• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

ثبت معاملات نامشروع طرح نهضت ملی مسکن در برخی دفاتر اسناد رسمی

  • کد خبر : 37999
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
ثبت معاملات نامشروع طرح نهضت ملی مسکن در برخی دفاتر اسناد رسمی

به گزارش اخبار اقتصادی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید ایران در خصوص ثبت معاملات غیرقانونی واحدها به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نامه ای ارسال کرد. طرح ملی نهضت مسکن این در برخی از دفاتر اسناد رسمی اعلام شد.

متن نامه سعید غفوری به شرح زیر است؛

… اجرای نهضت ملی مسکن و ثبت نام از متقاضیان مشمول آن از سال ۱۳۹۷ (برنامه اقدام ملی مسکن) آغاز شد و اکثریت متقاضیان این طرح با پرداخت مراحل اولیه به پروژه های طرح مذکور کمک کردند. که پیشرفت های فیزیکی متفاوتی از 5 تا 90 دارند. درصدی است، قرار داده شده اند.

اما از آنجایی که طبق دستورالعمل اجرایی این طرح، واگذاری واحدها به متقاضیان در مراحل پایانی اجرای پروژه انجام می شود، در اکثر پروژه ها، فرآیند انتخاب واحدها متقاضی و در نتیجه انعقاد تاریخ، قرارداد واگذاری واحدها امضا نشده است.

بر این اساس و با توجه به عدم امضای قرارداد، بدیهی است خرید و فروش و انجام معاملات ثانویه این واحدها غیرقانونی بوده و به رسمیت شناخته نخواهد شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های دریافتی، امتیازات طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرهای جدید مورد مذاکره قرار گرفته و دفاتر اسناد رسمی این معاملات را ثبت کرده اند.

این امر به دلیل عدم آگاهی برخی از خریداران امتیاز بوده و در نهایت تضاد پروژه ها با پرونده های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرایم موجب ناراحتی آنان و تشکیل پرونده های حقوقی خواهد شد.

بر اساس ماده 23 قانون پیش فروش املاک و مستغلات، هرکس بدون تنظیم سند رسمی یا بدون کسب مجوز برای درج یا انتشار آگهی اقدام به پیش فروش کند به حبس از 45 روز تا 6 ماه و جزای نقدی از دو ماه محکوم خواهد شد. تا 4 برابر وجوه و دارایی های دریافتی مصادره می شود.

بر اساس ماده 3 آیین نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، کلیه امور مربوط به این طرح باید بر اساس دستورالعمل ها و مدل های قراردادی ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

خواهشمند است دستور ممنوعیت هرگونه خرید و فروش امتیاز پروژه های نهضت ملی مسکن در زمان حال و جلوگیری از عواقب آتی و طرح دعاوی متعدد در این بند در خصوص ابلاغ ممنوعیت ثبت نقل و انتقالات و ممنوعیت واگذاری را صادر فرمایید. . برای انجام هرگونه معاملات مربوط به واحدهای طرح مذکور و ثبت رسمی آنها در دفاتر اسناد رسمی و املاک باید اقدامات لازم انجام شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37999

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.