• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

بهمن موتور خودروی اقتصادی 3.5 میلیارد تومانی معرفی کرد!

  • کد خبر : 29191
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
بهمن موتور خودروی اقتصادی 3.5 میلیارد تومانی معرفی کرد!

به گزارش اخبار اقتصادی، مهرماه سال گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آیین نامه ای را ابلاغ کرد واردات خودرو وی مصوبه هیات وزیران را اعلام کرد. بند اول این آیین نامه مقرر می دارد: واردات خودرو با قیمت کمتر از بیست هزار (20000) یورو (FOB) مجاز است.

همچنین در این بند تاکید شده است که اولویت واردات با خودروهای کمتر از ده هزار (10000) یورو (FOB) است.

این در حالی است که قیمت علی الحساب و پایه خودروی وارداتی گروه بهمن محصول برند هونگچی با نام H5 معروف به رولزرویس چینی در سامانه یکپارچه یک میلیارد و 950 میلیون تومان با قیمتی بیش از 20 هزار دلار و حدود 40 هزار دلار (رایگان) معرفی شده است و برخلاف آئین نامه. تایید شده برای واردات خودرو.

Hongchi H5 یک خودروی لوکس است که توسط سازنده چینی FAW با برند پیشرفته Hongchi از سال 2017 تولید می شود. این خودرو یکی از گران ترین برندهای FAW است و برای مشتریان طبقه متوسط ​​به بالا مناسب است.

از آنجایی که قیمت درج شده اولیه است، هزینه های دیگری مانند تعرفه 95 درصدی (برای این خودرو با موتور 1500 تا 1800 سی سی)، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، سود واردکننده، اسقاط را در نظر گرفته و شامل آن نمی شود. ماشین کارکرده، حمل و نقل است. تعرفه و … در خوشبینانه ترین حالت قیمت نهایی آن کمتر از 3.5 میلیارد تومان نخواهد بود.

پس از چندین سال توقف واردات خودرو به کشور، سرانجام در شهریور 1401، دولت مقرراتی را برای خودرو تصویب کرد، اما تاکنون نه خودروی ارزان قیمتی وارد کشور شده است و نه دولت حتی اقدامی برای شکستن انحصار خودرو در بازار خودرو انجام داده است. از طریق اجرای طرح واردات خودرو. کاهش قیمت خودرو در حالی آرامش را به بازار بازگردانده است که این نوع واردات خودرو با قیمت های بالا درآمد ارزی دارد و برخلاف مقررات واردات است.

آیین نامه واردات خودرو که شهریور سال گذشته ابلاغ شد

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آیین نامه واردات خودرو مصوب 5 مرداد لغایت 12 شهریورماه در هیات وزیران را به شرح زیر ابلاغ کرد.

هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/5/1301 پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت را تصویب و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

1- واردات خودروهای با قیمت کمتر از بیست هزار (20000) یورو (FOB) مجاز است. اولویت واردات برای خودروهای کمتر از ده هزار (10000) یورو (FOB) است.

تبصره 1- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تعیین ارز ممنوع است.

تبصره 2- ارزش گمرکی بر اساس ماده (14) قانون امور گمرکی (SIF) محاسبه خواهد شد.

2- خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود. تشکیل کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور برای تضمین نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی از نظر ارزش (FOB) الزامی است. ). به گونه ای که مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی در مبادله محصول برابر با سود باشد. این کارگروه مجاز به تعیین علت سود بازرگانی در زمان ارسال و تعیین سود نهایی بازرگانی در زمان فروش می باشد.

3- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با توسعه تولید خودروهای اقتصادی (تا سقف ده هزار (10000) یورو) با ایجاد مشوق برای سرمایه گذاری و تولید، اقدامات لازم را برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید انجام دهد. و تولید داخلی را افزایش دهد. برنامه ملی ساخت واردکنندگان موضوع این بند باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

4- واردات خودروهای سواری به عنوان سرمایه گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است. دستورالعمل های این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می شود.

5- واردات خودرو جهت شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی منحصراً خودروهای دو چرخ (هیبریدی) یا تمام برقی می باشد. واردکنندگان مسئولیت سرمایه گذاری و راه اندازی ایستگاه های شارژ را بر عهده دارند.

6- سقف منابع ارزی لازم برای واردات خودروهای موضوع این مصوبه، بدون احتساب سرمایه گذاری خارجی، حداکثر یک میلیارد (1.000.000.000) یورو می باشد.

7- منابع ارزی مورد نیاز این تصویب نامه از محل ارز حاصل از صادرات، ارزهای رمزنگاری شده، سرمایه گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

8- وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص امور مربوط به آن بانک)، دستورالعمل اجرایی این مصوبه شامل نحوه تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی و خدمات پس از فروش. ، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت فنی و تدوین و ابلاغ به متخصص واردکنندگان.

9- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف سه ماه گزارش اجرای این مصوبه را به هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

مقررات واردات خودرو

مقررات واردات خودرو

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29191

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.