• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
10

شورای رقابت به خودروسازان: منتظر مجوز افزایش قیمت نباشید

  • کد خبر : 27151
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
شورای رقابت به خودروسازان: منتظر مجوز افزایش قیمت نباشید

آلبرت بغزیان، دبیر هیات استیناف شورای رقابت طی مصاحبه ای در مورد مالکیت خودرو توسط خودروسازان و درخواست آنها برای افزایش قیمت پرداخت کرده است

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروسازی در حال احتکار خودرو هستند و می‌خواهند پس از افزایش مجدد مجوز آن را بفروشند. قیمت خودرو در سال جاری عرضه خودرو را آغاز کنید. چه فکری در این باره دارید؟ آیا خودروسازان می توانند چنین چیزی را تصور کنند؟

احتکار خودرو توسط شرکت های خودروسازی به بهانه افزایش قیمت به هیچ عنوان قابل قبول نیست. شورای رقابت کمتر از سه ماه پیش قیمت های جدید خودروهای داخلی و مونتاژی را اعلام کرد و تولیدکنندگان موظف به رعایت قیمت های اعلامی هستند، بنابراین عدم عرضه خودرو با هدف اصلاح قیمت ها تحت هیچ مفهومی قابل قبول نیست. شرایط و تخلف قطعی محسوب می شود.

بر این اساس از خودروسازان می خواهیم مانند هفته های اخیر به عرضه خودرو ادامه دهند تا بازار خودرو نامتعادل نشود. در حال حاضر وضعیت بازار خودرو به گونه ای نیست که خارج از سیستم یکپارچه خودروها بتوانند به مردم عرضه شوند، بنابراین عرضه خودرو به متقاضیان باید در چارچوب سامانه مذکور انجام شود. شرکت خودروسازی الزامی است

با توجه به تاریخ درج شده در سامانه یکپارچه، عرضه خودرو به مردم را ادامه و عملیاتی کنید و انتظار تغییرات قیمتی نداشته باشید. بر اساس شواهد موجود و وضعیت عرضه خودرو، خودروسازان نمی توانند خارج از سیستم یکپارچه خودرو را به بازار عرضه کنند. در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی مبنی بر عدم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه منتشر شده است، اما تا آرام شدن کامل بازار خودرو این وضعیت ادامه خواهد داشت. هدف اصلی از ایجاد سامانه فوق توزیع عادلانه خودروها در بین مردم است، بنابراین دلیلی برای حذف سیستم یکپارچه و فروش مستقل خودرو توسط خودروسازان وجود ندارد، حتی زمانی که خودروسازان موضوع احتکار خودرو را می‌شنوند.

خودروسازان تاکید دارند که تولید خودرو نسبت به گذشته افزایش یافته است، بنابراین خودروها را بدون تاخیر (به موقع) به متقاضیان تحویل دهند و اگر مشکلی در این بخش وجود دارد یا تولید کافی نیست و یا موضوع احتکار خودرو وجود دارد. مورد بحث قرار گرفت. به همین دلیل از خودروسازان می خواهیم به وعده های خود عمل کرده و خودروهای ثبت نامی را به مردم تحویل دهند. تاکید می کنم اخیرا خودروسازان هیچ مجوزی از شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات خود دریافت نکرده اند و خبر افزایش قیمت در هفته های آینده کذب است.

پارکینگ های خودروسازان نشان می دهد که خودرو دارند اما نمی خواهند آن را عرضه کنند. این احتکار چگونه ادامه خواهد داشت؟ آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت می تواند در این موضوع دخالت کند و اجازه ندهد حقوق مردم تضییع شود؟

قطعاً هم شورای رقابت و هم سازمان پشتیبان می توانند در این موضوع دخالت کنند و مانع از تحقق خواسته شرکت های خودروسازی برای فروش خودروهای آماده در پارکینگ ها با قیمت بالاتر شوند. اگر خودروسازان نسبت به عرضه محصولات خود به مردم اقدامی نکنند، چند روز می توانند خودرو را احتکار کنند یا تا چه مدت می توانند از قانون سرپیچی کنند تا خودروسازان مجبور شوند خودروها را به پارکینگ تحویل دهند و از احتکار خودداری کنند. آنها فضای ایجاد شده توسط خودروسازان در واقع به معنای سرپیچی از قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت و فشار بر شورای رقابت برای بازنگری در آن است.

