• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

توطئه خودروسازان برای افزایش قیمت/ آیا مردم باید اسراف خودروسازان را بخورند؟

  • کد خبر : 33783
  • ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
توطئه خودروسازان برای افزایش قیمت/ آیا مردم باید اسراف خودروسازان را بخورند؟

اطلاعات نوشت: حدود 10 روز پیش عکسهای صورتجلسه امضا شد. خودروسازان و وزارت صنعت در رسانه ها اعلام کرد که طرفین توافق کرده اند مازاد تولید خودروسازان معادل 120 هزار دستگاه خودرو را پنج درصد زیر قیمت بازار بفروشند.

همچنین در بخشی دیگر از صورتجلسه این جلسه، وزارت صنعت برای مهار زیان دو شرکت سایپا و ایران خودرو تصمیم گرفته است اقدامات قانونی لازم را برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو شرکت انجام دهد. شرکت های خودروسازی تولید کنندگان و ترجیحاً در کمترین زمان ممکن سودی در حدود 2.5 درصد برای این محصولات اعمال کنند.

آنها هم توافق کردند که این موضوع به سرعت اجرایی شود و عنوان شد معاون اول رئیس جمهور نیز با این موضوع موافقت کرده است.

ظاهرا یکی از مسئولان انجمن قطعه سازان خودرو، صورتجلسه این جلسه را در اختیار رسانه ها قرار داده است؛ با هدف مطالبه اجرای آن از وزارت صنعت و دولت و شکایت از عدم اجرای آن در موعد مقرر.

به گفته انجمن قطعه سازان خودرو، هدف این انجمن حمایت از اقدامات فوق الذکر و در نتیجه افزایش قیمت خودرو، دریافت مطالبات خودروسازان بوده است.

طبق آمار انجمن، خودروسازان در حال حاضر بیش از 50 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و از این مبلغ، نزدیک به 13 میلیارد تومان بیش از 120 روز معوق است.

حدود 20 میلیارد تومان نیز مربوط به خرید اوراق قرضه و گمرک (گواهی اعتبار کالا؛ ابزاری برای رفع چالش کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش) است که قطعه سازان موفق به دریافت و ماندگاری آن نشدند. تصمیم نگرفتم.

انجمن قطعه سازان خودرو به این نتیجه رسیده است که حجم مشکلات مالی خودروسازان به حدی است که نمی توان آن را فوری حل کرد و بانک ها حاضر به پرداخت وام جدید به خودروسازان نیستند. بنابراین تنها صدور مجوز از سوی نهادهای بالادستی برای فروش 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار از محل افزایش عرضه خودروسازان بود تا وجه آن قابل برگشت باشد. به زنجیره تامین (تولید کنندگان قطعات).

علاوه بر این موضوع، منوچهر لگیگی، معاون وزیر صنعت بارها از لغو قیمت های دستوری و انتشار قیمت خودروهای تاپایان در سال جاری خبر داده است. موضوعی که ظاهرا با وجود مخالفت شورای رقابت همچنان ادامه دارد و صورتجلسه اخیر خودرویی وزارت صنعت را می توان در راستای تحقق این هدف تفسیر کرد.

در قسمت سوم ماجرا، شورای رقابت با تناقضات و سردرگمی های همیشگی خود وارد صحنه شد و از واگذاری مسئولیت قیمت خودرو به وزارت صنعت خبر داد. موضوعی که شاید در صورتجلسه جلسه وزارت صنعت با خودروسازان منعکس شود.

در نتیجه شورای رقابت دستورالعمل اصلاح شده تنظیم بازار خودروهای سواری را به وزارت صنعت ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس این اصلاحیه مبنای تعیین قیمت خودرو ضوابط مصوب قیمت گذاری، تابلوی تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده محاسبه و به وزارت صنعت گزارش می شود.

در واقع شورای رقابت وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان سیاستگذار و تنظیم کننده فنی صنعت و بازار خودرو معرفی کرد و گزینه های لازم را در این زمینه به ویژه قیمت ها به این وزارتخانه واگذار کرد.

البته شورای رقابت اعلام کرده است که به طور کامل از قیمت گذاری خودرو انصراف نداده و از این پس نظارت شورا بر محاسبه و ابلاغ محاسبه به صورت ماسبق خواهد بود و در صورت بروز مشکل در اجرا، وارد عمل می شود. همه این اتفاقات اما حساسیت افکار عمومی را برانگیخت و سوالاتی را در ذهن مردم و کارشناسان ایجاد کرد.

هسته اصلی این پرسش ها و سردرگمی ها این است که خودروسازانی که به دلیل ثبت نام در سامانه جامع خودرو تعهداتی دارند که حداقل تا زمستان سال آینده به آنها عمل نشده است، چگونه می توانند 120 هزار خودروی مازاد تولید کنند؟

شبهه افکار عمومی این بود که خودروسازان همچنان می خواهند خسارات انباشته شده از سوء مدیریت را با نوعی توطئه از جیب مردم جبران کنند. بنابراین به دلایل مختلف در قالب سامانه جامع خودرویی انجام تعهدات خود را به تعویق می اندازند و خودروهای تولیدی را پنج درصد زیر قیمت بازار می فروشند.

