• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
7

برنامه های آتی برای تامین برق صنایع در تابستان

  • کد خبر : 40346
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
برنامه های آتی برای تامین برق صنایع در تابستان

به گزارش اخبار اقتصادی، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری امروز با محوریت برنامه ها. صنعت برق کشور. وی برای عبور موفق از پیک بار تابستانی سال 1403 به موافقت صندوق توسعه ملی با پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: رقمی در حدود 7.5 میلیارد دلار تسهیلات برای بخش نیروگاه حرارتی و 5 میلیارد هزار دلار تسهیلات به سرمایه گذاران اختصاص یافته است. برای توسعه نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در نظر گرفته شده است.

رجبی مشهدی بر دیگر مشوق های در نظر گرفته شده برای حوزه تجدیدپذیر تاکید کرد و افزود: پنل سبز یکی از مشوق هایی است که با استقبال خوبی مواجه شد و می تواند بازده سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران فعال در حوزه تجدیدپذیر فراهم کند.

مدیرعامل توانیر به راه اندازی تابلوی توزیع آزاد در دو روز گذشته اشاره کرد و افزود: در گام اول تامین برق توسط نیروگاه کوچک مقیاس انجام شد، برق تامین شده در این تابلو توزیع نامحدود است و این اقدام می تواند به جبران خسارت کمک کند. عدم تعادل

برنامه های آتی برای تامین برق صنایع در تابستان

وی به تامین برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: در این راستا صنایع به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول شامل کارگاه های صنعتی است که این گروه بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین محدودیت مصرف وجود دارد. برق این گروه و برق آن به طور کامل تامین می شود.

رجبی مشهدی در ادامه بر تامین برق شهرهای صنعتی تاکید کرد و افزود: برق رسانی به این گروه 6 روز در هفته است و مدیریت مصرف برق آنها در هفته یک روز که از قبل تعیین شده است انجام می شود.

مدیرعامل توانیر گفت: 5 تا 10 درصد برق مصرفی شهرهای صنعتی در این مدت یک روزه تامین می شود تا وقفه ای در برق رسانی شهرها ایجاد نشود.

وی با اشاره به تامین برق صنایع انرژی بر تصریح کرد: بیش از 700 واحد صنعتی بزرگ انرژی بر هستند و طبق برنامه ریزی های انجام شده با وزارت حراست، مدیریت مصرف برق آنها باید تا پایان انجام شود. از سال. سپتامبر، و هدف این است که سال گذشته انرژی بیشتری برای این صنایع در دسترس باشد.

رجبی مشهدی با تاکید بر تجهیز واحدهای تولیدی حساس به برق اضطراری خاطرنشان کرد: این امر در حوزه دارویی کشور رعایت شده و هماهنگی های لازم با شهرهای صنعتی انجام شده، برنامه ریزی شده است که برق رسانی شود تا به فعالیت آنها آسیب نرسد .

برنامه های آینده برای واردات برق

مدیرعامل توانیر در ادامه به برنامه های پیش رو برای واردات برق اشاره کرد و گفت: اکنون برق از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان وارد می شود و بیشترین تقاضا برای واردات برق از این صنعت در زمان پیک مصرف برق رخ می دهد.

وی با اشاره به صادرات برق گفت: این اقدام بر اساس اولویت داخلی انجام می شود اما در صورت کسری برق ابتدا برق ملی تامین می شود، اکنون میزان صادرات حداقل ممکن (500 مگاوات) و میزان واردات است. یکسان است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه حدود 3 هزار مگاوات نیروگاه وجود دارد، تصریح کرد: این نیروگاه ها در صورت رفع مشکلات متوقف می شوند و نیروگاه جدید با راندمان بالا جایگزین می شوند.

تامین برق معادن کوچک.

مدیرعامل توانیر با اشاره به تامین برق از معادن گفت: مواد معدنی در زمان استخراج نیاز به مصرف برق بالایی ندارند، زمانی که مواد اولیه به صنایع انرژی بر می‌رسد و قرار است به سمت تولید محصولات پیش برود، مصرف برق شما افزایش می‌یابد . برنامه مدیریت مصرف شما را در دستور کار قرار دادیم.

مقایسه معاملات برق در بازار عمده فروشی و بورس انرژی

وی در ادامه به مقایسه معاملات برق در بازار عمده فروشی و بورس انرژی پرداخت و افزود: معاملات در بورس به صورت نقدی انجام می شود و نیروگاه ها تمایل بیشتری به دریافت نقدی حقوق خود دارند.

رجبی مشهدی گفت: در گذشته 3 درصد از معاملات برق از طریق بورس برق و مابقی از طریق بازار عمده فروشی انجام می شد. وی گفت: اکنون بیش از 60 درصد این معاملات از طریق بورس انجام می شود.

مدیرعامل توانیر روز گذشته از معامله 126 میلیارد تومانی برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: گردش مالی هفتگی تراکنش برق بالغ بر 600 میلیارد تومان و تعداد در نظر گرفته شده بیش از 2 میلیارد شات در ماه است.

رجبی مشهدی از ابتدای اردیبهشت ماه حجم خرید و فروش و معاملات خارج از بازار عمده فروشی را افزایش داد و گفت: بر اساس پیش بینی ها در خرداد ماه بیش از 50 درصد معاملات برق در بورس انجام می شود. این آمار را می توان یک رکورد محسوب کرد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه سهم نیروگاه خصوصی از برق ورودی به بورس از نیروگاه دولتی پیشی گرفته است، افزود: در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده است که در سال اول 30 درصد از حجم برق تولید شود. معاملات خارج از بازار عمده فروشی انجام شود و در پایان طرح در صورتی که این عدد از 60 درصد بیشتر شود، می توان به هدف سال آخر برنامه در خرداد ماه نیز نزدیک شد.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که بازار عمده فروشی را کاهش دهیم و عرضه کنندگان بدون در نظر گرفتن حداقل و حداکثر قیمت، نرخ برق را در بورس تعیین کنند.

پیکربندی پانل وارونگی در نیروگاه ها

رجبی مشهدی در پایان از راه اندازی تابلوی سرمایه گذاری نیروگاهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این تابلو برای افرادی که به دنبال ورود نیروگاه جدید به مدار هستند ضروری خواهد بود و از این طریق می توانند پاسخگو باشند. مصرف کنندگان با نرخ های جذاب

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40346

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.