آیا احتکار خودرو توسط سازندگان می تواند به شورای رقابت فشار بیاورد تا برای بار دوم برای ایران خودرو و سایپا و برای سومین بار برای مونتاژکنندگان افزایش قیمت داشته باشد؟

نه، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. شورای رقابت قیمت ها را در بازه های زمانی مشخص بر اساس اسناد ارائه شده توسط خودروسازان بررسی می کند. قیمت نهایی خودروها زمانی که سازندگان بخواهند و بخواهند بازنگری نمی شود، بنابراین تصور می کنم اگر قرار است بازنگری قیمت اتفاق بیفتد در آبان یا بعد از آن باشد. سوال ما از خودروسازان این است؛ بعد از اصلاح قیمت خودرو در سال جاری چه اتفاقی افتاد؟ آیا قیمت ارز افزایش یافته است؟ آیا محصولات پلیمری و پتروشیمی گران شده است؟ آیا حقوق کارگران افزایش یافته است؟ هیچ یک از مشکلات ذکر شده رخ نداده است، پس چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؟

وقتی در تولید و مواد اولیه تغییری ایجاد نمی شود، خودروسازان نباید انتظار افزایش قیمت داشته باشند یا با عرضه نکردن خودرو، بازار را بر هم بزنند. از آنجایی که در روند کلی اقتصاد به ویژه نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد تغییری نداشته و قیمت مواد اولیه تغییر نکرده است، شورای رقابت افزایش قیمت را نخواهد پذیرفت. مگر اینکه خودروسازان مدرکی مبنی بر موافقت شورای رقابت با تغییر قیمت ها داشته باشند، اما در شرایط فعلی باز هم قیمت خودرو تا رسیدن به آن فاصله دارد. خودروسازان تحت هیچ شرایطی نمی توانند قیمت خودروهای قبلی را تغییر دهند و باید بر اساس فرمول شورای رقابت قیمت گذاری و محصولات را به متقاضیان عرضه کنند.

به نظر می رسد خودروسازان به وزارت امنیت و حتی شورای رقابت فشار بیاورند تا فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو صورت نگیرد و خودشان مستقیماً در زمینه عرضه خودرو اقدام کنند. آیا این قابل قبول است؟

تا زمان آرامش کامل بازار خودرو، فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه خودرو انجام می شود و سایت خودروساز تحت هیچ شرایطی با فروش خودرو موافقت نخواهد کرد. هدف از ایجاد یک سیستم یکپارچه برای خودرو حذف نمایندگی ها و بازگرداندن آرامش به بازار خودرو بوده است، بنابراین دلیلی برای بستن سیستم در مرحله فعلی و مراجعه مردم به سایت های فروش خودرو وجود ندارد. ماشین بخر . این ممکن است باعث شود تا دلالان به بازار خودرو بازگردند. سیستم یکپارچه خودرو باعث نزدیک شدن قیمت خودرو در کارخانه و بازار شد و دیگر دلالان این بازار تعیین کننده قیمت ها نیستند. با توجه به اینکه آرامش به بازار خودرو بازگشته است، چرا خودروسازان ترجیح می دهند خودروهای خود را در سایت های خود بفروشند؟ وزارت حریم خصوصی به وضوح با چنین رویه ای مخالف است و ترجیح می دهد خودروها را از طریق یک سیستم یکپارچه بفروشد تا بازار کاملا آرام شود.

به نظر شما آیا سیستم یکپارچه خودرو باعث شده قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود؟

قطعا این اتفاق افتاده است. اگر خودرو از طریق شرکت‌های خودروسازی و سایت‌های فروش این مجموعه‌ها عرضه می‌شد، باز هم شاهد فساد، تخلف و اجاره‌ای بودیم و باز هم تفاوت قیمت قابل توجهی بین خودروهای کارخانه‌ای و بازار وجود داشت و بسیاری از مردم خودرو نمی‌خریدند. . عرضه خودرو از طریق بورس کالا نیز چالش های خود را داشت و می توان پیش بینی کرد که این روش منجر به کاهش قیمت نشد، بنابراین بهترین راه برای کاهش قیمت، سیستم یکپارچه خودرو بود. در این سامانه، عرضه خودرو شفاف است و امکان کسب سود وجود ندارد.

آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت از احتکار خودروسازان جلوگیری می کند؟

احتکار خودرو توسط شرکت های خودروسازی تخلف آشکار است بنابراین هرگونه امتناع از فروش آنها باید مجازات شود. این وظیفه شورای رقابت است که به سرعت وارد این حوزه شود و اجازه ادامه احتکار خودرو را ندهد. زمانی که واردات خودرو به طور کامل آزاد نشد و حمایت از صنعت خودرو افزایش یافت، هدف این بود که تولید خودرو و بازار خودرو افزایش یابد تا التهاب و تلاطم نشود، پس در مورد احتکار چرا باید حمایت ها را ادامه داد؟ لذا از خودروسازان می خواهیم به تعهدات خود عمل کرده و خودروها را به متقاضیان تحویل دهند.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27151

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.