایان سال 1401 نشان از موفقیت نسبی بانک مرکزی داشت. در خصوص کنترل رشد نقدینگی در سال 1402، هدف رشد نقدینگی 25 درصد تعیین شد. در نهایت با توجه به اقدامات بانک مرکزی و نظارت مجدانه رئیس کل بانک مرکزی، رشد نقدینگی در 6 اسفند 1402 نسبت به پایان اسفند 1401 به 27.6 درصد رسید که حاکی از موفقیت بانک مرکزی در سیاست های خاص برای کنترل رشد نقدینگی.

مهدی زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در سال جاری تصریح کرد: هدف بانک مرکزی برای امسال دستیابی به رشد نقدینگی 23 درصدی مثبت و منفی 2 درصدی است.

مهدی زاده درباره اقدامات بانک مرکزی در سیاست کنترل ترازنامه بانکی اظهار داشت: بانک مرکزی این سیاست را از سال 1398 آغاز کرد و به مرور زمان اصلاحاتی در رویکرد بانک مرکزی برای رشد تعادلی اعمال شد. برگه های بانکی پیش از این برای تمامی بانک های تجاری و بانک های تخصصی همین رشد در نظر گرفته شده بود اما به مرور زمان بسته به وضعیت بانک ها از نظر وضعیت ترازنامه بانک، رعایت مقررات ابلاغی بانک مرکزی و غیره. ویژگی ها، بین بانک ها تفاوت اعمال شد و بانک هایی که در شاخص های بانکی جایگاه بهتری داشتند، رشد ترازنامه بیشتری داشتند. علاوه بر این، در رویکرد جدید، عملکرد بانک‌ها به صورت ماهانه رصد می‌شود که منجر به اعمال سیاست کنترل ترازنامه با قوت بیشتری شد.

مدیرکل اقتصاد در خصوص موفقیت سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک ها تصریح کرد: موفقیت این سیاست را باید در رابطه با اهداف تعیین شده برای رشد نقدینگی ارزیابی کرد. در سال 1401 هدف رشد نقدینگی 30 درصد بود تا نرخ رشد نقدینگی سال 1400 که تقریباً 40 درصد بود به میزان 10 درصد کاهش یابد. رشد نقدینگی 31.1 درصدی در سال 1401 نشان می دهد که سیاست کنترل ترازنامه بانک ها نسبتا موفق بوده است.

مهدی زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه و برخورد با بانک های معوق و معوق در سال 1403 گفت: به تبع آن یکی از مولفه های اصلی کنترل رشد ترازنامه، مقابله با زیاده خواهی بانک ها به ویژه معوقات است. بانک ها. که باعث رشد نقدینگی می شوند و کیفیت نقدینگی نامطلوبی دارند. از سال گذشته بسته به شرایط بانک ها حد رشد ترازنامه و به طور کلی هر بانکی که ترازنامه کمتری داشته باشد و مشکلات بیشتری در ترازنامه داشته باشد، از جمله کیفیت سرمایه یا انطباق، به آنها گفته می شود. ممکن است از مقررات و بخشنامه های بانک مرکزی رشد کند و موجودی کمتر شود.

وی افزود: بانک مرکزی به صورت ماهانه عملکرد و وضعیت بانک ها را رصد می کند و در صورت تخلف بانک ها، سریعا به آنها اطلاع داده می شود، نسبت سپرده قانونی بانک متخلف افزایش می یابد و در موارد خاص، هیات مدیره درخواستی از بانک ها تقدیم شورای انتظامی بانک مرکزی شد.

تامین مالی غیر تورمی بخش تولیدی با روش های تامین مالی زنجیره ای

مدیرکل اقتصاد درباره تسهیلات و تامین مالی اقتصاد و سیاست بانک مرکزی در این زمینه گفت: بانک مرکزی از روش تامین مالی پیروی می کند که در شبکه بانکی زیر خط ترازنامه بانک ها طبقه بندی می شود و پلکانی است. پاداش ها یکی از این روش ها هستند. از سال 1401 شاهد روند رو به رشد تامین مالی از این طریق هستیم و بانک مرکزی و شبکه بانکی تامین مالی 350 همتی برای سال آینده در قالب تامین مالی زنجیره ای در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی افزود: در سال 1402 برخی ابزارهای تامین مالی مانند اسناد اعتباری ریالی عملکرد رشد بالایی داشتند. بر اساس ارقام محاسبه شده تا بهمن ماه، حدود 885 فقره اقدام تامین مالی در قالب اعتبارات اسنادی ریالی انجام شده است که نسبت به عملکرد سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشته است. در واقع بانک مرکزی به موضوع تامین مالی به گونه ای توجه کرده است که اهداف رشد نقدینگی خدشه دار نشود و تامین مالی در چارچوب اهداف تولیدی و رسیدن به هدف و به شیوه زنجیره تامین انجام شود.

وی گفت: تا سال 1403 کل زنجیره در قالب زنجیره تامین، صورتحساب الکترونیکی، کارت مددکاری اجتماعی متصل به گام در نظر گرفته شده است که شکل جدیدی از تامین مالی است، 350 همت که با توجه به شرایط قابل افزایش است. .

مدیرکل اقتصاد با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، اقدامات و برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی را اینگونه برشمرد: برای امسال بانک مرکزی از همکاری نزدیک با واحدهای تولیدی مانند جهاد کشاورزی و صمت و بسته های تامین مالی بانک مرکزی که در حوزه زنجیره تامین با همکاری سازمان بورس و سایر نهادها برای حمایت از بخش تولیدی طراحی شده است.

مهدی زاده در خصوص سیاست های تامین مالی بانک مرکزی اظهار داشت: در سال های گذشته رویکرد تامین مالی تحت عنوان صنایع پیشران با همکاری وزارت حراست و وزارت اقتصاد شامل صنایعی می شد که ارتباط قبلی بیشتری با سایر اقتصادها داشتند. فعالیت یا مشارکت بیشتری داشت، ارزش افزوده داشت، عملیاتی بود. این سیاست در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37224

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.