• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

انبوه سازان: ساخت و ساز خانه در تنگنا قرار دارد

  • کد خبر : 34024
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
انبوه سازان: ساخت و ساز خانه در تنگنا قرار دارد

اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، حسن محتشم از اعضای کانون تولیدکنندگان انبوه استان تهران درباره کاهش 21 درصدی صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور در تابستان امسال و وضعیت ساخت خانه وی در کشور تصریح کرد: متأسفانه ساخت و ساز مسکن به دلیل شرایط اقتصادی و تحت تأثیر عوامل محدودکننده در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل محدودکننده سازندگان و انبوه سازان ایجاد سامانه سپامک (سامانه پروانه کار مهندسین، همکاران و معماران ساختمان های آزمایشی) برای تایید و تمدید پروانه ساخت است.

وی افزود: از سوی دیگر بوروکراسی های دست و پا گیر در شهرداری ها و سایر ادارات باعث کاهش ساخت مسکن در کشور شده است. آمارهای اخیر مرکز آمار ایران نیز این موضوع را تایید می کند.

یکی از اعضای کانون سازندگان استان تهران با اشاره به اعلام میانگین قیمت 80 میلیون تومانی هر مترمربع مسکن در پایتخت گفت: براساس گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت مسکن در یک ماه گذشته 80 میلیون تومان و بانک مرکزی قیمت 74 میلیون تومان را اعلام کرده است. این تفاوت قیمت اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی نیز به این دلیل است که یکی از مراجع وزنی و دیگری با محاسبه قیمت را اعلام می کند.

محتشم گفت: اگر هر کدام از این قیمت ها را در نظر بگیریم وضعیت نگران کننده است. در این شرایط تصمیم گیرندگان رویه قابل قبولی برای جلوگیری از این وضعیت اتخاذ نکرده اند. البته به نظر می رسد اگر قدم مثبتی برندارند کاری از دستشان برنمی آید.

وی در پاسخ به این سوال که دولت و مسئولان حوزه مسکن باید در این زمینه چه اقدامی انجام دهند، افزود: مسئولان حوزه مسکن باید هر چه سریعتر اقدامات متعددی انجام دهند؛ یکی تامین مالی است. دوم حذف عوامل محدود کننده ذکر شده در بالا است. حذف بوروکراسی در افزایش عملکرد سازندگان و انبوه سازان مسکن تاثیر بسزایی دارد. امروز ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم که باید در مورد آنها تأمل کرد.

در غیر این صورت نباید انتظار معجزه داشت: یکی از راه حل های موثر این است که دولت به عنوان کارفرما از دخالت در بخش ساختمانی خودداری کند و تسهیلات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

لازم به ذکر است که مرکز آمار ایران در اواسط ماه جاری اعلام کرد: در تابستان امسال ۹۱ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی در پروانه های ساخت و ساز ساختمان توسط شهرداری های کشور پیش بینی شده است که نسبت به فصل قبل ۷.۲ درصد کاهش داشته است. و 6.6 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل. میانگین تعداد واحدهای مسکونی در هر پروانه ساختمانی 3.8 واحد بوده است.

شهرداری های کشور تابستان امسال 23 هزار و 918 پروانه ساختمانی صادر کردند که نسبت به فصل قبل 19.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 21.2 درصد کاهش داشته است.

مساحت کل زیربنا در پروانه های اعطا شده برای احداث ساختمان در تابستان 1402 حدود 16497 هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل 10 درصد و نسبت به فصل مشابه 9.5 درصد کاهش داشته است. سال متوسط ​​سطح زیربنا در این قطعات 690 متر مربع بوده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34024

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.