• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و افزایش تولید

  • کد خبر : 35000
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و افزایش تولید

اکوایران: بانک مرکزی گزارش داد که با اعمال سیاست های پولی، کنترل ترازنامه و تثبیت نرخ ارز، رشد نقدینگی در 12 ماهه از 42.8 درصد در مهر ماه 1400 به 25 درصد رسید و رشد 12 ماهه پایه پولی نیز کاهش یافت. از 45 درصد در آوریل 1402 به 33.5 درصد در دسامبر.

اخبار اقتصادی : در سال 1402 در راستای تحقق بخشی از رهبر معظم انقلاب در ابلاغ شعار سال توقف تورم; رشد تولید، تیم اقتصادی دولت با همکاری بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مجموعه اقداماتی مشتمل بر 19 بند و با عنوان «برنامه مهار تورم و رشد تولید در سال 1402» را تدوین کردند. در 19 اردیبهشت 1402 به تصویب شورای اقتصاد رسید. این مصوبه حاوی وظایفی برای دستگاه های اجرایی است که برای تحقق شعار سال کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال جاری تدوین شده است.

در این راستا و بر اساس وظایف محوله، بانک مرکزی مجموعه اقداماتی را در رابطه با بسته کنترل تورم و رونق تولید انجام داده است که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می کنیم.

اصلاح ساختار بانکی

در بند شماره (7) اطلاعیه شورای اقتصاد، بانک مرکزی ضمن شناسایی و قرار دادن بانک های ورشکسته و تجدیدناپذیر و موسسات اعتباری غیربانکی در فرآیند حل و فصل، تکلیف بانک های ورشکسته و غیرقابل تجدید و موسسات اعتباری غیر بانکی

بانک مرکزی برای ارتقای نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها و افزایش آن به استاندارد هشت درصد (بند ۸ ابلاغیه)، اقداماتی از جمله شناسایی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی با نسبت کفایت سرمایه کمتر انجام داده است. هشت درصد با ارائه طرح افزایش سرمایه توسط بانک های شناسایی شده، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داد و پیشرفت نسبتا خوبی در این زمینه حاصل شده است.

یکی از بندهای مهم ابلاغی شورای اقتصاد بند شماره (10) مربوط به کنترل ترازنامه بانک ها است. از این حیث، بانک مرکزی ضمن ادامه برنامه کنترل ترازنامه بانکی و اعمال حدود مجاز رشد ترازنامه بانکی مطابق با امتیازات محاسبه شده بر اساس شاخص های سلامت بانکی، اقداماتی از جمله اعمال استاندارد بر روی سامانه متمرکز اعطای تسهیلات و تعهدات (سمات)، سقف تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌هایی را که از سقف کنترل موجودی ماهانه فراتر می‌روند، اصلاح می‌کند، همچنین سقف تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط را برای بانک‌هایی که بیش از سقف ماهانه هستند، اصلاح می‌کند. کنترل تعادل

همچنین اعمال سپرده قانونی تا سقف 15 درصد برای بانک‌های متخلف از ضوابط کنترل ترازنامه از دیگر اقداماتی است که بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار برای این بانک‌ها اعمال کرده است. با اجرای سیاست های بانک مرکزی (شامل سیاست های پولی، سیاست کنترل ترازنامه و تثبیت)، نرخ رشد نقدینگی 12 ماهه از 42.8 درصد در مهر ماه 1400 طی یک روند نزولی کاهش یافت و در هفته منتهی به 31 دی به 25.9 درصد کاهش یافت. . ، 1402 است. علاوه بر این، رشد پایه پولی دوازده ماهه با ادامه روند نزولی خود از اوایل سال 1402، از 45 درصد در فروردین ماه به 5/33 درصد در آذر کاهش یافت.

صدور گواهی سپرده مدت دار

اقدام دیگری که بانک مرکزی در چارچوب بند (14) مصوبات شورای اقتصاد انجام داده است، عملیاتی شدن شرایط صدور گواهی سپرده ویژه مدت دار است. به بانک ها اطلاع داده شد.

تسهیل دسترسی عموم مردم به تسهیلات بانکی

تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات بانکی از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که توسط بانک مرکزی در چارچوب برنامه مهار تورم و رشد تولید و بر اساس بند (15) قانون اساسی اجرا شده است. اطلاعیه شورای اقتصاد

به این معنا بخشنامه اعطای تسهیلات خرد توسط بانک مرکزی تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شده است. بر این اساس سقف فردی خطوط اعتباری بانک های قرض الحسنه از 200 میلیون تومان به 300 میلیون تومان، سقف خطوط اعتباری کارت اعتباری از 200 میلیون به 300 میلیون تومان و میزان اعتبارات افزایش یافته است. برای شرکت های حقوقی (کسب و کارهای کوچک دانش بنیان) از 500 میلیون تومان به 750 میلیون تومان افزایش یافته است.

بررسی تسهیلات پرداخت خرد نشان می دهد که از کل تسهیلات پرداختی طی 9 ماهه امسال، مبلغ 9559.4 میلیارد ریال (معادل 24.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی) در قالب تسهیلات خرد اعطا شده است. (کمتر از 3 میلیارد ریال).

تعیین نرخ رشد نقدینگی هدف در محدوده 25 درصد

بر اساس بند (19) ابلاغیه شورای اقتصاد، بانک مرکزی برنامه پولی خود را با هدف افزایش 25 درصدی نقدینگی اجرا کرد. در این راستا، برنامه پولی با هدف کنترل رشد خلق پول توسط بانک ها از طریق اعمال سقف بر رشد ترازنامه (دارایی ها و بدهی ها) و کاهش رشد سالانه نقدینگی کشور به زیر 25 درصد تدوین شد. . تا پایان سال 1402. سیاست و نظارت بانک مرکزی شامل عملیات بازار آزاد، کنترل اضافه برداشت، تنظیم روابط مالی بین بخش دولتی و بانک مرکزی و عملیات ارزی (خرید و فروش ارز) با همکاری مسئولین مربوطه دستگاه ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اقتصاد و دارایی.

دستاورد بسته ضد تورمی بانک مرکزی

در مجموع، نتیجه اقدامات و نظارت های انجام شده توسط بانک مرکزی در اجرای بسته کنترل تورم و رونق تولید حاکی از آن است که رشد نقدینگی در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 25.2 بوده است. ٪، نشان دهنده دستاوردهای مختلف است.

اولاً برای اولین بار پس از 55 ماه، نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد رسید. این بدان معناست که آخرین باری که نرخ رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد بوده، در خرداد 1397 بوده است. ابتدای امسال

آمارها نشان می دهد در ابتدای دولت سیزدهم رشد نقدینگی 42.8 درصد بوده و اکنون این رقم با کاهش 17.6 واحد درصدی به 25.2 درصد رسیده است. این نرخ در ابتدای سال جاری 33.1 درصد بوده که 7.9 واحد درصد کاهش داشته و این نرخ نیز نسبت به ماه قبل یعنی آذرماه 1.8 واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر در این مدت شاهد کاهش رشد پایه پولی همگام با کاهش رشد نقدینگی هستیم. با این اوصاف رشد پایه پولی در آذرماه معادل 31.7 درصد، 13.3 واحد درصد کمتر از ابتدای سال بود که 45 درصد بود که نشان از بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و کل پولی دارد.

همچنین در مدت مذکور نرخ کاهش نرخ تورم مصرف کننده نیز 17 واحد درصد و نرخ تورم تولیدکننده نیز 9.5 درصد کاهش داشته است. البته در این بین ضریب رشد نیز نسبت به ابتدای سال 0.8 درصد کاهش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35000

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.