• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

بازارهای جهانی یک روز پس از عملیات تلافی جویانه ایران؛ قیمت نفت و طلا کاهش یافت

  • کد خبر : 37966
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
بازارهای جهانی یک روز پس از عملیات تلافی جویانه ایران؛  قیمت نفت و طلا کاهش یافت

اکوایران: گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تنش ها در خاورمیانه به احتمال زیاد به دلیل وجود دارد باعث کاهش قیمت دارایی ها مانند نفت و طلا و بازگشت قیمت سهام جهانی شد.

اخبار اقتصادی، بازارهای جهانی روز دوشنبه آرام شدند زیرا معامله گران گمانه زنی می کردند که تلاش های دیپلماتیک به جلوگیری از تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل کمک می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از سقوط 1.5 درصدی S&P 500 در روز جمعه، سهام اروپا و ایالات متحده در روز دوشنبه نشانه بازگشت وال استریت را نشان دادند. اوراق خزانه و دلار نیز با کاهش ارزش مواجه شدند. قیمت نفت برنت نیز به زیر 90 دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه شمش طلا پس از تشدید تنش ها در خاورمیانه 1.2 درصد افزایش یافت، اما دوباره نیمی از این رشد را از دست داد.

این فلز گرانبها در روز جمعه از 2400 دلار در هر اونس عبور کرد، اما در پایان اندکی کاهش یافت زیرا شاخص های فنی حاکی از آن بود که افزایش قیمت بیش از حد بوده و سرمایه گذاران از موقعیت خود خارج شده اند. تحولات اخیر در خاورمیانه هجوم سرمایه‌گذاران به دارایی‌های مطمئن را دوباره برانگیخته است، در حالی که نگرانی‌ها در مورد حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران می‌تواند بار دیگر قیمت طلا را در آینده نزدیک افزایش دهد.

قیمت طلا از اواسط فوریه حدود 20 درصد افزایش یافته است و بسیاری از سرمایه گذاران را غافلگیر کرده است. بازارهای سوآپ نشان می دهد که سرمایه گذاران انتظارات خود را در مورد مقیاس و سرعت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری کاهش داده اند. این انتشار معمولاً یک عامل بازدارنده برای شمش است زیرا سود آن را پرداخت نمی کند.

با این حال، این فلز گرانبها تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله «افزایش خرید بانک‌های مرکزی» و «افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان چینی» تقویت شده است. افزایش خطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و اوکراین باعث افزایش تقاضا برای این دارایی ایمن شده است.

برخی از بانک های وال استریت نیز اخیرا پیش بینی قیمت طلا را افزایش داده اند و گلدمن ساکس روز دوشنبه پیش بینی طلای پایان سال خود را به 2700 دلار در هر اونس افزایش داد. به گفته این بانک، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری باعث افزایش حرکت شمش طلا خواهد شد.

قیمت نقدی طلا در ساعت 11:14 صبح در سنگاپور با 0.6 درصد افزایش به 2357 دلار در هر اونس رسید.

با این حال، پس از اینکه ایران اعلام کرد که “این موضوع احتمالاً پایان یافته است” و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو گفت که ایالات متحده به اسرائیل حمله نخواهد کرد، گمانه زنی ها مبنی بر محدود باقی ماندن درگیری در خاورمیانه باعث کاهش قیمت نفت شد. . قیمت اوراق نیز اندکی کاهش یافت.

قیمت نفت

به گفته یک تحلیلگر ارشد، واکنش خاموش بازار احتمالاً به دلیل احساسات پیچیده در حال حاضر است. فعالان بازار احتمالاً امید خود را از دست نداده اند که رویدادهای تعطیلات گذشته فقط یک رویداد یکباره بوده است، زیرا آنها مشتاقانه منتظر رویدادهای آینده هستند.

با توجه به اینکه سرمایه گذاران از قبل تحت تاثیر “تورم شدید” و “چشم انداز افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی تر” هستند، تشدید بحران خاورمیانه ممکن است نوسانات جدیدی را به بازارها تزریق کند. با گسترش مناقشه، بسیاری بر این باورند که نفت می تواند از 100 دلار در هر بشکه فراتر رود و انتظار حرکت به سمت خزانه داری، طلا و دلار، همراه با زیان بیشتر در بازار سهام را دارند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37966

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.