• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

تهاجم واسطه ها به مناطق آزاد در تجارت واردات خودرو

  • کد خبر : 35412
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
تهاجم واسطه ها به مناطق آزاد در تجارت واردات خودرو

اخبار اقتصادی به نقل از اسب بخار، موضوع خودرو مطرح است منطقه ازاد تجاری به دو بخش واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی و واردات خودروهای نو به مناطق آزاد تقسیم می شود. هیات وزیران مصوبه مربوط به هر دو بخش را تصویب و ابلاغ کرد و اکنون امکان واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به قاره با پرداخت هزینه های قانونی و تبدیل آنها به پلاک ملی وجود دارد.

بحث دوم مربوط به واردات خودروهای جدید به مناطق آزاد است که از سوی هیئت وزیران ابلاغ شده است. بر این اساس خودروهای برقی و هیبریدی تا سقف 40 هزار دلار به مناطق آزاد و خودروهای احتراقی می توانند برای هر خودروی وارداتی از منطقه آزاد به سرزمین اصلی با سقف 20 هزار دلار خودرو وارد منطقه آزاد کنند. دلار بر اساس مصوبه هیات وزیران داده می شود.

البته هنوز خبری از اجرایی شدن این تحولات نیست و گفته می شود به زودی فرآیند واردات آغاز می شود. با این حال، شایعات حاکی از آن است که معامله گران بازارهای مناطق آزاد را هدف قرار داده اند. این هجوم دلال ها ممکن است در راستای ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی یا واردات خودرو به مناطق آزاد باشد. البته شکی نیست که واردات خودرو به مناطق آزاد جذابیت چندانی برای تجار ندارد، اما اینکه تغییر ثبت خودرو در منطقه آزاد به پلاک ملی اجازه واردات خودروی جدید را می دهد، باعث ایجاد دولبه می شود. بازی برای دلالان به عبارت ساده تر، شخصی که خودروی منطقه آزاد را خریداری کرده و به سرزمین اصلی وارد می کند، می تواند آن را با سود قابل توجهی بفروشد. علاوه بر آن، از مزایای دیگری نیز برخوردار خواهید شد که واردات خودروی نو به منطقه آزاد و فروش آن است.

این امر باعث شده تا دلالان در مناطق آزاد به دنبال خودروهایی باشند تا از این آب تیره بهره ببرند و بتوانند از این بازار خودرو سود ببرند، اما همه این مشکلات و حتی حرکت سریع دلالان از منطقه ای به منطقه دیگر بخش دیگری از بازار خودرو نشان می دهد که بازار به شدت خواهان خودروهای وارداتی است و با وجود این، دولت هنوز نتوانسته به میزان لازم واردات برسد. در این میان می توان گفت که اگر واردات به درستی انجام می شد و خودروهای فرسوده وارداتی در بازار کشور به وفور یافت می شد، حاشیه سود خودروهای فرسوده در مناطق آزاد برای دندان تیز کردن دلالان کافی نبود. زیرا، اما اکنون که واردات به شدت محدود شده است، هر خودروی خارجی را می توان به راحتی در بازار کشورمان به فروش رساند و بازار اهمیتی نمی دهد که خودرویی چند صد هزار کیلومتر کار کرده باشد و در سلامت کامل باشد یا خیر.

بر این اساس مشاهده می شود که تجار با هدف مشخص به سمت خرید خودرو در مناطق آزاد رفته اند و خواهان واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی و بهره مندی از واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستند. کاری که اگر مدیریت منطقی در رأس بازار خودرو وجود داشت و نیازی نبود مردم برای هر خرید و فروش در حوزه خودروهای وارداتی به سراغ توزیع کنندگان و فروشندگان بروند تا جیب خود را ببندند، انجام نمی شد. عده ای خاص به جای دریافت خدمات هزینه می پردازند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35412

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.