در ادامه کارشناسان بازار خودرو معتقدند این موضوع ترفندی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است زیرا مبنای محاسبه قیمت ها را افزایش می دهد و زمینه را برای افزایش های مکرر ایجاد می کند.

توطئه برای دور زدن قانون و افزایش قیمت خودرو.

علی خسروانی کارشناس بازار خودرو در این باره به خبرنگار گفت: صورتجلسه جلسه اخیر توطئه ای برای دور زدن قانون و افزایش شدید قیمت خودرو به نفع خودروسازان است و موارد گمراه کننده ای را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: اولین نکته گمراه کننده در صورتجلسه بحث «قیمت بازار» است. سوال این است که در شرایط انحصاری فعلی که قیمت های واقعی بر اساس عرضه و تقاضا وجود ندارد، قیمت بازار چگونه تعیین می شود؟ آیا صرفاً خودروسازان با ترفندهای قیمت گذاری قیمت بازار را به گونه ای تعیین می کنند که قیمت فروش آنها افزایش یابد؟

خسروانی تصریح کرد: نکته بعدی این است که هزینه های فروش خودرو به گونه ای است که همان پنج درصد زیر قیمت بازار مصرف می کند و در واقع خودروساز محصولات خود را به هر قیمتی که بخواهد و در واقع قیمت می فروشد. آزادسازی با شرایط انحصاری انجام می شود و جیب مردم غارت می شود. وی گفت: همچنین تجربه نشان داده است که برخلاف ادعای خودروسازان، در بازار انحصاری ایران، افزایش عرضه لزوما به کاهش قیمت منجر نمی شود. و تنها منجر به رسمی شدن قیمت های هر چه بیشتر خواهد شد.

تصور کنیم وقتی یک خودروساز قیمت خودرو را 100 میلیون تومان تعیین می کند، چون بازار انحصاری است و عرضه کم است، بازار بلافاصله 20 یا 30 میلیون تومان بیشتر از آن شود و این دور باطل ادامه پیدا کند. و قیمت ها به طور مداوم افزایش می یابد.

این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: شاید برای شما این سوال پیش بیاید که با توجه به ثابت بودن قیمت دلار، چرا اخیرا قیمت خودرو افزایش یافته است؟ دلیل آن هم قصد خودروسازان برای اجرای این اقدامات بود. عرضه خودرو به بازار را قطره قطره کردند تا قیمت بازار را افزایش دهند و محصولات خود را تا حد امکان گران بفروشند.

خسروانی افزود: جای سوال است که آیا دولت تجربه فروش خودروهای پنج درصد زیر قیمت بازار در سال 1396 را در زمان وزارت رضا رحمانی وزیر صنعت داشته است و با دیدن اینکه اجرای آن طرح چقدر قیمت خودرو را افزایش می دهد، چرا؟ ? آیا می خواهید دوباره آن را احیا کنید؟ به نظر می رسد وزیر صنعت باید در تیم مدیریتی حوزه خودروسازی خود تجدید نظر کند و به سراغ افرادی برود که ایده های جدیدی دارند و از خانواده خودروسازان نیستند.

وی ادامه داد: در نهایت نظر کارشناس این است که تا زمانی که بازار خودرو از انحصار خارج نشود و آیین نامه واردات خودروهای فرسوده عملاً اجرا نشود، نمی توان به دو خودروساز اجازه فروش محدود محصولات خود را داد. . به قیمت بازاری که خودشان می سازند، می فروشند و به مردم ظلم می کنند.

خسروانی گفت: خودروسازان پاسخ دهند این مازاد تولید کجاست؟ اگر واقعاً تولید مازاد دارند، چرا به مردم ماشین زاپاس می دهند و مدام بد می گویند؟ واقعیت این است که هدف نهایی صورتجلسه این جلسه و اقدامات مشابهی که در آینده در این راستا امکان پذیر است، فروش محصولات خودروسازان به قیمت آزاد و ایجاد پایه قیمتی جدید و بزرگتر برای این محصولات است. به گونه ای که در آینده امکان کاهش آن وجود نداشته باشد اما مسیر افزایش آن همیشه آماده است.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد ترفندهای مشابه برای دور زدن قانون و افزایش قیمت خودروها خواهیم بود، بنابراین باید هوشیار باشیم، مشکلات را توضیح داده و جلوی آنها را بگیریم و پس از آن دیگر نیازی به خودروساز نباشد. خودروها محصول خود را پنج درصد زیر قیمت می فروشند. بلکه می توانید آن را با 100 درصد قیمت بازار یا با قیمت منصفانه و رقابتی عرضه کنید.

اخبار اقتصادی، شایان ذکر است روز چهارشنبه 29 دی ماه، وزیر صلح عبدالله توکلی لاهیجانی را از سمت ریاست دفتر صنعت خودروی وزارت صنعت برکنار کرد. در این حکم مهرداد خسروی به جای توکلی لاهیجانی به عنوان سرپرست دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت منصوب شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33783

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.